اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت دهه فجر

افتتاح بزرگترین موزه کشاورزی کشور در قزوین

خبرگزاری فارس: بزرگ‌ترین موزه کشاورزی کشور با حضور استاندار قزوین در این شهرستان افتتاح شد.

افتتاح بزرگترین موزه کشاورزی کشور در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، در هشتمین روز از دهه مبارک فجر در مراسمی با حضور استاندار قزوین، رئیس جهاد کشاورزی استان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرماندار قزوین، بزرگ‌ترین و اولین موزه کشاورزی کشور در ساختمان تاریخی سپهدار در محوطه باغستان جهاد کشاورزی قزوین افتتاح شد.

این موزه با مشارکت سازمان‌های میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی و اعتباری بالغ بر 700 میلیون تومان راه‌اندازی شده است.

این طرح مشترک به مناسبت سال میراث کشاورزی (2011) از سوی یونسکو در استان اجرا شده و از لحاظ شاخص‌های استقرار در ساختمانی تاریخی زیبایی بنا و وسعت بزرگترین موزه کشاورزی کشور به شمار می‌رود.

موزه کشاورزی قزوین در دو طبقه و زیربنای هزار و 400 متر مربع راه اندازی شده و راه‌اندازی این موزه سه سال طول کشیده شده است.

در موزه کشاورزی قزوین ابزار و ادوات قدیمی کشاورزی از جمله سم پاشی، گاوآهن، خرمن‌کوب، ترازو، حوزهای سنگی جهت آبش‌خور چهارپایان در باغستان‌های سنتی، انواع داس، اره، ظروف مسی، کوزه‌های سفالی، قفل و شیرآلات و سنگ‌های آسیاب در فضای تاریخی و زیبا در معرض دید عموم قرار گرفته است.

همچنین  مجتمع بزرگ کشت توت‌فرنگی گلخانه‌ای به روش کشت بدون خاک در شهرستان قزوین افتتاح شد.

این مجتمع تولیدی در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع احداث شده و قادر است سالانه 40 تن توت‌فرنگی به صورت کشت بدون خاک و گلخانه‌ای تولید و به بازار مصرف عرضه کند.

برای اجرای این طرح 7 هزار و 500 میلیون ریال هزینه شده که 3هزار و 500 میلیون ریال آن از محل اعتبارات دولتی تامین و پرداخت شده است.

استفاده از پوشش دیواره پلی‌کربنات با سقف دوپوش، بهره‌گیری از سیستم کشت بدون خاک، سیستم‌های آیباری و تغذیه اتوماتیک و پوشش بستر گلخانه‌ای با لایه‌ای از پلی‌استر سفید از ویژگی‌های این مجتمع تولیدی است.

این مجتمع گلخانه‌ای با تراکم کشت 40 بوته در هر متر مربع دارای بالاترین تراکم کشت در واحد سطح کشور است.

با افتتاح این گلخانه زمینه اشتغال 10 نفر در منطقه فراهم شد.

انتهای پیام/غ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول