اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی نمین:

80 قاچاقچی اشیای تاریخی در نمین دستگیر شدند

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نمین از دستگیری و جمع‌آوری 80 نفر قاچاقچی اشیای تاریخی در این شهرستان خبر داد.

80 قاچاقچی اشیای تاریخی در نمین دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، غلامرضا فریدون‌زاده سه‌شنبه شب در نشستی با مسئولان یگان حفاظت میراث فرهنگی در نمین اظهار داشت: با فعال شدن این یگان دامنه مراقبت و مواظبت از آثار و اشیای تاریخی بیشتر شده و با یک بهبود نسبی در حوزه حفاظت از آثار و ابنیه‌های باستانی روبه‌رو هستیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: تلاش شبانه‌روزی عوامل یگان حفاظت میراث فرهنگی سبب شده است تا افراد دستگیر شده اشیای به غارت برده را بازگردانده و در این زمینه به نگهداری و پاسداشت آن اقدام شده است.

فریدون‌زاده همچنین تعداد پرونده‌های قضایی تشکیل شده در نمین برای قاچاقچیان اشیای تاریخی و باستانی را 35 مورد اعلام کرد و افزود: در این زمینه شاهد مراقبت‌های خوبی در حوزه آثار تاریخی و مواریث باستانی هستیم که انتظار داریم این روند همچنان تقویت شود.

این مسئول با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای ثبت آثار تاریخی این شهرستان جزو فهرست ملی خاطرنشان کرد: تاکنون 90 اثر در شهرستان نمین با شناسایی و ساماندهی مناسب به ثبت ملی رسیده و تلاش می‌کنیم بقیه آثار نیز به تدریج با شناسایی و حفاظت مناسب جزو آثار به ثبت رسیده قرار گیرد.

وی در مورد اشیای تاریخی کشف شده از قاچاقچیان بیان کرد: از ابتدای امسال یگان حفاظت با اقدام مناسب و شایسته جلوی 10 مورد حفاری غیرمجاز را گرفته و اجازه نداده است با این عمل برخی از اشیا و آثار تاریخی به غارت برود.

فریدون‌زاده اضافه کرد: در همین مدت از قاچاقچیان بیش از هفت قلم اشیای تاریخی به دست آمده و شش پرونده قضایی نیز برای قاچاقچیان آثار تاریخی در نمین تشکیل شده است تا این افراد به سزای اعمال خود برسند.

به گزارش فارس، رئیس اداره میراث فرهنگی نمین همچنین از کشف 28 قلم آثار تاریخی در پنج سال اخیر خبر داد و گفت:‌ سعی شده است این آثار با اطمینان‌بخشی و بدون کمترین دخل و تصرف تحویل مقامات میراث فرهنگی استان شود.

فریدون‌زاده با هشدار جدی به قاچاقچیان و برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب در این حوزه ادامه داد: ما از طریق رسانه‌ها به حفاران غیرمجاز که دست به برخی تحرکات می‌زنند، هشدار می‌دهیم که از اقدام نابجا و سودجویانه پرهیز کنند چراکه به شدت عوامل انتظامی و قضایی با خاطیان برخورد می‌کند.

وی ممنوعیت هرگونه حفاری غیرمجاز به قصد به دست آوردن اشیای تاریخی را بیان کرد و افزود: حفاران غیرمجاز در سال‌جاری یک میلیون تومان جریمه نقدی شدند و حکم برخی از قاچاقچیان در این ارتباط به زودی صادر می‌شود.

فریدون‌زاده شدت برخورد عوامل قضایی و دادستان عمومی دادگستری نمین را با افراد متخلف یادآور شد و تصریح کرد: در این باب با هیچ کس مماشات نمی‌شود.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: ما با همکاری مردم اقدام به راه‌اندازی انجمن‌های میراث فرهنگی متعدد کردیم که در این زمینه در 43 روستای بالای 10 خانوار این مجموعه‌ها شکل گرفته که هدف از این امر مشارکت دادن مردم در حفاظت و صیانت از اشیا و آثار تاریخی و فرهنگی است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول