اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل بازرسی گیلان:

ذی‌حسابان از سقوط مدیران دستگاه‌ها به فساد جلوگیری کنند

خبرگزاری فارس: مدیر کل بازرسی و نظارت گیلان گفت: ذی‌حسابان مراقبان اصلی سرمایه‌های نظام هستند و باید از سقوط مدیران دستگاه‌ها به فساد جلوگیری کنند.

ذی‌حسابان از سقوط مدیران دستگاه‌ها به فساد جلوگیری کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت سید حمید حسینی شامگاه پنجشنبه در جمع ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی استان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در رعایت سه مولفه عقلانیت، عدالت و معنویت، اظهار داشت: وظیفه‌مداری و انجام تعهد و رسالت قانونی و شرعی، تلاش و همت مضاعف مهم است.

وی افزود: باید انضباط مالی در دستگاه اجرایی حاکم شود و مدیران دستگاه‌ها خود را به این موضوع پایبند بدانند و به انجام تکالیف و وظایف اداری بر اساس قوانین موضوعه بپردازند و از نگاه اعتقادی نیز در کنار دو مولفه قبلی به فعالیت‌ها جنبه قدسی و معنوی دهند.

این مسئول پایبندی به قانون را موجب از بین رفتن ترس و هراس در بازرسی‌ها دانست و بیان داشت: ذی‌‌حسابان دستگاه‌ها باید در ایجاد انضباط مالی و اقتصادی تلاش کرده و از سقوط مدیران دستگاه‌ها به فساد جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری این دهه را دهه پیشرفت و عدالت اعلام کردند بنابراین ذی‌حسابان دستگاه‌ها باید در ایجاد انضباط مالی و اقتصادی بیشتر بکوشند و از سقوط مدیران دستگاه‌ها به فساد جلوگیری کنند.

حسینی، به نقش پررنگ ذی‌حسابان در سالم‌سازی فضای دستگاه‌ها اجرایی کشور اشاره کرد و ابراز داشت: مراقبت بیشتر و انعکاس موارد خلاف قانون به دستگاه‌های نظارتی مورد تاکید است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گزارش‌ها و گلایه‌های زیادی از عملکرد مسئولان واصل می‌شود و سئوال می‌شود که چه کسی مقصر بوده و اصلی‌ترین مسئول سالم‌سازی اداره‌ها چه کسانی هستند.

مدیر کل بازرسی و نظارت گیلان، ذی‌حسابان را حافظان و مراقبان اصلی سرمایه‌های نظام نامید و بر قانون‌مداری و جلوگیری از انحراف تاکید کرد و مدیران دستگاه‌ها را نیز افرادی مؤمن و ارزشی خواند.

وی، با اشاره به وظایف قانونی ذی‌حسابان خاطر نشان کرد: اعمال نظارت و تأمین هماهنگی لازم در اجرای قوانین مالی و نگهداری و تنظیم حساب‌های دولتی طبق قوانین و مقررات، حفظ اسناد و دفاتر مالی از موارد مهم است.

حسینی، نظارت بر حسن اجرای امور محوله به عامل ذی‌حساب و امین اموال از دستگاه‌های مطبوع خود را از دیگر وظایف ذی‌حسابان عنوان کرد.

وی افزود: درخواست وجوه در استان حسب مورد برای انجام هزینه‌ها و پرداخت‌ها باید از طریق خزانه یا نمایندگی خزانه صورت بگیرد و این درخواست نیز از طریق افتتاح حساب‌های بانکی مورد نیاز دستگاه از خزانه باشد.

این مسئول یادآور شد: ذی‌حسابان باید در جلسات مناقصه، مزایده و ترک تشریفات حضور موثر داشته باشند.

وی با تاکید بر اهمیت و تأثیر عامل ذی‌حساب و امین اموال و اعلام موافقت برای صدور احکام انتساب آنها در دستگاه اجرایی، اذعان داشت: براساس ماده 91 محاسبات در مواردی که پرداختی توسط ذی‌حساب خلاف قوانین و مقررات باشد این موضوع باید به دیوان محاسبات و دارایی اعلام شود.

حسینی، به آسیب‌هایی که در دستگاه‌ها مستقیماً به ذی‌حسابان مربوط می‌شود پرداخت و ابراز داشت: عدم تحقق توسعه 8 درصدی در برنامه چهارم توسعه در امر سرمایه‌گذاری و تولید با توجه به ظرفیت‌های موجود و همچنین عدم تسلط بر قوانین و مقررات به واسطه خلأ وجود آموزش و عدم شهامت و صراحت در انجام وظیفه و تکالیف در مواجهه با تخلف و تایید گزارش‌های خلاف واقع از طرف ذی‌حسابان و صدور چک از طرف آنها و حبس و نگهداری در نزد خود از جمله مهم‌ترین آسیب‌هاست.

وی، بخشی از این مشکلات را به واسطه تأخیر در ارائه قانون بودجه و ابلاغ اعتبارات عمرانی و اتخاذ برخی از تصمیمات بعضاً خلاف قانون از طرف دستگاه‌ها عنوان کرد.

این مسئول، یکی دیگر از عوامل و آسیب‌های ناشی از عملکرد ذی‌حسابان را عدم اطلاع و اشراف کافی مدیران دستگاه‌ها به قوانین و مقررات مالی دانست و اذعان داشت: ذی‌حسابان باید از مدیران مراقبت کرده و مشورت‌های لازم و قانونی را به مدیران بدهند تا انحراف و آسیبی به وجود نیاید.

وی، با بیان جایگاه قانونی و اهمیت شورای دستگاه‌های نظارتی، مهم‌ترین هدف آن را تعمیق نظارت کارآمد و هدفمند برای حاکمیت قانون و اصلاح انضباط مالی برای پیشگیری و کمک به مجموعه دستگاه‌های اجرایی دانست و خاطر نشان کرد: امیدواریم نسبت به رشد و افزایش بهره‌وری و ایجاد انضباط اداری و مالی در دستگاه‌ها کمک و همکاری و تعامل با یکدیگر صورت گیرد.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول