اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور

کشت جامع بافت گیاهی اجرا می‏شود / نخل‏های سوخته جنگ در مسیر احیا

خبرگزاری فارس: استاندار تهران از اجرای طرح‏ جامع کشت بافت گیاهی برای نخستین بار در کشور در شهرستان دماوند خبر داد و گفت: احیای نخلستان‏های آسیب دیده از جنگ به‌عنوان نخستین طرح از این برنامه مدون اجرا می‏شود.

کشت جامع بافت گیاهی اجرا می‏شود / نخل‏های سوخته جنگ در مسیر احیا

مرتضی تمدن در حاشیه نشستی که پیرامون توسعه امور کشاورزی در شهرستان دماوند با حضور مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرعامل آب منطقه‏ای، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران و سایر مسئولان محلی در کارخانه "امین ‏شیر" رودهن برگزار شد، در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار کرد: در حال حاضر، استان تهران در پی اجرای طرح‏های مختلف کشاورزی است.

وی با تاکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در پروژه‏های کشاورزی استان تهران خاطرنشان کرد: بخش عمده‏ای از این امور با مشارکت بخش خصوصی صورت می‏گیرد.

تمدن از احیای نخل‏های انبوه مناطق جنوبی کشور خبر داد و افزود: رژیم منفور بعث عراق در مدت هشت سال دفاع مقدس که در نهایت به پیروزی ایران اسلامی انجامید، علاوه بر به خاک و خون کشیدن فرزندان غیور این مرز و بوم اسلامی، رذالت خود را با به آتش کشیده نخلستان‏های انبوه و پربرکت جنوب کشور به جهانیان ثابت کرد.

استاندار تهران تصریح کرد: با اجرای طرح جامع کشت بافت گیاهی که پیش از این نیز پروژه‏های ناقص آن در سایر نقاط کشور صورتی اجرایی به خود گرفته بود، احیای نخلستان‏های آسیب دیده از جنگ در جنوب کشور به‌عنوان نخستین طرح از این برنامه مدون اجرا می‏شود.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم با استفاده از شیوه‏های سنتی کشاورزی، احیای نخلستان‏های جنوب کشور را در دستور کار خود قرار دهیم؛ به طور قطع این مهم مدت زمانی بالغ بر سه تا چهار قرن را به خود اختصاص می‏دهد.

تمدن افزود: اما با غیرت و همیت ایرانی بخش خصوصی فعال در پهنه کشاورزی استان تهران این مهم با شتاب بیشتری صورت می‏گیرد.

استاندار تهران در خصوص دیگر مزایای اجرای طرح کشت بافت در دماوند خاطرنشان کرد: این پروژه سرمنشا خیرات و برکات دیگری نیز برای استان تهران خواهد بود.

وی تصریح کرد: می‏توان با سود جستن از فناوری جامع کشت بافت گیاهی، راندمان تولید محصول در واحد سطح را به چندین برابر وضع کنونی رساند.

تمدن ادامه داد: در حال حاضر میزان سیب برداشتی از هر هکتار باغ در دماوند نزدیک به 25 تا 26 تن در شرایط عادی است.

استاندار تهران اضافه کرد: اما استفاده از طرح جامع کشت بافت گیاهی، این میزان تولید تا عدد باور نکردنی 120 تن قابل افزایش است.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول