مهناز شیخی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان در مقاله قانون و اخلاق در اعمال دندانپزشکی اظهار داشت: دوره دانشجویی بهترین زمان برای یادگیری اصول و شیوه به کار بردن اخلاق حرفهای است که نتیجه آن برقراری ارتباط درست با بیماران و همکاران است.
وی بیان داشت: هدف از آموزش اخلاق ایجاد انگیزه و تغییر نگرش در دانشجویان است که سبب ارتقا مهارت رفتاری و آگاهی از تعهدات حرفهای آنها میشود.
دانشیار گروه رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: رفتارهای اخلاقی در دندانپزشکان، انعکاسی از تاکید بر آموزش اصول اخلاقی در طول دوره تحصیل آنها است. سه اخلاقی مهم در دندانپزشکی عبارتند از نیکی و مهربانی، بهترین و بالاترین کیفیت درمان را که در توان اوست با خوشرویی و مهربانی به بیمار ارائه دهد.
شیخی اضافه کرد: بنابراین آموزش اخلاق در دانشکدههای دندانپزشکی نیازمند تحول است تا بتوان به اهداف عالی در این زمینه دست یافت و با در نظر گفتن تفاوتهای حرفهای دندانپزشکی بهتر است برنامه آموزشی درس اخلاق بازنگری و بر اساس نیازهای این رشته تدوین شد. برخی مسائل و پرسشها در حوزه اخلاق پزشکی سابقهای دیرینه دارند و در متون کهن پزشکی مثل سقط جنین و رابطه پزشک و بیمار نیز مورد توجه و بحث قرار گرفتهاند.
دانشیار گروه رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در این میان برخی دیگر به دنبال پزشکی مدرن پدید آمدهاند و از تواناییها و امکانات بیسابقهای که دانش و فناوری پزشکی نوین پیش روی بشر قرار داده ناشی میشوند.
وی اظهار داشت: پیوند اعضا و استفاده از سلولهای بنیادی در معالجه و درمان از جمله مباحث اخلاق پزشکی، مسائل اخلاقی در بیماران پایان حیات، اخلاق در پژوهشهای پزشکی، وظایف و مسئولیتهای پزشک، حقوق و نقش بیمار در تصمیم گیریهای پزشکی، فایده رساندن و زیان وارد نکردن، مباحث حقوقی و اخلاقی در پیوند اعضا، عدالت در توزیع منابع، رضایت آگاهانه و اخلاق پزشکی، نظام ساختارمند و کاربردی برای ارائه راهکارهای مناسب در ارتباط با مشکلات اخلاقی مطرح در این حیطه است.
وی افزود: دندانپزشکی نیز همانند سایر شاخههای علوم پزشکی نیازمند چنین ساختاری است.
انتهای پیام/خ۲۰