اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل بازرسی گیلان خبر داد

فعالیت تمام مدیران در اتاق شیشه‌ای از سال 91

خبرگزاری فارس: مدیر کل بازرسی گیلان از ایجاد اتاق شیشه‌ای برای مدیران اداری و اجرایی توسط سازمان بازرسی خبر داد و گفت: تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان از سال 91 باید در اتاق شیشه‌ای فعالیت کنند.

فعالیت تمام مدیران در اتاق شیشه‌ای از سال 91

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت سید حمید حسینی صبح امروز در جلسه شورای قضایی بازرسی استان با تبریک و گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در دنیا غیر قابل انکار است و قدرت تأثیرگذاری نظام اسلامی نسبت به سهم جمعیتی و سرزمینی بسیار بالاست و طبق فرموده مقام معظم رهبری اگر اینگونه نبود این همه تقابل و موضع‌گیری وجود نداشت.

وی دستگاه قضایی را مظهر عدالت دانست و تصریح کرد: مدیران و مسئولان دستگاه‌های تابعه قوه قضائیه باید قانونمند و قانونمدار باشند.

این مسئول با بیان اینکه مجاهدت در سال جهاد اقتصادی برای خدمت به مردم ضروری است، افزود: باید در راستای افزایش اقتدار و اعتماد عمومی تلاش کرد و توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد.

وی سازمان بازرسی کل کشور را بازوی نظارتی رئیس قوه قضائیه دانست و با تبیین جایگاه آن، شعار این سازمان در سال 91 را ایجاد اتاق شیشه‌ای برای مدیران اداری و اجرایی کشور عنوان کرد.

حسینی بیان داشت: اتاق شیشه‌ای به معنای اینکه مدیران چنان شفاف عمل کنند که عملکرد آنان در معرض دید تمام کارکنان و عموم مردم قرار گیرد و زمانی که نظارت عمومی و همگانی صورت بگیرد آنگاه از لغزش‌های احتمالی مدیر و فساد اداری و مالی در دستگاه‌ها پیشگیری و جلوگیری می‌شود.

وی برنامه‌های سال آینده بازرسی را عمدتا نظارتی نامید و خاطر نشان کرد: سازمان بازرسی به دنبال پایش و ارزیابی میزان اجرای برنامه‌های تکلیفی هر یک از دستگاه‌های اجرایی در برنامه‌های توسعه پنج‌ ساله، سند چشم‌انداز و مصوبات هیئت دولت در سفرهای استانی است.

*مطالبات معوقه 58 میلیارد تومانی شهرداری رشت

مدیرکل بازرسی گیلان در ادامه با ارائه گزارشی از بازرسی‌های انجام شده در استان، به آسیب‌ها، مشکلات و تخلفات موجود در دستگاهای اجرایی استان اشاره کرد و ابراز داشت: بیشترین نارضایتی مردم و شکوائیه‌های واصله به اداره کل بازرسی در حوزه شهرداری‌ها است.

وی افزود: شهرداری رشت از محل جریمه‌های کمیسیون ماده 100 و اجاره CNG حدود 58 میلیارد تومان از اشخاص حقیقی و حقوقی مطالبات دارد در حالی که گفته می‌شود شهرداری برای عمران شهری با کمبود بودجه مواجه است و چگونه چنین موضوعاتی در شهرداری بدون پیگیرهای قانونی معطل مانده است.

حسینی ادامه داد: بنابراین به همین منظور گروه ویژه‌ای در اداره کل بازرسی برای بررسی دقیق موضوع و برخورد قانونی با عوامل سهل‌انگار شهرداری رشت شکل گرفته و مأمور بررسی این موضوعات است.

وی به انعقاد قراردادهای خدمات و عمران شهری در شهرداری رشت با نزدیکان و خویشاوندان برخی از مسئولان شهرداری و شورای شهر اشاره کرد و افزود: قرار شده بود توسط شهرداری و شورای شهر رشت 840 میلیارد تومان با عنوان شهروند الکترونیک در شهر رشت هزینه شود و تفاهمنامه اولیه با یک موسسه تهرانی نیز فراهم شده بود که بازرسی استان بلافاصله پس از اطلاع از وقوع آن سریعا وارد عمل شده و نسبت به متوقف کردن عقد قرارداد اقدام کرد تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

*پرداخت وام 4 میلیارد تومانی بانک شهر رشت از محل سپرده‌های شهرداری

این مسئول اذعان داشت: اخیرا تفاهمنامه‌ای بین شهرداری رشت و بانک شهر منعقد شده است تا به افراد کم بضاعت و معرفی شده از طرف شهرداری رشت از محل سپرده‌های شهرداری وام و تسهیلات ارزان قیمت پرداخت کنند که در این راستا بالغ بر 3 میلیارد تومان وام و تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده که بعضا به نزدیکان و بستگان اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری پرداخت شده که از 5 میلیون تومان تا مبلغ 70 میلیون تومان بوده است به طوری که یکی از بستگان اعضای شورای شهر رشت 60 میلیون تومان وام گرفته است.

وی به مشکلات حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: اراضی شالیزاری از 238 هزار هکتار به 22 هزار هکتار و سطح باغ‌های چای از 34 هزار هکتار به 22 هزار هکتار تقلیل پیدا کرده است.

حسینی اظهار داشت: ایجاد شهرک گلخانه با هزینه‌ای بالغ بر 30 میلیارد تومان ، عملاً خروجی مناسبی نداشته و برخی از افراد به جای فعالیت در زمینه کشاورزی به دنبال اخذ سند مالکیت زمین بوده تا نسبت به واگذاری آن به غیر اقدام کنند ضمن اینکه مکان‌یابی آن نیز نامناسب بوده و در مطالعات آب و خاک نیز دقت لازم وجود نداشته است.

*مطالبات معوقه 800 میلیارد تومانی شبکه بانکی گیلان

وی به مطالبات معوق بانکی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود 800 میلیارد تومان مطالبات معوق بانکی در استان وجود دارد که نزدیک به 600 میلیارد تومان از آن متعلق به 108 بدهکار است که هر یک بالای یک میلیارد تومان بدهی به شبکه بانکی دارند و در این بین تنها یک شرکت بیش از 70 میلیارد تومان به یکی از شبکه‌های بانکی بدهکار است.

مدیر کل بازرسی گیلان ایجاد مطالبات معوق بانکی را فقدان کارشناسی لازم و اعتبارسنجی مناسب مشتریان در هنگام پرداخت تسهیلات، ناکارآمدی فرآیند نظارت بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی بر هزینه کرد و بازپس‌گیری تسهیلات، ضعف در مدیریت منابع و مصارف بانک‌ها و عدم دقت در کارشناسی طرح‌ها و پروژه‌ها توسط کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان اعلام کرد.

وی اضافه کرد: شورای دستگاه‌های نظارتی چند جلسه با مدیران شبکه بانکی برای وصول هر چه سریع‌تر مطالبات داشته و لیست اشخاص حقیقی و حقوقی بدهکار بالای یک میلیارد تومان از بانک‌ها اخذ شده و تمام بانک‌ها مکلف به وصول مطالبات معوقه شده و اداره کل بازرسی نیز به طور مکرر و مداوم اقدام‌های مدیران بانک‌ها در زمینه میزان وصولی را رصد کرده و در صورت تعلل، اقدام‌های قانونی را به عمل می‌آورد.

حسینی با اشاره به اینکه کمیته اعتبارات در هر بانک وظیفه تصویب وام‌ها و اعتبارات کلان بانکی را به عهده دارد خاطر نشان کرد: از این پس نماینده بازرسی در کمیته اعتبارات برای نظارت بر عملکرد این کمیته حضور می‌یابد.

*پرداخت وام با فشار مقامات سیاسی در آستانه انتخابات

وی درباره پرداخت وام با فشار مقامات سیاسی اذعان داشت: مقامات سیاسی اخیرا افراد زیادی را در آستانه انتخابات به بانک‌ها معرفی کرده‌اند که امکان پرداخت تسهیلات به همه آنان وجود ندارد.

حسینی با بیان مشکلات پرونده‌های بانک‌ها در مراجع و محاکم قضایی خواستار تسریع در رسیدگی به آنها شد.

*120 میلیارد تومان مطالبات معوقه تامین اجتماعی گیلان

وی با اشاره به مطالبات معوق تامین اجتماعی و مشکلات موجود تصریح کرد: تامین اجتماعی گیلان بالغ بر 120 میلیارد تومان مطالبات معوق از کارگاه‌های دولتی، شرکت‌ها و اصناف و کارگاه‌های خصوصی دارد که امیدواریم با تغییر مدیریتی صورت گرفته در این حوزه شاهد تحول و وصول مطالبات معوق باشیم

مدیر کل بازرسی گیلان با تبیین مشکلات موجود در حوزه درمان و پزشکی، عدم حضور اعضای هیئت علمی تمام وقت غیر جغرافیایی و نیمه وقت در مراکز درمانی به ویژه بیمارستان‌ها، کمبود تجهیزات پزشکی به ویژه دستگاه‌های دیالیز در شهرستان‌ها، عدم وجود دستگاه ان‌آی‌سی‌یو ویژه نوزادان به اندازه کافی در بیمارستان 17 شهریور رشت که در مجموع تعداد 9 دستگاه در سطح استان وجود دارد، را از مشکلات حوزه درمان استان عنوان کرد.

وی افزود: وجود اختلافات بین بیمه‌گذاران و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی، نداشتن متخصصان فنی و مقیم در بیمارستان‌های شهرستانی (سونوگرافی، رادیولوژی) با توجه تامین و استقرار تجهیزات مربوطه در مراکز درمانی، کندی پیشرفت پروژه‌های درمانی در حال ساخت (17 شهریور رشت...) دفع غیر اصولی پسماندهای پزشکی از عمده مشکلات حوزه درمان است.

*300 میلیارد تومان مطالبات معوق مالیاتی گیلان

حسینی مطالبات معوق مالیاتی گیلان را بیش از 300 میلیارد تومان اعلام کرد و ابراز داشت: در یک مورد اقدام‌هایی صورت گرفته و مالیات حدود 2 میلیارد تومان واردات کالا از یک شرکت اعلام نشده و توسط دارایی اخذ نشده است تا مشمول مرور زمان شود.

*روزانه بیش از 400 مترمکعب آب استان آلوده می‌شود

وی به مشکلات زیست‌محیطی استان اشاره کرد و اذعان داشت: از مجموع 28 بیمارستان موجود در استان، 5 بیمارستان فاضلاب خود را به سیستم تصفیه‌خانه و 18 بیمارستان به اگوی شهری و 4 بیمارستان نیز فاضلاب خود را به سپتیک منتقل می‌کنند.

این مسئول بیان داشت: در مجموع روزانه 8 تن زباله در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تولید می‌شود و با توجه به آمار ارائه شده از طرف شهرداری‌ها و بخشداری‌ها روزانه 2 هزار تن زباله و پسماند شهری و یک هزار لیتر شیرابه نیز در استان تولید می‌شود که این مقدار 400 مترمکعب آب را روزانه آلوده می‌کند.

وی با بیان اینکه در بررسی‌های اخیر زباله‌های عفونی بیمارستان‌های شرق گیلان به یک شرکت کارتن‌سازی در شهرک سیاهکل واگذار شده است، خاطر نشان کرد: این کارخانه پروانه بهره‌برداری و مجوز زیست‌محیطی را نداشته و زباله‌ها را با یک وانت بار در یک پروسه غیر اصولی از مبدا جمع‌آوری و در یک سوله در شرکت دپو کرده و بخشی را نیز در فضای آزاد می‌سوزانده است که برابر قوانین و مقررات مدیریت پسماند جرم محسوب می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه جلوی فعالیت این شرکت از طرف بازرسی استان گرفته شد، تصریح کرد: عدم فعالیت این شرکت نیاز به برخورد قضایی مناسب دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال 59 برنامه بازرسی مستمر از دستگاه‌های اجرایی برای استان مصوب و تکلیف شد، یادآور شد: گزارش نهایی 37 برنامه به مبادی ذی‌ربط ارسال و هشت برنامه در حال تهیه گزارش و 14 برنامه در حال انجام است که به تعداد هر بازرس 37 برنامه مستمر اجرا شده است.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول