اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پزشکی قانونی گیلان:

کپسول‌های گیاهی ترک اعتیاد حاوی پودر مخدر است

خبرگزاری فارس: معاون پزشکی قانونی گیلان گفت: کپسول‌های گیاهی ترک اعتیاد موجود در برخی از عطاری‌ها حاوی پودر مخدر دیفنوکسیلات است.

کپسول‌های گیاهی ترک اعتیاد حاوی پودر مخدر است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت علی ملکی در سمینار «آشنایی با مواد مخدر و روانگردان نوظهور» با اشاره به اینکه بشر به دلایل مختلف هزاران سال است که به مصرف موادی روی آورده که موجب تغییر حالاتی در روح و جسم وی می‌شود اظهار داشت: سوء مصرف مواد می‌تواند بر اساس مقاصد پزشکی و درمانی مانند تریاک، کسب مقاصد آیینی نظیر استفاده از حشیش و کسب لذت‌های کاذب و فرار از ناراحتی‌های دنیای واقعی باشد.

وی با بیان اینکه با گسترش تمدن و تنوع خواسته‌های بشر و نیز توسعه دامنه اختلالات روحی و شخصیتی، مواد مخدر مخرب با اثرات زیان‌بارتری در جوامع مختلف به وجود آمد افزود: تریاک سردسته تمام مخدرهاست به طوری که چینی‌ها از حدود پنج هزار سال پیش و سومری‌ها (عراق امروزی) نیز حدود سه هزار سال پیش این ماده را می‌شناسند.

این مسئول با اشاره به نوعی داروی ضد اسهال به نام دیفنوکسیلات تصریح کرد: دیفنوکسیلات از دسته داروهای ضد اسهال است که برای درمان بیماران مبتلا به اسهال‌ به‌کار می‌رود.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به طور خودسرانه از این دارو برای درمان انواع اسهال از جمله نوع عفونی آن اقدام می‌کنند ابراز داشت: این دارو جزو داروهای مخدر است که مصرف طولانی مدت مقادیر بیش از حد درمانی آن موجب وابستگی جسمی‌ می‌شود.

ملکی با اشاره به اینکه اغلب جوان‌ها این دارو را به دلیل برخی از آثار زودگذر آن مورد سوء‌مصرف قرار می‌دهند اذعان داشت: مصرف طولانی و یا غیرضروری و اغلب افراطی این دارو سرانجام فرد را به طرف اعتیاد می‌کشاند.

به گفته وی اخیرا سودجویان پودر دیفنوکسیلات را با مخلوطی از گیاه تاتوره، آویشن و فلفل قرمز ترکیب کرده و در قالب کپسول‌های ترک اعتیاد در عطاری‌ها در معرض فروش گذاشته‌اند.

معاون پزشکی قانونی گیلان اضافه کرد: این کپسول‌های غیر مجاز که با قیمت‌هایی بسیار ارزان توسط این فروشندگان عرضه می‌شود، یک برنامه ضد تبلیغ برای برنامه‌های مجاز سازمان بهزیستی است.

وی با اشاره به اینکه محتویات هر کپسول معادل 15 عدد قرص دیفنوکسیلات است افزود: عمده مصرف‌کنندگان دیفنوکسیلات را افرادی تشکیل می‌دهند که قصد ترک یا درمان مواد مخدر را داشته و به توصیه دیگران و یا خودسرانه برای از بین بردن علایم ناشی از قطع مواد به مصرف این قرص روی آورده‌اند و با افزایش دارو در مواردی شخص بالغ بر صدها قرص را یک‌جا مصرف می‌کند.

ملکی به مصرف کراک (هروئین فشرده) بین جوانان اشاره کرد و اذعان داشت: در سال‌های اخیر نام ماده جدیدی که علمی نبوده و بیشتر به نام‌های خیابانی مشهور هستند مانند آیس، کریستال، شیشه و کراک سخن به میان آمده است.

وی با تصریح بر اینکه این ماده در ایران همان هروئین است که به صورت خالص‌تر و بلور درآمده و در بازار خرید و فروش می‌شود اظهار داشت: روش مصرف این نوع هروئین، تدخینی، دود کردن و تزریق‌ کردن است.

این مسئول، ماده کراک را فوق‌العاده اعتیادآور خواند و بیان داشت: قدرت اعتیادآوری آن از هروئین معمولی که به صورت پودر است چند برابر بیشتر است.

وی درباره کراک ابراز داشت: این ماده شکل فشرده‌تر از هروئین دارد و آثار آن مانند پودر هروئین بوده اما با شدت بیشتری همراه است.

ملکی برخی از علایم سوء مصرف این ماده را برشمرد و عنوان داشت: ایجاد حالت سرخوشی و نئشگی، خشکی دهان، افزایش گرمای بدن، احساس سنگینی در دست‌ها و پاها، تهوع و استفراغ، ایجاد حالات سرگیجه، تاثیر بر عملکرد و ساختار مغزی، کندی حرکات قلب و تنفس است به طوری که در مواردی کندی این حرکات منجر به مرگ فرد می‌شود.

وی کرم گذاشتن بدن فرد معتاد به کراک را جزو آخرین مراحل سوء مصرف این ماده دانست و یادآور شد: فرد در آخرین مراحل مصرف کراک به دلیل تزریق آن در قسمت‌های مختلف بدن دچار زخم‌ها و کبودی‌هایی می‌شود که در حالت بی‌حالی و نشئگی، مگس روی این زخم‌ها می‌نشیند و لارو گذاری می‌کند که این امر موجب ایجاد کرم‌کردگی در بدن این افراد می‌شود.

این مسئول به جوانان و خانواده‌هایشان درباره سوءمصرف قرص‌های اکستازی نیز هشدار داد.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول