اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان:

سیستم هوشمند در 3 نقطه شهر همدان نصب شد

خبرگزاری فارس: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان گفت: سیستم هوشمند در سه نقطه شهر همدان نصب شده است که این سیستم برخلاف گفته‌ها نو و سالم است.

سیستم هوشمند در 3 نقطه شهر همدان نصب شد

محمد تبریزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه سیستم هوشمند در واقع جدیدترین کاری است که در حوزه حمل و نقل و ترافیک انجام می‌شود و نصب آن در کلانشهرها شروع شده است، افزود: در شهر همدان، در سه تقاطع میدان بعثت، چهارراه سعیدیه و میدان 13 آبان راه‌اندازی شده است، 13 آبان در مرحله آزمایش است اما در دو تقاطع دیگر سیستم هوشمند نصب شده است.

در همین راستا محمد تبریزی گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگار فارس داشت که آن را می‌خوانید.

فارس: سیستم هوشمند بر چه مبنایی تصمیم می‌گیرد؟

تبریزی: این سیستم بر مبنای حجم ترافیک تصمیم می‌گیرد به طوری که سیستم هوشمند در زیر آسفالت کار گذاشته شده است و پشت خط ایست که خودروها می‌ایستند بعد از یک مدت که حجم ترافیک بالا می‌رود این سیستم خود به خود چراغ را قرمز می‌کند.

فارس: این سیستم در شناسایی تخلفات نیز موثر است؟

تبریزی: این سیستم در بررسی تخلفات نقشی ندارد، امسال برای تخلفات دو دوربین در بلوار ارتش و بلوار آیت‌الله نجفی نصب شده است که دوربین‌ها در یک ماه گذشته نصب شده است و برق آنها با تأسیسات ایمنی اتخاذ شده است.

تا اواخر اسفندماه مراحل نصب آنها را طی می‌کنیم تا سطح تخلف در این معابر ورودی شهر به صورت اتوماتیک ضبط شود و نیازی به مأمور نداشته باشیم.

فارس: اطلاع‌رسانی در این زمینه چگونه است؟

تبریزی: در راستای اطلاع‌رسانی نصب سیستم هوشمند ترافیک، در یکی دو ماه گذشته تابلوها و بنرهایی در این تقاطع‌ها نصب شد و از طریق جراید نیز به مردم اطلاع‌رسانی کردیم.

فارس: میزان خطای سیستم هوشمند چه میزان است؟

تبریزی: هوشمند شدن برای این است که اگر معبری خلوت بود راننده بی‌جهت پشت چراغ قرمز نایستد. در مکان‌هایی که سیستم هوشمند نصب شده است ثانیه‌شمار دیگر معنا ندارد اگر در شبانه‌روز ترافیکی شدید نباشد این سیستم به حالت چشمک‌زن درمی‌آید و خطای آن کمتر از انسان است.

فارس: برنامه‌های شما برای نصب این سیستم در تمام نقاط شهر چیست؟

تبریزی: در ادامه سیستم هوشمند در رینگ دوم شهر نصب می‌شود چرا که رینگ دوم هم جمع‌کننده ترافیک و هم پخش‌کننده ترافیک است و این قسمت اصلی‌ترین معبر شریانی ترافیکی همدان است.

با توجه به ترافیک رینگ دوم، همه تقاطع‌های غیر همسطح در رینگ دوم نصب شده است که برای سال آینده نیز در میدان بعثت تقاطع غیر همسطح احداث می‌شود و تقاطع‌های اضافه یا حذف شده و یا پل زده می‌شود.

فارس: اعتبار تخصیص یافته به نصب سیستم هوشمند در چه حدودی است؟

تبریزی: اعتبار مناسبی برای این امر پیش‌بینی شده است که الان در مرحله تأمین اعتبار است اما با توجه به اینکه ممکن است کم یا زیاد شود، بعد از تصویب رقم اعتبار اعلام می‌شود.

فارس: همکاری راهنمایی و رانندگی در این زمینه چگونه است؟

تبریزی: همکاری راهنمایی و رانندگی خوب است اما ما انتظار داریم آنها با سیستم‌های روز خود را منطبق کنند چراکه سیستم‌های قدیمی که متکی به اپراتور، انسان و مأمور بود در زندگی امروزی و الکترونیکی موضوعیت ندارد.

فارس: آیا با نصب سیستم هوشمند نیازی به وجود مأمور در تقاطع نیست؟

تبریزی: اگر شهر را مدینه فاضله در نظر بگیریم، باید دیگر پلیس نباشد اما در هر جامعه‌ و شهری افرادی هستند که قوانین راهنمایی را نادیده می‌گیرند که بنابراین وجود پلیس الزامی است ولی تعداد آن کمتر است.

فارس: سیستم هوشمند از چه پشتیبانی برخوردار است؟

تبریزی: در سال آینده مرکز کنترل ترافیک شهر همدان راه‌اندازی می‌شود و این مرکز در مرحله‌ تهیه ساختمان است، این مرکز همه شهر را زیر پوشش قرار نمی‌دهد چرا که نیاز نیست همه شهر پوشش داده شود و تنها در جاهایی که مشکل دارد باید کنترل دقیقی انجام شود و به تدریج زیر پوشش قرار ‌گیرد.

در حال حاضر سیستم هوشمند از راه دور پایش می‌شود و چهار دوربین داریم که در تقاطع بهشت، روگذر رسالت، زیرگذر پژوهش و تقاطع فرهنگ از طریق دوربین کنترل می‌شود.

فارس: این سیستم در چه استان‌هایی نصب شده است؟

تبریزی: در حال حاضر در 80 درصد تقاطع‌های شهر تهران نصب شده است و در اصفهان، تبریز و سایر کلانشهرها این سیستم نصب شده است.

فارس: آیا این سیستم نصب شده، از استانی خریداری شده و یا نو است؟

تبریزی: این سیستم به صورت نو خریداری شده است و پشتیبان این سیستم نیز شرکتی به صورت پیمانکار است و قرارداد نیز بسته شده است که پشتیبانی می‌کند و کاملاً نو و سالم است.

نمی‌دانم این بحث‌ها از کجا نشأت می‌گیرد، شهر همدان برای توسعه ایده دارد و می‌خواهیم شهر ما حرفی برای گفتن داشته باشد که اگر این بحث‌ها باشد، شهر عقب می‌ماند.

این مسئله امکان ندارد و اگر این اتفاق بیفتد بنده به عنوان مسئول این امر نخستین نفری هستم که مطلع می‌شوم به همین علت هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده و نمی‌افتد.

فارس: نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در اتوبوس و تاکسی به کجا کشید؟

تبریزی: مطالعات نصب دستگاه‌های کارت‌خوان در اتوبوس‌ها نیز تکمیل شده است و در سال 91 در اتوبوس و تاکسی سیستم کارت‌خوان، تاکسی‌متر و هم مکان‌یابی لحظه‌ای اجرا می‌شود و الان نیز در مرحله مناقصه عمومی هست.

گفت‌و‌گو از: فریده حسینی

انتهای پیام/ش10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول