اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون:

مبحث فقه و قانون تشنه نظریه‌پردازی است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون کار جدی در مقوله فقه و قانون صورت نگرفته است گفت: مبحث فقه و قانون به شدت تشنه نظریه‌پردازی است.

مبحث فقه و قانون تشنه نظریه‌پردازی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام احمد مبلغی در مراسم اختتامیه نخستین اجلاس بین‌المللی فقه و قانون که شامگاه جمعه با حضور جمعی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در موسسه اسرا برگزار شد، به تشریح اهداف برگزاری این اجلاس پرداخت و اظهار داشت: این اجلاس، نخستین کنفرانس فقه و قانون است و این مسئله موضوعی است که تاکنون به صورت عالمانه موشکافی نشده و به آن پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: در این اجلاس برای نخستین بار روش‌های استفاده از فقه در قانون و ویژگی‌ها و شرایط بهره‌گیری از فقه در قانون مطرح شد و مباحث علمی و نظری قابل توجهی در طول برگزاری این اجلاس بیان و درباره آنها بحث و تبادل نظر شد.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که ارتباط فقه و قانون مبحث بسیار مهمی است به صورت جدی درباره آن اقدام نکرده‌ایم، این کنفرانس را نخستین کنفرانس قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم هر ساله آن را تکرار کنیم.

مبلغی با بیان اینکه دستاوردهای بسیار خوبی در طول برگزاری این اجلاس حاصل شده است ابراز داشت: در این کنفرانس تجارب علما و دیدگاه‌های علمی در خصوص موضوعات چهارگانه اجلاس مطرح شد و نتایج خوبی حاصل شد و امیدواریم با کمک هم این مبحث که به شدت تشنه نظریه‌پردازی است جایگاه اصلی خودش را پیدا کند.

وی با بیان اینکه فقه به دنبال ایجاد نظم در جامعه است اظهار داشت: اگر فقه خود را از جامعه دور نگه دارد عملاً و عیناً از بخشی از اجتماع دور خواهد شد و عرصه را در اختیار دیگران قرار خواهد داد و متاسفانه باید بگوییم دیر به این فکر افتادیم و در آغاز راه قرار داریم.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوعات مهمی در این اجلاس مطرح و در خصوص آن بحث و تبادل نظر شد گفت: یکی از مباحث مهمی که همه را در این اجلاس به خود سرگرم کرد، این موضوع بود که رابطه حاکمیت با قانون بر چه اساسی تنظیم می‌شود و دخالت حکومت در قانون را چگونه می‌توان توجیه کرد.

مبلغی در پایان خاطر نشان کرد: این کنفرانس فتح باب خوبی برای کار بر روی مسئله فقه و قانون بود و امیدواریم با برگزاری سالانه آن قدم‌های خوبی را در ارائه قانون مبتنی بر فقه اسلامی در تمام زمینه‌ها برای قانونگذاری در کشورهای اسلامی برداریم.

انتهای پیام/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول