اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی بشرویه:

مرمت خانه روضه رضوان بشرویه پایان یافت

خبرگزاری فارس: سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه گفت: مرمت خانه روضه رضوان (جاودانی) در این شهر تاریخی به پایان رسید.

مرمت خانه روضه رضوان بشرویه پایان یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی، هاشم اتفاقی با بیان اینکه مرمت خانه روضه رضوان بشرویه پایان یافت، اظهار داشت: مرمت این بنا با اعتباری بالغ بر 150 میلیون ریال از محل اعتبارات بافت تاریخی در سال های 89 و 90 انجام شد.

وی افزود: از جمله اقدامات مرمتی انجام شده می‌توان به بام سازی، جداره‌سازی، استحکام‌بخشی پایه‌ها، کف‌سازی و اجرای اندود و مرمت تزئینات بنا اشاره کرد.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بشرویه تصریح کرد: خانه روضه رضوان از جمله منازل تاریخی موجود در بافت تاریخی بشرویه بوده که در دوره صفویه با پلان معماری چهارصفّه ساخته شده است.

اتفاقی بیان کرد: این‌گونه معماری از جمله ساخت و سازهای شاخص در بشرویه بوده که یک حیاط مرکزی کوچک در وسط و چهار ایوان یا صفّه در چهار سوی حیاط و اتاق‌هایی در جوانب بنا احداث شده و ایوان‌ها بسته به موقعیت قرارگیری در فصول مختلف سال مورد بهره‌برداری بوده است.

وی تصریح کرد: این بنا از گذشته به صورت موقوفه اداره می‌شد و در دهه اول محرم و ایام سوگواری، مراسم خاص روضه‌خوانی و مدیحه‌سرایی در آن توسط بانیان خیّر انجام می‌شده است.

اتفاقی خاطرنشان کرد: خوش‌بختانه مرمت این بنا باعث رونق بیش از پیش این موقوفه ارزشمند شده و امسال مراسم عزاداری باشکوه در این بنا برگزار شد.

انتهای پیام/ح30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول