اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران تاکید کرد

جلوگیری از تخریب هتل آبعلی/ میراث فرهنگی آماده همکاری است

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اعلام آمادگی برای ترمیم بنای هتل آبعلی، خواستار جلوگیری از تخریب این اثر تاریخی شد.

جلوگیری از تخریب هتل آبعلی/ میراث فرهنگی آماده همکاری است

محمدحسین فراهانی در حاشیه بازدید سرزده خود از بنای هتل آبعلی در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: این هتل یادگاری از هنر پیشینیان این سرزمین است.

وی شاکله سازه هتل آبعلی را مستحکم ارزیابی کرد و افزود: در بازدید امروز مشخص شد که اصل و شاکله این اثر ملی هنوز از استحکام کافی برخوردار است؛ بنابراین طرح‏های ترمیمی در قبال آن قابل اجراست.

فراهانی دماوند را شهرستان فاقد مجموعه‏های اقامتی خواند و افزود: یکی از بزرگ‏ترین نقاط ضعف زیرساختی در شهرستان دماوند در زمینه امور گردشگری فقدان مراکز اقامتگاهی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ادامه داد: اگر تولیت هتل آبعلی به بخش خصوصی واگذار شود، آنگاه می‏توان از طریق ساماندهی این اثر زیبای تاریخی، آن کاستی بزرگ را نیز رفع ساخت.

وی خواستار تشکیل نشستی مشترک با مسئولان بنیاد مستضعفان و جانبازان شد و افزود: تلاش مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران بر برگزاری نشستی با حضور مسئولان بنیاد مستضعفان و جانبازان در این زمینه استوار است.

فراهانی ادامه داد: در صورت برقراری این تعامل، امور مقدماتی برای طراحی نحوه مرمت هتل از سوی کارشناسان امر اجرایی می‏شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به اهمیت شأن مرمت این بنای تاریخی خاطر نشان کرد: مردم آبعلی و دیگر هموطنان ایران اسلامی به ابنیه تاریخی این کشور همچون هتل آبعلی علاقه بسیاری دارند.

وی تصریح کرد: از این‌رو، ورای موضوع رفع کاستی مراکز اقامتی، ساماندهی هتل آبعلی می‏تواند به خودی خود موجبات خوشنودی مردم این شهر و سایر هموطنان را فراهم آورد.

فراهانی هتل آبعلی را بنایی رها شده خواند و افزود: در سالیان گذشته این اثر تاریخی به حال خود رها شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ادامه داد: از این‌رو، امکان مرمت آن از سوی خود سازمان به لحاظ کمبود منابع مالی وجود ندارد.

وی ادامه داد: این بنا می‏تواند از سوی مسئولان بنیاد مستضعفان و جانبازان و یا واگذاری به بخش خصوصی ترمیم و بازسازی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، هتل آبعلی که به زبان محلی هتل "شاله ‏اوزنه" نیز خوانده می‏شود، بنایی تاریخی در 45 کیلومتری پایتخت و بر فراز دامنه‏های مشرف بر بخش‏های شرقی شهر آبعلی استقرار یافته است.

این اثر ملی که در سال 1312 به شکل یک کشتی مسافرتی احداث شد، را به‌عنوان قدیمی‏ترین بنای بتنی کشور و نخستین میهمان‏سرای سبک مدرن ایران می‏شناسند.

هتل شاله‏ اوزنه در پی تکمیل کاخ "مبارک‏آباد" در دهه اول قرن 20 هجری شمسی ساخته شد؛ اما این ظرفیت گردشگری بارز شمال شرق استان تهران با بی‏توجهی و سوء‏ مدیریت مسئولان به فضایی متروک و در حال تخریب تبدیل شده است.

انتهای پیام/ح20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول