اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه اسکندریه مصر عنوان کرد

افزایش ارتباط فقهای اسلام و حقوقدانان

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه اسکندریه مصر با اشاره به اهمیت ارتباط میان فقه و قانون گفت: فقهای اسلام، علمای دین و حقوقدانان جهان اسلام باید برای تدوین و تنظیم حقوق واحد اسلامی با هم ارتباط تنگاتنگ داشته باشند.

افزایش ارتباط فقهای اسلام و حقوقدانان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، احمد عوض عبدالمجید هندی در سومین روز از همایش بین المللی فقه و قانون در قم خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از طریق ارتباط تنگاتنگ میان فقه و قانون، از حقوق وضعی دور شویم باید فقهای اسلام و حقوقدانان در زمینه استخراج قوانین از منابع فقهی و اسلامی اقدام کنند.

وی یادآور شد: قوانین کشورهای عربی و اسلامی مغایرت چندانی با شریعت اسلام ندارند ممکن است برخی قوانین را در غرب گرفته باشند ولی با شریعت اسلام تطابق دارد.

استاد دانشگاه اسکندریه مصر تصریح کرد: در زمانی که تمدن اسلامی در اوج خود قرار داشت کشورهای اروپایی بسیاری از قوانین اسلامی را گرفته بدون اینکه منبع آن را ذکر کنند، آنها از قوانین و شریعت اسلام استفاده می کنند.

وی ادامه داد: امروز قوانین موجود در کشورهای اسلامی ملحد و مخالف شریعت اسلام نیست ولی باید بیشتر با موازین شرعی و اسلامی سازگار باشد.

هندی تصریح کرد: باید بین فقه و قانون کشورهای اسلامی و مذاهب مختلف تقریب ایجاد شود، کشورهای اروپایی و غربی بدون اینکه رابطه و قرابت تاریخی با هم داشته باشند قوانین واحد و الگو وضع کرده‌اند ولی کشورهای اسلامی که پیامبر و قرآن واحد دارند هنوز چنین قانونی ندارند.

وی گفت: ای کاش کشورهای اسلامی، فکر تدوین و وضع قوانین واحد باشند، علمای اسلام باید بحرانی که میان برخی مذاهب اسلامی وجود دارد را برطرف کنند.

استاد دانشگاه اسکندریه مصر خاطرنشان کرد: باید میان حقوقدانان و فقهای جهان اسلام ارتباط تنگاتنگی صورت گیرد و موسساتی نیز برای ایجاد ارتباط بیشتر میان فقه و قانون فعال شوند.

انتهای پیام/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول