اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارشی آسیب‌شناسانه از نهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های مازندران

دوستانی که در نمایشگاه، دستاوردهایشان تنها ماند

خبرگزاری فارس: خبرنگارانی که یک سال در فعالیت شبانه‌روزی سلامت خود را برای تهیه اخبار به مخاطره می‌اندازند و در برخی از موارد تا پاسی از شب در جلسات مدیران ارشد استانی حضور می‌یابند در نمایشگاه مطبوعات مازندران خود را غریب دیدند.

دوستانی که در نمایشگاه، دستاوردهایشان تنها ماند

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری بشر در زندگی خود همواره تحت تأثیر اطلاعات بوده و از طریق آن در مورد حضور و نقش خود در آینده تصمیم می‌گرفت و اینگونه معرفت خود را افزایش می‌داد.

بر کسی پوشیده نیست برای داشتن جامعه سالم باید فرهنگ عمومی مردم جامعه افزایش یابد و اهالی فرهنگ نیز توانمند شوند.

افزایش کمی رسانه‌ها نشان از تنوع در مطالبات مخاطبان است و هرچه خواسته‌های مشتریان پردامنه شود رسانه‌های مختلفی سر بلند کرده و فعالیت خود را براساس ذائقه مخاطب تنظیم می‌کنند.

نهمین نمایشگاه مطبوعات استان مازندران نیز به منظور میزان فعالیت یک ساله رسانه‌های بومی، سراسری و خبرگزاری‌ها در مرکز مازندران تدارک دیده شد و فضا را به مدت سه روز برای بازدید مخاطبان و مدعوین به نحوی آماده کرد تا عموم مازندرانی‌ها بتوانند از آلبوم فعالیت‌های مطبوعات و خبرگزاری‌های مازندران بازدید کنند.

هر غرفه‌ای بر اساس سلیقه شخصی فضایی را برای میزبانی سه روز نمایشگاهی آماده می‌کرد تا نگاه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب کند.

25 بهمن ماه سال جاری نهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های مازندران فعالیت خود را با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران و مدیرکل ارشاد و خیل عظیمی از سرپرستان، مدیران مسئول و خبرنگاران نشریات و خبرگزاری‌ها افتتاح شد و صبح همان روز معاون سیاسی استاندار تنها مسئولی بود با بازدید از نمایشگاه، خسته نباشیدی به همه غرفه‌داران گفت و فضای نمایشگاهی را برای بازدید دیگر مسئولان و عموم آماده کرد.

ولی بازدید کمرنگ مسئولان استانی و شهرستانی و نیز عموم مردم فضای سرد و بی‌روح مکان نمایشگاهی را مانند دمیده شدن صور اسرافیل به سکوت می‌برد.

آنچه در نهمین نمایشگاه مطبوعات همه اهالی قلم و روزنامه‌ای‌ها را دلگرم می‌کرد دل باصفا و بی‌ریای کسانی بود که در یک نیم نگاه می‌آمدند و می‌رفتند و با تکان دادن سر می‌گفتند خسته نباشید، روزنامه دارید؟

یک در میان ظاهرشدن مسئولان روابط عمومی‌ها برای جوسازی‌های رسانه‌ای خود در کنار دیگر خبرنگاران فضا را برای آمدن مدیران‌شان فراهم می‌کرد.

ناگفته نماند حضور کاندیداهای نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمع مطبوعات موجی از استقبال را برای برخی از رسانه‌ها ایجاد کرد و در این بازدید هدایای تبلیغاتی داوطلبان نمایندگی نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی...

* رسانه‌ها در خانه خود غریب بودند

فضای آرامی است محل نهمین نمایشگاه مطبوعات استان مازندران، آنانی که یک سال در فعالیت شبانه‌روزی سلامت خود را برای تهیه اخبار به مخاطره می‌اندازند و در برخی از موارد تا پاسی از شب در جلسات مدیران ارشد استانی حضور می‌یابند، ولی در این سه روز نمایشگاه خود را غریب دیدند.

وقتی پای درد و دل سردبیر هفته نامه استانی کایر نشستم با دلی پر از امید، ولی با انتقاد از نحوه اطلاع‌رسانی ناکافی برای نمایشگاه مطبوعات مازندران گفت: شایسته بود اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها با نصب بنرهایی در سطح شهرهای استان اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دادند و هماهنگی می‌شد تا مدیران دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها برای بازدید از نمایشگاه در کنار رسانه‌ها قرار می‌گرفتند.

محمد تیموری استقبال مدیران کل دستگاه‌های اجرایی را بسیار ضعیف عنوان کرد و گفت: تعداد مدیران ‌کلی که در سه روز برپایی نمایشگاه از غرفه‌های مطبوعاتی بازدید داشتند بسیار اندک بود.

* مردم از عملکرد رسانه‌ها به دلیل تریبون شدن مدیران منتقدند

تیموری همچنین استقبال مردم از نمایشگاه را بسیار کمرنگ عنوان کرد و خاطرنشان کرد: همان تعداد اندک مردمی که از نمایشگاه بازدید کردند از اینکه رسانه‌ها بیشتر تریبون مدیران شده‌اند از عملکرد رسانه‌ها منتقد بودند.

این فعال مطبوعاتی مازندران کم‌رنگ شدن ارتباط رسانه‌ها با مردم را زنگ خطری برای مطبوعات عنوان کرد و ادامه داد: با وجود حمایت‌های مطبوعات از دستگاه‌های اجرایی، شاهد بی‌وفایی مدیران نسبت به رسانه‌ها هستیم.

ناگفته نماند که امروزه فعالیت فرهنگی از پردردسرترین فعالیت‌های اجتماعی است و هر مدیری برای تصمیم‌گیری به خود حق می‌دهد تا با رسانه‌هایی که به ذائقه‌اش خوش می‌آید سلیقه‌ای رفتار کند و تصمیم بگیرد.

متولیان امر در برپایی نهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان مازندران فضا را برای مانور سایت‌های خبری تحلیل آماده نکرده بودند، ولی بیشتر مدیران سایت از بازدیدکنندگان نمایشگاه بودند.

* رسانه‌ها نقش موثری در توسعه مازندران دارند

مدیر پایگاه اطلاع‌‌رسانی دریانیوز نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه یکی از عوامل توسعه استان فعالیت رسانه‌ها و نیز هم‌افزایی این اقشار است، گفت: بین رسانه‌های مکتوب و مجازی همکاری دوجانبه وجود ندارد و این عاملی است که توسعه متوازنی را برای استان مازندران رقم نزند.

رضا تیموری اضافه کرد: جای مطالب تولیدی در رسانه‌های بومی استان خالی است و این ضعف ناشی از فعالیت رسانه‌های مجازی در میزان تولید اخبار پرمحتوا است.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه نسبت به گذشته شاهد تعدد روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های بومی در مازندران هستیم، تصریح کرد: برخی نشریات به لحاظ ضربه وارد نشدن به اقتصاد رسانه دست به اخبار تولیدی نمی‌زند و مجیزگوی برخی مدیران می‌شوند و این نگرش آسیب به توسعه استان است.

* متولیان امر امنیت اقتصادی نشریات بومی را تضمین کنند

تیموری ادامه داد: متولیان امر با در اختیار قرار دادن امکانات می‌توانند امنیت فعالیت رسانه‌ها را تضمین و با حمایت‌های اعتباری اجازه ندهند مطالب انتقادی ضربه‌ای به اقتصاد رسانه مکتوب بومی وارد کند.

مدیر سایت دریا نیوز با بیان اینکه رسانه‌های بومی مازندران با به کارگیری روش‌های مختلف می‌توانند فضای جذب مخاطب را برای رسانه‌های خود فراهم کنند، یادآور شد: رسانه‌های بومی تخصصی فعالیت نمی‌کنند تا مخاطبان خود را بشناسند و نیز خبرنگاران بومی فعالیتی فراگیر دارند.

هوای سرد و زمستانی بهمن ماه فضای نهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های استان مازندران را درگیر خود کرد و اگر نوای مازنی در محل نمایشگاهی پر نمی‌شد غرفه‌های کناری صدای صفحه کلید سیستم‌های رایانه‌ای هم را می‌شنیدند.

* برخی نشریات استانی غیرحرفه‌ای عمل می‌کنند

دانشجویی که از دوستانش شنیده بود نمایشگاه مطبوعات برپا شد برای بازدید از نمایشگاه آمد و با درخواست از یک نسخه نشریه مورد گفت‌وگوی من قرار گرفت و نظرش را با نشان دادن هفته‌نامه‌ای که در دست داشت، گفت: اگر عکس مدیری در صفحه نخست با این میزان چاپ شود کار غیرحرفه‌ای است.

زهره آقاخانی با بیان اینکه بیشتر با کتاب و رسانه‌های مجازی سرگرم می‌شوم، بیان داشت: اخبار سایت‌های مختلف را می‌خوانم امروز سه هفته‌نامه را دیدم و وقتی هر کدام را ورق زدم در نیم تایی از صفحات مطالب یک مدل و با عکس‌های هماهنگ به چشمم خورد دیگر رغبتی به دیدن صفحه‌های بعد نداشتم.

وی با اشاره به اینکه هفته‌نامه‌های استانی غیرحرفه‌ای کار می‌کنند، یادآور شد: مسئولان در ساماندهی و نظارت هفته‌نامه‌های استانی کوتاهی می‌کنند.

* جای فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه خالی است

این دانشجوی مامایی با تاکید بر اینکه جای نشریات کودک و نوجوان در این نمایشگاه خالی است، خاطرنشان کرد: جای فعالیت‌های فرهنگی در این نمایشگاه خالی است، در این نمایشگاه همه افراد رسانه‌ای بودند چرا مسابقات مختلف فرهنگی مانند جدول برگزار نشد تا افراد حاضر در نمایشگاه پویاتر شوند.

نهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان مازندران در 49 غرفه فعالیت‌های رسانه‌ای استانی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد و در این بین هفت غرفه را خبرگزاری‌ها به خود اختصاص دادند.

غرفه کتاب‌های تخصصی و آموزشی خبرنگاران و نیز فضایی برای مباحث انتخاباتی خبرنگاران با کارشناسان در این نمایشگاه تعبیه شد.

مدیرکل ارشاد اسلامی مازندران نیز در مورد برپایی نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان مازندران در گفت‌وگو با فارس یاداور شد: رسانه‌ها برای حضور در نمایشگاه استقبال کردند، ولی به لحاظ محدودیت در فضای نمایشگاهی برخی از غرفه‌ها به صورت ادغام دستاوردهای خود را در معرض نمایش قرار دادند.

* کرسی آزاداندیشی در نمایشگاه مطبوعات ترسیم شد

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی یادآور شد: برای نخستین بار مرکز مطالعات رسانه‌ای در نهمین دوره از نمایشگاه مطبوعات راه‌اندازی شده که با توجه به انتخاباتی که در پیش داریم کرسی آزاداندیشی در این دوره ترسیم شد.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مازندران ابراز داشت: فضای نمایشگاهی اجازه نمی‌دهد شاهد حضور همه رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات باشیم.

وی با بیان اینکه همه ساله جشنواره مطبوعات در سطح استان برگزار می‌شود و امسال دهمین جشنواره با ارسال آثار از سوی خبرنگاران و نویسندگان مطبوعاتی مازندران به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، خاطرنشان کرد: بنا به درخواست ما و ابهام‌زدایی از داوری‌های استانی، وزارتخانه داوری جشنواره را عهده‌دار شد.

این مسئول فعالیت اصحاب رسانه را در استان مثبت ارزیابی کرد و گفت: فعالیت رسانه‌ها در استان تحسین برانگیز است.

* هماهنگی‌های لازم برای بازدید مدیران از نمایشگاه به عمل آمد

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان مازندران با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم برای بازدید مدیران دستگاه‌های اجرایی از نمایشگاه مطبوعات به عمل آمده است، تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی از نمایشگاه بازدید کردند.

این مسئول ادامه داد: خبرنگاران باید با داشتن اعتقاد و عقیده پاک، مطالعه، تحقیق، تفحص، توان تجزیه و تحلیل دقیق مسائل را از برنامه‌کاری خود قرار دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران داشتن روح پاک را برای یک خبرنگار ضروری اعلام کرد و افزود: خبرنگاری که فاقد روح پاک و آراسته باشد دچار بی‌اخلاقی رسانه‌ای می‌شود که وارد شدن خبرنگار به این موضوع سبب خدشه‌دار شدن اعتبار و ارزش اهل قلم می‌شود.

این مسئول رسالت اهل قلم را بسیار سنگین ارزیابی کرد و متذکر شد: انتظار مردم این است که مردم راه درست را در جامعه ترویج دهند.

وی در پایان به بخشی از مشکلات اهالی قلم و مطبوعات استان مازندران اشاره کرد و اذعان داشت: وحدت و همدلی بین اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌های استان مازندران ستودنی است، ولی به لحاظ مالی اهالی قلم در مازندران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

================

گزارش از رقیه نعلبندانی

==============

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول