اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شهر‌سازی و معماری شهرداری اصفهان:

توسعه کالبدی شهر برای اصفهان مناسب نیست

خبرگزاری فارس: معاون شهر‌سازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: یکی از کم وسعت‌ترین محدوده‌های شهر‌ها به کلان‌شهر اصفهان اختصاص دارد و به نظر می‌رسد توسعه کالبدی شهر در مقیاس افقی و عمودی برای اصفهان مناسب نیست.

توسعه کالبدی شهر برای اصفهان مناسب نیست

مسعود نریمانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه معماری جزو جدا نشدنی شهر‌سازی به شمار می‌رود، اظهار داشت: اصفهان در زمینه معماری و شهر‌سازی مکتب اصیلی دارد و کشور‌های خارجی از مؤلفه‌های اصفهان در این زمینه استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه فلسفه اسلامی و وحدت و کثرت در معماری اصفهان موج می‌زند، اضافه کرد: میدان امام(ره) اصفهان دومین میدان بزرگ دنیا به شمار می‌رود و این میدان علاوه بر بزرگی و وسعت از قدمت تاریخی و سابقه فرهنگی برخوردار است.

معاون شهر‌سازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر نمای شیشه‌ای که بر فضای شهر‌ها حاکم است، این نما‌ها با اقلیم و فرهنگ شهر‌ها سازگار نیست، تصریح کرد: طی چند سال گذشته فعالیت‌هایی در سطح شهر در راستای مطابق بودن معماری و شهر‌سازی با اقلیم و فرهنگ موجود صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طی این سال‌ها ضوابطی در این راستا تنظیم شده است، افزود: در حال حاضر روند فعالیت در زمینه معماری و شهر‌سازی مناسب‌تر شده است و مردم و مسئولان به ارتقای کیفی ساخت و ساز‌ها به منظور توسعه و پیشرفت شهر به میزان بسیاری توجه می‌کنند.

نریمانی به حریم اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: حریم شهرستان اصفهان حدود 47 هزار هکتار بوده و این حریم در سال 1375 تصویب شده است.

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی هر شهری از یک حریم و یک محدوده برخوردار است، تأکید کرد: در حال حاضر و با وجود گذشت 15 سال از تصویب این موضوع، حریم شهرستان اصفهان هیچ تغییری پیدا نکرده و ثابت مانده است.

معاون شهر‌سازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: محدوده شهرستان اصفهان نیز حدود 19 هزار هکتار بوده که از این میزان حدود یک هزار و 200 هکتار آن محدود منفصل شهر است.

وی به محدوده منفصل شهر اصفهان اشاره کرد و گفت: سپاهان‌شهر، شهرک شهید کشوری، بختیاردشت، شهرک شهید منتظری و شهرک ولی‌عصر(عج) به عنوان محدوده منفصل شهرستان اصفهان به شمار می‌روند.

نریمانی اظهار داشت: یکی از کم وسعت‌ترین محدوده‌های شهر‌ها به کلان‌شهر اصفهان اختصاص دارد و به نظر می‌رسد توسعه کالبدی شهر در مقیاس افقی و عمودی برای اصفهان مناسب نیست.

وی اضافه کرد: برای توسعه آینده شهر اصفهان ظرفیت‌های بالقوه‌ای در اصفهان وجود دارد و براساس طرح تفضیلی باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

معاون شهر‌سازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: تراکم شهر اصفهان یک تراکم منطقی به شمار می‌رود و تراکم و ارتفاع متوسط در شهرستان اصفهان حدود چهار طبقه است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول