اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خبر داد

ثبت گل ترمه چهارمحال و بختیاری در مرکز ملی فرش

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از ثبت گل ترمه چهارمحال و بختیاری در مرکز ملی فرش ایران خبر داد.

ثبت گل ترمه چهارمحال و بختیاری در مرکز ملی فرش

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، علیرضا شیخی بعدازظهر امروز در نشست شورای اداری این سازمان، اظهار داشت: بافت گل ترمه این استان در مرکز ملی فرش ایران به نام اعظم مقدسی نیکو دارنده پروانه تولید غیر متمرکز فرش دستبافت ساکن روستای بارده ثبت ملی شده است.

وی با بیان اینکه این طرح از قدمت تاریخی بالایی برخوردار و از نظر نقش در بازارهای جهانی منحصر بفرد است، گفت: ثبت طرح و نقشه قالی به‌منظور حفظ و صیانت از مالکیت معنوی طرح‌های منحصر به‌فرد و خاص بافته شده در هر منطقه انجام می‌شود.

شیخی افزود: تاکنون آذربایجان شرقی با ثبت سه نشان جغرافیایی رکورددار کشور در ثبت نقشه فرش است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در ادامه همچنین از ثبت دو طرح نقشه قالی این استان در مرکز ملی فرش ایران خبر داد و گفت: این نشان‌ها شامل نقشه قالی گل ترمه چهارمحال و چهار خشت چهارمحال است که ثبت ملی شده است.

شیخی افزود: این اقدام در راستای حفظ و صیانت از مالکیت معنوی طرح‌های مخصوص بافته شده انجام می‌شود و تاکنون آذربایجان شرقی با ثبت سه نشان جغرافیایی رکورددار کشور است.

وی گفت: این طرح‌ها از قدمت تاریخی بالایی برخوردار بوده‌اند و ارزش و جایگاه فرش‌های بافته شده با طرح‌های این مناطق نیز در بازارهای جهانی، قابل مقایسه با هیچ طرحی در زمینه قالی نیست.

شیخی در ادامه همچنین با اشاره به صادرات 80 درصدی فرش دستبافت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: 100هزار بافنده فرش در این استان بر 50 هزار دار قالی در چهار سبک بختیاری، یلمه، نائینی و گبه فرش تولید می‌کنند.

وی افزود: سالانه 200 هزار متر مربع فرش در این استان تولید می‌شود، که به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم از استان‌های دیگر این صادرات صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول