اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

10 شباهت انقلاب، بیداری اسلامی و وال‏استریت

از حضور جوانان تا الگوبرداری از جمهوری اسلامی ایران

خبرگزاری فارس: مشاور وزیر امور خارجه 10 شباهت انقلاب اسلامی ایران، بیداری اسلامی جاری در منطقه و قیام وال‏استریت در قلب جهان سرمایه‏داری را بیان کرد.

از حضور جوانان تا الگوبرداری از جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران منوچهر محمدی صبح امروز در نشستی در شهرستان دماوند که با حضور امام جمعه این شهر و جمع کثیری از مسئولان و مردم در مسجد جامع دماوند با موضوع "تغییرات جهانی انقلاب اسلامی" برگزار شد، اظهار کرد: مهم‏ترین دلیل موفقیت حرکت انقلاب اسلامی، اعتقاد امام راحل (ره) به وجود قدرتی فراتر از ابرقدرت‏های پوشالی غربی و شرقی به نام قدرت ایمان، باورهای اعتقادی و روحیه شهادت‏طلبی بود.

وی ادامه داد: آن رهبر فرزانه، همه جهانیان را از قدرت نهفته خود آگاه کرد و همه آنها را به خویشتن اصلی خویش بازگرداند.

محمدی با اشاره به خیزش‏های اخیر بیداری اسلامی برگرفته از انقلاب اسلامی جاری در جهان خاطر نشان کرد: در دو سال اخیر منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، حوزه ملل اروپایی و حتی قلب نظام سرمایه‏داری یعنی آمریکا شاهد خیزش‏های مردمی برگرفته از انقلاب اسلامی ایران بوده است.

مشاور وزیر امور خارجه در ادامه به تشریح تشابه سه حرکت انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و قیام وال‏استریت پرداخت.

وی تصریح کرد: تشابه نخست بین این سه حرکت، حضور توده مردم در میادین و سطح معابر با شعار ظلم‏ستیزی و اسلام‏خواهی بود.

محمدی با نگاهی گذرا به دیگر انقلاب‏های معاصر جهان یادآور شد: اصل مردمی بودن جریان بیداری اسلامی به‌عنوان نخستین نقطه تشابه با انقلاب اسلامی ایران در حالی قابل تایید است که در بسیاری از حرکت‏های آزادی‏خواهانه و به ظاهر مردمی عصر جدید نظیر انقلاب فرانسه (بورژوازی)، انقلاب روسیه (کارگری)، انقلاب چین (کشاورزی) و انقلاب کوبا (چریکی) ردپای قدرت‏های شرقی و غربی دیده می‏شد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در انقلاب اسلامی ایران، توده مردم به ویژه اقشار مستضعف جامعه حضور و بروزی جدی داشتند.

وی وجود قشر جوان جامعه در راس حرکت را دومین شباهت بارز انقلاب اسلامی ایران، خیزش‏های بیداری اسلامی و قیام وال‏استریت خواند.

محمدی با اشاره به مشارکت قابل توجه بانوان در نهضت بیداری اسلامی خاطر نشان کرد: مشارکت بانوان دوشادوش مردان در جریان بیداری اسلامی، دیگر شباهت انقلاب اسلامی با این خیزش اسلام‏خواهی جهان است.

مشاور وزیر امور خارجه تصریح کرد: در حالی که کشورهای سنی‏ مذهب عربی حتی در مناطقی خروج بانوان از خانه را ننگی بزرگ برای خاندان خود قلمداد می‏کنند، بانوان عربی همچون شیر زنان ایران اسلامی با همان پوشش زیبا و حجاب کامل خود برای نجات سرزمینشان از شر شرارت‏های استبداد دیکتاتورهای خودکامه وابسته به استکبار تلاش می‏کنند.

وی اضافه کرد: حضور مسالمت‏آمیز و با دستان خالی در مقابل ددمنشی‏های ایادی سرکوب‏گر ابزار دست استبداد پیشگان، دیگر شباهت بیداری اسلامی و قیام وال‏استریت و انقلاب اسلامی ایران است.

محمدی افزود: به‌عنوان مثال، خرید و در اختیار گرفتن انواع و اقسام تسلیحات دست‏کم سبک سرد و گرم در کشور ایالات متحده آمریکا امری غیر عادی و خارج از ضوابط قانونی به شمار نمی‏آید؛ اما همین مردم در قیام وال‏استریت مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی وابسته به اف.بی.آی و سیا قرار می‏گیرند اما هرگز دست به اسلحه نمی‏برند.

مشاور وزیر امور خارجه، پیگیری هدفی مشترک یعنی سقوط رژیم مستبد و سلطه‏گر حاکم را به‌عنوان پنجمین مصداق تشابه این سه حرکت انقلابی برشمرد.

وی تصریح کرد: نمادهای مذهبی، دیگر سرفصل مشترک قیام وال‏استریت، بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران محسوب می‏شود.

محمدی ادامه داد: مردم در میدان‌التحریر بانگ "الله‏اکبر" سر می‏دهند، جوانان بحرینی حاضر در خیابان‏های منامه از پیشانی‏بندهایی مزین به اسامی متبرکه استفاده می‏کنند و در قیام کشورهای غربی انقلابیان مامنی بهتر از کلیسای "سنت ‏پل" نیافته‏اند.

مشاور وزیر امور خارجه افزود: برخورد برادرانه با نیروهای مسلح و یگان‏های امنیتی در بیداری اسلامی و قیام ضد سرمایه‏داری جاری در قلب ایالات متحده نیز یادآور همان بیان گرانسنگ رهبر کبیر انقلاب است که فرمود "آنها به شما گلوله می‏زنند؛ اما شما به آنها گل بدهید".

وی برچیدن موانع فکری را دیگر شباهت بارز این سه حرکت مردمی خواند و افزود: از جمله موانع فکری برچیده شده به دست امام راحل عظیم‏الشان (ره) در جریان انقلاب اسلامی، مبحث "تقیه" بود.

محمدی تصریح کرد: پیش از این اقدام معمار کبیر انقلاب، هرگاه از علما و دانشمندان در خصوص عدم تقابل در برابر ظلم و ستم سئوال می‏شد؛ آنها تقیه را به‌عنوان پاسخ خود ارائه می‏کردند.

این استاد دانشگاه با بسط این تغییر فکری به نهضت بیداری اسلامی خاطر نشان کرد: در عقاید اهل‌ سنت نیز ولی‌امر به فردی اطلاق می‏شود که صرفا از دو ویژگی مسلمانی و حاکمیت برخوردار باشد.

وی تصریح کرد: بدین ترتیب، دیکتاتورهای خودکامه وابسته به استکبار مانند قذافی، مبارک، بن‏علی و ... را به‌عنوان ولی‏امر شناخته و طغیان علیه آنها را حرامی نابخشودنی قلمداد می‏کردند؛ اما این مانع از سوی مردم لگدمال شد و امروز این امت به دنبال احیای ولی‏فقیه در جامعه خود هستند.

محمدی با اشاره به همایش چند روز گذشته علمای دینی کشور مصر یادآور شد: چندی پیش در همایش بزرگ اندیشمندان دینی کشور مصر الگوبرداری از نظام جمهوری اسلامی و استفاده از قانون اساسی ایران برای تدوین قانون اساسی این کشور مورد تاکید قرار گرفت.

مشاور وزیر امور خارجه پیرامون دلایل چنین رویکردی افزود: استدلال آنها برای اتخاذ چنین رویکردی، تجربه موفق ایران اسلامی از تکیه بر جایگاه والا و بی‏بدیل ولایت فقیه در مبارزه با زیاده‏خواهی‏های استکبار جهانی، مقابله با مشکلات ناشی از حرکات خصمانه سلطه‏گران غربی و فتح قلل برتر دانش در حوزه‏های مختلف بود.

وی سود جستن از ابزار ارتباطی مدرن روز جهان از سوی جوانان انقلابی را به‌عنوان آخرین شباهت انقلاب اسلامی ایران، بیداری اسلامی و قیام وال‏استریت برشمرد.

محمدی تصریح کرد: در دوران انقلاب اسلامی گروهی از تحلیلگران مسائل سیاسی داخلی و خارجی عنوان "انقلاب کاستی" را به این حرکت اعتقادی مردم ایران نسبت می‏دادند.

مشاور وزیر امور خارجه اضافه کرد: دلیل این نامگذاری تهیه، تکثیر و توزیع کاست‏های سخنرانی حضرت امام راحل (ره) در میان مردم انقلابی ایران بود.

وی افزود: در قیام‏های اخیر بیداری اسلامی ملل منطقه و جهان غرب نیز ابزارهای ارتباط جمعی نظیر "فیس بوک" و "توییتر" که در راستای تبدیل دنیای امروز به دهکده کوچک جهانی برای بلعیدن آسان آن از سوی استکبار جهانی راه‏اندازی شده بود، بلای جانشان شد.

محمدی در پایان اظهار داشت: امید است خیزش‏های مردمی نظیر بیداری اسلامی و قیام وال‏استریت که همگی با نگاهی دیگر به این تشابه‏های 10‏گانه با الگوبرداری از انقلاب اسلامی شما مردم شریف صورت می‏گیرد به انقلاب واقعی و ظهور امام عصر و الزمان (عج) منتهی شود.

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول