اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پزشکی خبر داد

تهدید بیماری سل بین اتباع بیگانه در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بروز بیماری سل بین اتباع بیگانه در کشور تهدید جدی است.

تهدید بیماری سل بین اتباع بیگانه در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمد مهدی گویا بعد از ظهر امروز در همایش کشوری سل و جذام در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: اقشار آسیب‌پذیر، فقرا، حاشیه‌نشینان شهری، طردشدگان اجتماعی، کارتن‌خواب‌ها، عشایر، کولی‌ها و کسانی که در مناطق پر ازدحام زندگی می‌کنند دیگر گروه‌هایی هستند که در معرض ابتلا به سل قرار دارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: احتمال ابتلا به سل در زنان به ویژه زنانی که مشاغل کاذب دارند یا در بانوان باردار بیشتر است و این افراد باید با حساسیت بیشتری در گروه پیگیری برنامه‌های درمان سل قرار گیرند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران مهاجرپذیرترین کشور دنیا است ابراز داشت: براساس آمارهای ارائه شده، هم‌اینک در کشور ما 2 میلیون نفر مهاجر زندگی می‌کنند که زمینه مستعدی برای شیوع بیماری سل دارند.

گویا ابراز داشت: بروز سل بین اتباع بیگانه که به صورت غیر مجاز وارد کشورمان می‌شوند و همچنین مهاجران یک تهدید جدی است.

وی تصریح کرد: هر سال تعداد بسیاری مهاجر به ویژه از کشورهای پاکستان و افغانستان با شرایط نامطلوب وارد کشورمان می‌شوند که به طور عمده این افراد مبتلا به سل و به ویژه سل مقاوم هستند و به درمان‌های اولیه نیز پاسخ نمی‌دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه احتمال ابتلا و شیوع بیماری سل بین افراد مهاجر، 50 برابر است افزود: یک تبعه غیر مجاز افغانی 50 برابر شانس این که به سل مبتلا باشد را بیشتر دارد و اغلب این افراد حتی اگر شناسایی بشوند و مورد مداوا قرار گیرند درمان را تا انتها ادامه نمی‌دهند و نیمه‌کاره رها می‌کنند، بنابراین بیماری سل بین مهاجران ریشه‌کن نمی‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز داشت: برخی از مهاجران ممکن است مبتلا به سل قدیمی باشند به طوری که بعد از 15 یا 20 سال، بیماری سل آنها دوباره عود کند و نمایان شود، بنابراین برنامه‌های کنترل سل بین مهاجران باید با حساسیت بیشتری دنبال شود.

به گزارش فارس، در این نشست سه روزه کارشناسانی از سراسر کشور، برنامه‌های مقابله با بیماری سل و همچنین اهداف برنامه‌های بلندمدت در کنترل این بیماری را بررسی می‌کنند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول