اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری:

بیابا‌ن‌زدایی 200 هزار هکتاری به 75 هزار هکتار کاهش یافت

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: بدون مالچ رایگان، مصوبه سفر هیئت دولت به استان مبنی بر بیابانزدایی 200 هزار هکتار قابل اجرا نیست و اجرای این طرح به 75 هزار هکتار کاهش یافت.

بیابا‌ن‌زدایی 200 هزار هکتاری به 75 هزار هکتار کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، علیرضا اورنگی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سالانه 80 هزار هکتار عملیات مقابله با بیابان‌زایی در سطح کشور انجام می‌شود که پیش‌بینی می‌کنیم در سال 90 این رقم به 130 هزار هکتار با اعتباری حدود 80 میلیارد تومان افزایش یابد که حدود 17 هزار هکتار از این عملیات با اعتباری مشابه در خوزستان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: 6 میلیون و 800 هزار هکتار از مساحت کل کشور به‌ عنوان کانون بحران شناسایی شدند که این سازمان توانسته است با برنامه‌های اجرایی بر روی 2 میلیون و 500 هزار هکتار عملیات انجام دهد و امیدواریم مابقی آن نیز تا پایان برنامه پنجم توسعه انجام شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: طرح جامع مقابله با بیابان‌زایی با مسئولیت سازمان جنگل‌ها تهیه و طراحی شده است و اجرای آن در استان‌های مختلف در حال انجام است، با ملی شدن این طرح، اعتباری معادل 30 میلیارد تومان برای سال 1391 اختصاص یافته است که اقداماتی همچون مالچ‌پاشی و نهال‌کاری در دستور کار است.

اورنگی با اعلام اینکه برای خوزستان حدود 17 هزار هکتار عملیات مقابله با بیابان‌زایی پیش‌بینی شده است، ادامه داد: با هماهنگی وزارت نفت، اقدامات مناسب در حال انجام است.

وی تصریح کرد: برای سایر استان‌های کشور که در معرض بیابانی شدن قرار دارند نیز اعتبارات استانی وجود داشت که با ملی شدن اعتبارات پیش‌بینی می‌شود که برنامه‌های مناسبی در سال آینده اجرایی شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: مطالعه 10 میلیون هکتار از زمین‌های بیابانی کشور برای بیابان زدایی انجام شده است و در صورت اختصاص اعتبار در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور کل کانون‌های بحران زا مهار خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه سفر دوم هیئت دولت به خوزستان برای بیابان‌زدایی 200 هزار هکتار از اراضی خوزستان با تامین اعتبار وزارت نفت، افزود: بر اساس برآوردی که صورت گرفته 478 میلیارد تومان برای بیابان‌زدایی 200 هزار هکتار لازم است و در سال‌های باقیمانده طرح، باید سالانه حدود 90 میلیارد تومان اختصاص یابد اما با توجه به قیمت بالای مالچ و با این اعتبار، عملا کار در سطح 200 هزار هکتار انجام نمی‌شود، بلکه این عملیات در سطح 75هزار هکتار در طول 5 سال با اعتبار 478 میلیارد تومان انجام خواهد شد.

اورنگی با تاکید بر اینکه برای اجرای مصوبه با اعتبار پیش بینی شده باید مالچ‌ به صورت رایگان تامین شود، گفت: با آزادسازی حامل‌های انرژی قیمت خرید مالچ بسیار افزایش یافت، به طوری که بخش عمده‌ای از عملیات اجرایی را خرید مالچ به خود اختصاص می‌دهد و اجرای کامل مصوبه محقق نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت این پروژه باید در سال 88 آغاز و ظرف پنج سال به اجرا در می‌آمد، گفت: مقرر شده ادامه عملیات بیابان‌زدایی به صورت کامل به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شود که هم اکنون هماهنگی‌های لازم به عمل آمده و ترک تشریفات برای واگذاری کار در حال انجام است.

280 هزار هکتار کانون فرسایش بادی در خوزستان وجود دارد که باید با طرح‌های مالچ‌پاشی و نهالکاری شن‌زارهای این اراضی تثبیت شود. در سفر دوم هیئت دولت به خوزستان در سال 87 مقرر شد وزارت نفت بیابان‌زدایی 200 هزار هکتار از بیابان‌های خوزستان را تامین اعتبار کند، که این مصوبه به دلیل عدم تخصیص اعتبار توسط وزارت نفت یک سال به تاخیر افتاد.

اعتبار موردنیاز برای سال نخست 59 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، که وزارت نفت  با اختصاص 30 میلیارد تومان در سال 89 موافقت و در نهایت 15 میلیارد تومان پرداخت کرد.

48 هزار هکتار از کل 200 هزار هکتار ذکر شده در این مصوبه، نیاز به مالچ‌پاشی دارد که در اهواز، امیدیه، دشت آزادگان و شوش قرار دارند.وزارت نفت مکلف است ضمن تامین و تحویل رایگان مالچ مورد نیاز اجرای این ماده، برنامه‌ریزی لازم برای تولید و نگهداری این ماده در پالایشگاه منطقه را به‌عمل آورد و اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط با پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تامین شود.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول