اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سرزمین مفرغ‌ها موزه می‌خواهد / مفرغ‌های لرستان پنهان از چشم گردشگران

خبرگزاری فارس: در حالی ساخت موزه‌ مفرغ در لرستان یک ضرورت انکار نشدنی است که مکان‌های موجود و تاریخی لرستان مناسب این کار نیست.

سرزمین مفرغ‌ها موزه می‌خواهد / مفرغ‌های لرستان پنهان از چشم گردشگران

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، یکی از مناطق شاخص ایران در زمینه صنعت مفرغ، ناحیه لرستان است.

لرستان در مرکز نوار غربی ایران و از مجموعه دره‌های تنگ و باریک و کوه‌های مرتفع تشکیل شده ‌است، شواهد موجود اشاره به فلزکاری لرستان از هزاره چهارم پیش از میلاد دارد، مجموعه اشیای فلزی منسوب به لرستان از نیمه قرن گذشته توسط محققان و پژوهشگران مختلف بسیار مورد توجه قرار گرفته و زینت‌بخش اکثر موزه‌های بزرگ جهان است.

پژوهشگران، هنر مفرغ‌کاری لرستان را نتیجه کارهای ساده‌ای می‌دانند که بیان‌ کننده چندین قرن انقلاب مادی ملتی کشاورز و جنگجوست.

این هنر در هزاره چهارم قبل از میلاد به اوج خود رسید، اهمیت هنر مفرغ کاری لرستان، انتقال هنر و سنن اجدادی، انتقال مفاهیم و موضوعات مشترک مذهبی و بیان قانونمندی‌هایی است که برای همه اقوام سوارکار، جنگاور و کشاورز دنیای قدیم، به نحوی تحسین‌انگیز، دلنشین، پسندیده و ستودنی بوده ‌است.

اشیاء، وسایل و ابزار به جا مانده از هنرمندان خردمند زاگرس، بسیار و بی‌شمار است که از آنها می‌توان به جنگ‌افزارها شامل خنجر، شمشیر، گرز و ... ساز و برگ سوارکاری، وسایل زینتی و انواع ظروف و وسایل پذیرایی مخصوص اشاره کرد.

در حالی ساخت موزه‌ مفرغ در لرستان یک ضرورت انکار نشدنی است که مکان‌های موجود و تاریخی لرستان مناسب این کار نیست.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی لرستان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس در خرم‌آباد در پاسخ به این سؤال که در لرستان چه تعداد جاذبه‌ گردشگری، طبیعی و تاریخی وجود دارد، گفت: در استان لرستان 100 سایت گردشگری اعم از طبیعی، تاریخی و موزه‌ها وجود دارد که در قالب 40 تا 50 مسیر گردشگری تعریف می‌شوند.

محمد عزیزی در پاسخ به این سؤال که با توجه به فراوانی این سایت‌ها و مسیر‌های گردشگری در استان، امکانات و ظرفیت‌های ما مناسب ‌پذیرش و اقامت چه تعداد مسافر خصوصاً در ایام پیش‌ روی نوروزی است، گفت: طبق آمار‌هایی که طی نوروز سال 90، 89 و 88 وجود دارد، بین 3 میلیون تا 3 میلیون و 200 هزار نفر بازدید کننده و یا در واقع مهمان نوروزی به استان لرستان سفر می‌کنند که در اصطلاح به آن «نفر سفر» گفته می‌شود و در همه‌ شهرهایی که در مسیر استان هستند، تردد می‌کنند.

وی افزود: این مسافران در حوزه‌هایی از جمله شهرستان‌های الیگودرز، بروجرد، خرم‌آباد و پلدختر که به عنوان محور اصلی تردد مسافران نوروزی ما هست، تردد داشته‌اند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی لرستان گفت: میزان ظرفیت اقامت در شهرهای استان در طول ایام نوروز چیزی حدود حداکثر 200 هزار نفر بوده است که امسال هم پیش‌بینی می‌کنیم، همین مقدار یعنی حدود 3 میلیون نفر بازدید کننده را پذیرا باشیم.

عزیزی تصریح کرد: با توجه به مراکز اقامتی که در هتل‌ها، مهمان‌پذیر‌ها، مدارس، خوابگاه‌های دانشجویی و خوابگاه‌های ادارات که در لرستان وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت‌ اقامت حدود 200 هزار نفر را در این ایام در سطح لرستان داشته باشیم.

عزیزی در ادامه به برنامه‌ریزی‌های‌ استقبال از مهمانان نوروزی در لرستان اشاره کرد و گفت: معمولاً در نیمه‌ اول بهمن بحث برگزاری ستاد تسهیلات سفرهای استانی در کل کشور آغاز می‌شود، که ریاست این ستاد‌ها در هر استان برعهده‌ استاندار و دبیری آن نیز برعهده‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی ادامه داد: طی این مدت تا نیمه‌ دوم اسفند‌ماه همه‌ دستگاه‌های عضو این ستاد باید آمادگی خودشان را برای پذیرایی و استقبال از مهمانان نوروزی در بخش‌های اقامت، پذیرایی، امنیت، تبلیغات و ... اعلام کنند.

عزیزی یادآورشد: علاوه بر این میراث فرهنگی به دنبال وظایف ذاتی خود، تعدادی برنامه‌ ویژه‌ را پیش‌بینی کرده، که از آن جمله بحث برگزاری نمایشگاه‌های مختلف است، که این نمایشگاه‌ها بیشتر در قالب نمایشگاه‌های صنایع دستی هستند و در شهرها‌یی که در مسیر مهمانان نوروزی قرار دارند، تشکیل می‌شوند.‌

وی افزود: در شهرستان‌های الیگودرز، دورود، بروجرد، خرم‌آباد و احتمالاً پلدختر این نمایشگاه‌ها را بر‌پا می‌کنیم.‌

عزیزی در ادامه در جواب این سؤال که آیا امسال می‌توانیم شاهد موزه‌ای کامل از اشیاء تاریخی در موزه قلعه‌ فلک‌الافلاک باشیم، گفت: ما هر سال این اشیاء را تغییر می‌دهیم و امسال نیز در صدد هستیم که زود‌تر این کار را انجام دهیم.

وی افزود: با توجه به حجم زیادی از اشیاء که در گنجینه وجود دارد، مسلماً اشیاء جدیدی را در منظر مهمانان نوروزی قرار می‌دهیم، ولی جزئیات این کار هنوز مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی لرستان گفت: متأسفانه ما فضای مناسبی برای نمایش اشیاء تاریخی‌مان در سطح لرستان نداریم.

عزیزی تصریح کرد: لرستان در دنیا به سرزمین مفرغ‌ها معروف است و سرزمین مفرغ صرفاً متعلق به لرستان و به ویژه شهر خرم‌آباد به عنوان خاستگاه تاریخی مفرغ است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی لرستان گفت: قاعدتاً باید مسئولان حتماً به فکر ایجاد موزه‌ تخصصی مفرغ در لرستان باشند.

وی افزود: بدون تردید فضای کنونی موزه‌ باستان‌شناسی قلعه نمی‌تواند مکان مناسبی برای نمایش همیشه تاریخی ما باشد.

عزیزی تصریح کرد: ما به ایجاد یک فضای مناسب تحت عنوان گنجینه‌ مفرغ‌های لرستان یا موزه‌های مفرغ‌های لرستان نیازمند هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما منطقه یا مکان خاصی برای ایجاد این موزه در نظر دارید، گفت: نمی‌توانم به این سؤال شما پاسخ بدهم، قاعدتاً مدیر و دستگاه‌های مربوطه باید در این رابطه تصمیم‌گیری کنند.

عزیزی تصریح کرد: در مجموع باید بگوییم که به یک موزه‌ جدید تخصص باستان‌شناسی با تأکید بر مفرغ‌های لرستان نیاز داریم، این موزه باید به آزمایشگاه و گنجینه‌ای از تکنولوژی روز دنیا و در خور شأن مفرغ لرستان، مجهز باشد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی لرستان گفت: باید به سمت احداث و ساخت موزه‌ مفرغ‌های لرستان با سازه‌های جدید و یک فضای مناسب و یک معماری در خور و متناسب با آن حرکت کنیم.

انتهای پیام /و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول