اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دکترای جغرافیا واحد علوم و تحقیقات تهران:

توسعه گردشگری سلامت جهاد اقتصادی را محقق می‌کند

خبرگزاری فارس: دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران گفت: تولید ثروت از طریق توسعه گردشگری سلامت اهداف جهاد اقتصادی را محقق می‌کند.

توسعه گردشگری سلامت جهاد اقتصادی را محقق می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت روشن بابایی‌همتی در همایش یک‌روزه «جهاد اقتصادی و تولید ثروت» با اشاره به اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیت‌های متعددی برای پذیرش گردشگران سلامت است اظهار داشت: وجود چشمه‌های آب معدنی در بیشتر استان‌های کشور، مناطق کویری در قم، بخش‌های درمانی ناباروری در یزد، دندانپزشکی، مراکز دیالیز و انواع جراحی‌های قلب، پلاستیک و چشم در مشهد و تهران و مرکز تخصصی توریسم سلامت در رشت را می‌توان به عنوان ظرفیت‌های پذیرش گردشگران سلامت کشور برشمرد.

وی با بیان اینکه گردشگری سلامت به گردشگری پزشکی، مسافرت پزشکی یا مراقبت جهانی نیز مشهور است افزود: این امر در مرحله نخست، توسط موسسات مسافرتی و رسانه‌های جمعی به منظور توصیف شیوه‌های به سرعت در حال رشد مسافرت به ویژه در مرزهای بین‌المللی که برای دستیابی به مراقبت‌های بهداشتی اجرا می‌شد، به وجود آمد.

این استاد دانشگاه تهران به بررسی ابعاد الگوهای موفق گردشگری سلامت در جهان و شناسایی ظرفیت‌های توریسم سلامت در ایران از نظر اقتصادی اشاره کرد و اذعان داشت: تولید ثروت از طریق توسعه گردشگری سلامت اهداف جهاد اقتصادی را محقق می‌کند.

وی افزود: خدمات گردشگری سلامت معمولا در بردارنده پروسه‌های انتخابی برای تمام جراحی‌های تخصصی پیشرفته مانند جابه‌جایی مفصل (زانو، ران)، جراحی قلبی، جراحی دندانی و جراحی‌های سطحی است.

بابایی همتی با اشاره به اینکه جنبه‌های اوقات فراغت مرتبط با گردشگری و سیاحت ممکن است مسافرت‌های پزشکی را نیز در خود جای دهد ابراز داشت: بیماران خاص گردشگری پزشکی باید همواره در حین اخذ تصمیم در رابطه با شرایط درمانی به هزینه‌های اضافی مسافرت و محل اقامت خود نیز توجه داشته باشند.

وی ایران را دارای ظرفیت‌های متعددی برای جذب توریسم سلامت دانست و خاطر نشان کرد: ارائه طرح گردشگری سلامت الکترونیکی و نظام اطلاع‌رسانی نیز در این راستا اهمیت به‌سزایی دارد.

دکترای جغرافیا واحد علوم و تحقیقات تهران تصریح کرد: گردشگری سلامت حرف دیروز و امروز نیست و سابقه‌ای به بلندای تاریخ ایران دارد، اما آنچه به صورت مدون به عنوان گردشگری سلامت در برنامه مسئولان قرار گرفت به سال 82 باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه موضوع گردشگری سلامت با توجه به اینکه دیر آغاز شده همچنان در ابتدای راه است اظهار داشت: در این راستا گر چه سابقه‌ای برای گردشگری سلامت تدوین نشده، اما ذهنیت ما از گردشگری سلامت دور نبوده است.

بابایی همتی به جست‌وجوی سابقه گردشگری سلامت در تاریخ آب‌های معدنی و چشمه‌های جوشان درمانی کشور اشاره کرد و گفت: مفهوم گردشگری پزشکی به عنوان مفهوم بدیع و جدیدی به شمار نمی‌رود.

وی یادآور شد: نخستین نمونه ثبت شده در گردشگری پزشکی به هزاران سال قبل اشاره دارد یعنی زمانی که زائران یونانی از اطراف مدیترانه به نواحی کوچک در خلیج سارونیک مسافرت می‌کردند.

این مسئول با تاکید بر اینکه شهرهای دارای چشمه آب معدنی و آسایشگاه‌ها به عنوان گردشگری اولیه پزشکی مورد بررسی قرار گیرد ابراز داشت: توریسم سلامت فراهم کردن تسهیلات و خدمات پزشکی مقرون به‌ صرفه است که در تعامل با صنعت توریسم برای بیمارانی که برای اعمال جراحی و یا درمان‌ به کشورها دیگر سفر می‌کنند، انجام می‌شود.

وی متذکر شد: توریسم سلامت نوعی از مسافرت است که علاوه بر تفریح، فراغت و آسایش، سلامت و مراقبت‌های پزشکی را نیز به همراه دارد.

به گفته بابایی همتی در حال حاضر این صنعت به سرعت در حال تبدیل شدن به صنعتی جهانی است.

به گزارش فارس سفرهای پزشکی رایج تمام مقاصد جهانی مانند هندوستان، برونی، کوبا، کلمبیا، کاستاریکا، هنگ‌کنگ، مجارستان، اردن، لیتوانی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، آفریقای جنوبی، تایلند و اخیرا عربستان سعودی، تانزانیا و نیوزلند نیز از جمله مقاصدی برای پذیرش و جذب توریسم سلامت در جهان محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول