اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مسئول روزنامه کیهان:

فتنه 88 در خیزش بیداری اسلامی موثر بود

خبرگزاری فارس: مدیر مسئول روزنامه کیهان گفت: بسیاری از تحلیلگران امور سیاسی در خاورمیانه و جهان بر این باورند که فتنه سال 88 در خیزش‏های بیداری اسلامی در جهان نقش موثری داشت.

فتنه 88 در خیزش بیداری اسلامی موثر بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران حسین شریعتمداری صبح امروز در نشستی در شهرستان دماوند که با حضور جمع کثیری از مسئولان و مردم در مسجد جامع دماوند با موضوع "انقلاب اسلامی در سه برهه زمانی" برگزار شد، اظهار کرد: از جمله موارد موثر در بروز و ظهور بیداری اسلامی، فتنه سال 88 بود.

وی با تکیه به نقل قول برخی صاحب‏نظران منطقه‏ خاطر نشان کرد: مشاور عالی راشد الغنوشی، رهبر حزب ‏النهضه تونس چندی پیش گفت که "تحولات پس از انتخابات پیشین ایران تاثیری مستقیم بر جریان خیزش‏های بیداری اسلامی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا داشت".

شریعتمداری ادامه داد: این اندیشمند تونسی می‏افزاید که "در جریان فتنه همه دشمنان داخلی و خارجی شما گردهم آمدند و چنان از پیروزی خود اطمینان داشتند که آن را پیشاپیش اعلام کرده بودند؛ ما به انتظار نشستیم تا شاهد نتیجه کار باشیم؛ وقتی مشاهده شد که نظام اسلامی توانست در مقابل آن دشمنی‏ها همچنان تمام‏ قد بایستد، آنگاه دریافتیم که ما هم می‏توانیم".

مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه با قرائت شعری، از حضور خود در شهر متعلق به آن ابراز خرسندی کرد و افزود: "هر کسی کو دور ماند از اصل خویش/ باز جوید روزگار وصل خویش" و من از حضور در شهر خود و همچنین حضور در مسجد جامع خاطره‏انگیز دماوند خوشحال و خرسندم.

وی برای ترسیم وضع امروز و گذشته کشور، تاریخ انقلاب را به سه بخش مختلف تقسیم کرد و افزود: قصد دارم برای ترسیم وضع امروز و دیروز انقلاب بدون پرداختن به سخنان شعارگونه یا مباحث مورد تردید صرفا به امور بدیهی دارای استدلال کافی بپردازم.

شریعتمداری تصریح کرد: از این‌رو، برای درک بهتر موضوع می‏توان تاریخ انقلاب اسلامی را به سه پله اول "نقطه پیش از انقلاب"، پله دوم "پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی" و پله سوم "جایگاه امروز انقلاب" تقسیم کرد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به پاره‏ای از بیانات امام راحل (ره) گفت: رهبر کبیر انقلاب بارها تاکید داشتند که "همواره میان نقطه آغاز و جایگاه امروز خود قیاس انجام دهید".

وی در خصوص اهمیت قیاس این نقاط افزود: من معتقدم که اگر مختصات صحیحی از این سه نقطه در صفحه‏ای معقول ترسیم نشود، هیچ‏گاه از وضع استقرار خود باخبر نمی‏شویم.

شریعتمداری ادامه داد: در جریان فتنه 88 کسانی که نقشه راه ترسیمی محصول این نقاط را در دست داشتند، حتی به رغم حضور در جبهه دشمن خود را به ولایت رساندند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: بودند افراد فاقد نقشه راهی که به رغم حضور در جوار حضرت، از کنار ایشان دور شدند.

وی در تشریح پله نخست انقلاب (پیش از پیروزی) خاطر نشان کرد: ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ سیاسی و اقتصادی تحت سیطره آمریکا و رژیم اشغالگر قدس بود.

شریعتمداری ادامه داد: آنها برای امت اسلامی ایران وزیر، نخست‏وزیر و نماینده مجلس انتخاب می‏کردند؛ هواپیماهای خریداری شده توسط سرمایه‏های مردم ایران صرف نقل و انتقال تجهیزات نظامی آمریکا می‏شد؛ جوانان سرباز ایرانی برای جنگ در کشورهای ثالث به سود استکبار گسیل می‏شدند و 60 هزار مستشار نظامی آمریکایی در کشور وجود داشت.

مدیر مسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: آن وضع اسفناک به جایی رسید که گستاخان غربی قصد تصویب قانون کاپیتولاسیون را داشتند که آن حرکت منفور نظام سلطه جرقه‏های نخست انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل (ره) را روشن کرد و حوادث بعدی به وقوع پیوست.

وی با اشاره به سایر انقلاب‏های آن دوران یادآور شد: در دوران حکومت ستمشاهی، انقلاب‏های دیگری نیز وجود داشت؛ اما این تحرکات بدون نتیجه‏گیری خاصی کور می‏شد، زیرا مردم به آن مجموعه سیاسی اعتقادی نداشتند.

شریعتمداری ادامه داد: اما همان مردم ندای امام راحل عظیم‏الشان (ره) را با ندای درونی قلب خود آشنا یافتند و به سوی آن حرکت کردند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با اشاره به گفت‏وگوی خود با اندیشمندی مصری اظهار داشت: چندی پیش با "فهمی هویدی"، اندیشمند مصری پیرامون تحولات اخیر منطقه به گفت‏وگو پرداختم و وی از من پرسید که "شما در خصوص انقلاب مصر چگونه می‏اندیشید؟".

وی تصریح کرد: من نیز به مزاح به او پاسخ دادم که " امام راحل (ره) بسیار پیش‏تر از امروز پیرامون وقایع امروز مصر خبر داده بود".

شریعتمدای ادامه داد: پاسخ آن اندیشمند مصری در قبال صحبت من بسیار منطقی بود؛ فهمی هویدی افزود، که "شما و ما ظلم را می‏دیدیم؛ شما و ما می‏دانستیم که چه چیزی را نمی‏خواهیم؛ اما شما می‏دانستید چه می‏خواهید و ما نمی‏دانستیم".

مدیر مسئول روزنامه کیهان اضافه کرد: هویدی می‏افزاید که "شما نقطه اتکای مطمئنی همچون امام‌خمینی داشتید؛ شما می‏دانستید آنچه را می‏خواهید چگونه به دست بیاورید و ما نمی‏دانستیم؛ شما و ما می‏دانستیم پس از تشکیل حکومت اسلامی از سوی نظام سلطه تحت فشار قرار می‏گیریم؛ شما می‏دانستید که چگونه با آن همه فشار استکبار مقابله کنید و ما نمی‏دانستیم؛ امام و رهبر امروز و آن روز شما دستتان را گرفتند و گام به گام از این عقبه‏های دشوار عبور دادند؛ آیا هنوز با همه این تفاسیر احساس می‏کنید که ما دیر حرکت کردیم؟".

انتهای پیام/ح10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول