اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مهمانپرست:‌

تحریم‌‌های جدید را به فرصتی برای رهایی از وابستگی‌ به‌ درآمدهای نفتی تبدیل می‌کنیم

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه تولید برق نیروگاه بوشهر در آینده نزدیک آغاز می‌شود گفت: از اقدامات خصمانه غرب در تحریم نفت استقبال نمی‌کنیم اما با عزم و اراده ملت ما این مرحله را به فرصتی بی‌نظیر برای رهایی از وابستگی درآمدهای نفتی برای امور جاری نفتی تبدیل می‌کنیم .

تحریم‌‌های جدید را به فرصتی برای رهایی از وابستگی‌ به‌ درآمدهای نفتی تبدیل می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر رامین مهمانپرست عصر چهارشنبه در نشستی خبری با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره آخرین مذاکرات ایران درباره انتقال گاز پارس جنوبی به پاکستان و هند اظهار داشت: این توافقات با پاکستان انجام شده و در حال انجام مقدمات آن برای اجرای نهایی این پروژه هستیم.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در ارتباط با وضعیت صیادان ایرانی که گاهی در محدوده آب‌های خلیج فارس دچار مشکلاتی با کشورهای دیگر می‌شوند، اظهار داشت: این مسائل در محدوده‌های آبی میان کشورهای همسایه طبیعی است و ممکن است صیادانی از دو کشور به اشتباه وارد حریم آب‌های سرزمینی یکدیگر شوند در هر حال ما تلاش می‌کنیم این مسائل در چارچوب روابط دوستانه با کشورهای همسایه حل و فصل شود.

وی بیان کرد: وزارت خارجه پیگیر مشکلاتی که از این طریق برای صیادان و اتباع کشورمان ایجاد می‌شود، است همانطور که از ابتدای امسال تاکنون بیش از 90 نفر از صیادان توسط دولت قطر آزاد شدند.

وی همچنین درباره زمان و مکان مذاکرات ایران و گروه 1+5 اضافه کرد: توافق شده که درباره زمان و مکان این مذاکرات بین دو طرف گفت‌وگو شود و همواره از اصل مذاکرات استقبال کرده‌ایم و معتقدیم با رویکرد مثبت و نیت همکاری می‌توان در این مذاکرات گام‌های رو به جلویی برداشت.

مهمانپرست ادامه داد: هنوز نسبت به زمان و مکان مذاکرات توافق قطعی صورت نگرفته است اما از آنجا که در مورد اصل مذاکرات آمادگی وجود دارد می‌توان راجع به زمان و مکان زودتر به توافق رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر گفت: نیروگاه بوشهر در آینده نزدیک به ظرفیت کامل خود در تولید برق خواهد رسید.

وی تاکید کرد: این نیروگاه به عنوان نمادی از افتخار و استقامت کشورمان است و توانایی بومی ایران در انجام پروژه‌های بزرگ با بهره‌گیری از دانش پیشرفته روز دنیا را نشان می‌دهد.

تنگه هرمز باید از امنیت کامل برخوردار باشد

مهمانپرست در ارتباط با موضع ایران در مورد امنیت تنگه هرمز نیز گفت: تاکید داریم که به دنبال تامین امنیت منطقه حساس خلیج فارس هستیم و این شاهراه انتقال انرژی باید از امنیت کامل برخوردار باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ریشه ناامنی در خلیج فارس را حضور نظامی و امنیتی نیروهای فرا منطقه‌ای دانست و تاکید کرد: راهکار اصولی برای برطرف شدن تهدیدات و ناامنی‌ها این است که نیروهای نظامی خارجی به منطقه خود بازگردند و بهترین شکل تامین امنیت منطقه همکاری‌های جمعی در منطقه است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه در عین حال افزود: امنیت به صورت جمعی امکان‌پذیر است و نمی‌توان تصور کرد در یک منطقه چند کشور برای بهره‌مند شدن از منابع و منافعشان از امنیت برخوردار باشند اما برخی کشورهای دیگر از این امکان برخوردار نباشند.

مهمانپرست گفت: هر قدر توانایی دفاعی کشور بیشتر باشد امنیت و ثبات از تضمین بیشتری برخوردار می‌شود، اگر رژیمی قصد تعرض به منطقه‌ای را داشته باشد و احساس کند امکانات دفاعی قوی در آن منطقه وجود ندارد انگیزه بیشتری برای تعرض پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه نداشتن آمادگی دفاعی می‌تواند تهدیدکننده امنیت باشد، ادامه داد: ایران با داشتن آمادگی دفاعی یکی از کشورهای توانمند در تامین امنیت منطقه است.

بازرسان آژانس اول اسفند به ایران سفر می‌کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تلاش برخی کشورها برای ایجاد زمینه نسبت به مداخلات بیشتر و حتی مداخلات نظامی در سوریه را برای امنیت و ثبات منطقه بسیار خطرناک می‌دانیم.

مهمانپرست در مورد تحولات سوریه و آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در ارتباط با سرنوشت اتباع ایرانی ربوده شده در این کشور گفت: برخی کشورها در خارج از منطقه و برخی جریان‌ها در داخل منطقه منافع خود را در بی‌ثبات کردن وضعیت داخلی سوریه جستجو می‌کنند، تا ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور ایجاد شود.

مهمانپرست ‌افزود: باید مطالبات مردم در فضای مناسب میان نمایندگان آن‌ها و دولت سوریه مطرح شود و اصلاحات لازم به عمل آید و خواسته‌های مشروع مردم محقق شود و تاکنون نیز اصلاحات قابل توجهی توسط سوریه انجام شده است.

وی اظهار داشت: تلاش برخی کشورها برای ایجاد زمینه نسبت به مداخلات بیشتر و حتی مداخلات نظامی در سوریه را برای امنیت و ثبات منطقه بسیار خطرناک می‌دانیم، کسانی که این موضوعات را دنبال می‌کنند توجهی به منافع کلی منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام در جهت ربودن زائران کشورمان را مغایر با اصول ‌اخلاقی و انسانی دانست و گفت: با پیگیری دستگاه سیاست خارجی یک گروه 11 نفره از زائران آزاد شدند و امیدواریم شاهد آزادی هر چه سریع‌تر مهندسان ایرانی ر‌بوده شده و مابقی زائران باشیم.

مهمانپرست در پاسخ به پرسشی در مورد تلاش غرب برای فشار به ایران از طریق تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها علیه ایران نتیجه مورد نظر غرب را به همراه نخواهد داشت، غرب تلاش می‌کند با طرح این مسائل در بین مردم ما نگرانی ایجاد کند.

وی بیان کرد: ما باید به نقطه‌ای برسیم که هیچ کشوری اساسا فکر محدود کردن ملت ما و مانع ایجاد کردن برای ملت ما را در ذهن خود پرورش ندهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بومی کردن دانش هسته‌ای نیز به خاطر محدودیت‌هایی بود که سعی کردند برای ما ایجاد کنند، گفت: ما سال‌هاست که به دنبال اقتصاد بدون نفت و خارج کردن درآمدهای نفتی از بودجه‌های جاری هستیم و علی‌رغم اینکه از اقدامات خصمانه غرب در تحریم نفت استقبال نمی‌کنیم اما با عزم و اراده ملت،ما این مرحله را به فرصتی بی‌نظیر برای رهایی از وابستگی درآمدهای نفتی برای امور جاری نفتی تبدیل می‌کنیم.

مهمانپرست تاکید کرد: کشورهای اروپایی تنها 18 درصد از صادرات نفتی ما را به خود اختصاص می‌دهند، ضمن اینکه کشورهایی نیز هستند که به دنبال قراردادهای نفتی با حجم بالاتری با ایران هستند.

کشورها مراقب فتنه آمریکا علیه آنها باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورها باید مراقبت کنند تا در دام فتنه‌ای که آمریکایی‌ها برای آن‌ها قرار داده‌اند گرفتار نشوند، افزود: آمریکا تلاش می‌کند تا رقبای آسیایی و اتحادیه اروپا را از صحنه رقابت خارج کند و کشورهای آسیایی مانند هند، چین، کره، ژاپن به عنوان کشورهای نوظهور اقتصادی جایگزین امریکا در آینده محسوب می‌شوند.

وی در ارتباط با دستاوردهای سفر بازرسان آژانس به تهران نیز گفت: این سفر به دعوت ایران و در چارچوب همکاری‌های ما با آژانس انجام شد، همکاری ما با آژانس ادامه دارد و خود را عضو متعهد آژانس می‌دانیم و از نخستین کشورهایی هستیم که NPT را امضا کردیم و از حقوق خود بر اساس این معاهده باید بهره‌مند باشیم.

وی گفت: آژانس باید در چارچوب فنی و حقوقی خود بیشترین خدمات را برای اعضای خود داشته باشد و از فشارهای سیاسی به دور باشد تا بتواند به وظیفه اصلی خود عمل کند ما هم آمادگی کامل همکاری خود را با آژانس تاکنون به اثبات رسانده‌ایم و بیشترین بازرسی‌ها از کشور ما انجام شده و تمام فعالیت‌های صلح‌آمیز کشور ما تحت نظارت 24 ساعته آژانس قرار دارد.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول