اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

طی بارندگی‌های اخیر صورت گرفت

استحصال یک میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان گفت: طی بارندگی‌های اخیر در نهبندان بیش از یک میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری شهرستان ذخیره شده است.

استحصال یک میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری نهبندان

ابراهیم علیپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: بارندگی اخیر که به میزان 20 میلی‌متر گزارش شده در سطح 2 میلیون و 400 هزار هکتاری شهرستان حجمی معادل 480 هزار مترمکعب داشته است که خداوند این حجم نسبتاً زیاد باران را قطره قطره و تدریجی طوری بر زمین شهرستان نازل کرده که کوچکترین خسارتی را به مکانی وارد نکرده است.

وی ادامه داد: از این نعمت ارزشمند الهی با توجه به شدت نسبتاً کم بارندگی می‌توان به میزان 10 درصد آن را که معادل 48 هزار مترمکعب است به عنوان روان‌آب سطحی محسوب کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان تصریح کرد: این میزان روان‌آب در سطح آبخیزهای کوهستانی و دشت‌های وسیع شهرستان جاری شده و مابقی حجم بارش ضمن سیراب کردن مراتع به صورت نفوذ و در نهایت تبخیر و وارد چرخه آب می‌شود اما می‌توان با انجام عملیات آبخیزداری در غالب احداث سازه‌های ذخیره‌ای خاکی، سنگ و سیمانی و گابیونی ضمن کنترل سیل و کاهش خسارات آن بر شدت تغذیه منابع و سفره‌های آب زیرزمینی افزود.

علیپور افزود: در این راستا تاکنون بیش از 100 مورد بند خاکی، حدود 10 مورد بندهای سنگ و سیمانی و بیش از 200 مورد بندهای گابیونی در سطح شهرستان احداث شده است.

وی گفت: با وجود این میزان بند خاکی، سنگ و سیمانی و گابیونی پیش‌بینی می‌شود طی بارندگی‌های اخیر بیش از یک میلیون مترمکعب روان‌آب سطحی در مخازن این سازه‌ها ذخیره شده باشد که تا حدودی مشکلات کمبود آب جامعه روستایی را مرتفع و رضایت‌مندی مردم را در پی داشته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان اظهار داشت: با مهار کردن آب‌های سطحی در پشت بندها و سدها می‌توان منابع زیرزمینی، قنوات پایین‌دست این بندها و چشمه‌های آبی را تقویت کرده و به بخش کشاورزی مردم شهرستان به ویژه روستائیان کمک مؤثری کرد.

علیپور از افتتاح دو پروژه در شهرستان طی دهه فجر خبر داد و افزود: این دو طرح اجرای 14 کیلومتر طرح کمربند امنیتی سبز به منظور تعیین مرزهای منابع ملی با مستثنیات اشخاص حقوقی و حقیقی و پروژه هلالی آبگیر در 80 هکتار از اراضی نهبندان است.

وی با بیان اینکه جمع‌آوری روان‌آب‌ها، تقویت پوشش گیاهی و افزایش نفوذپذیری آب در خاک از عمده مزایا و اهداف اجرای هلالی آبگیر محسوب می‌شود، تصریح کرد: برای اجرای این دو پروژه اعتباری بالغ بر 330 میلیون ریال هزینه شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان از اختصاص مبلغ 7 میلیارد ریال اعتبار از محل طرح توسعه نهبندان به این نهاد طی سال جاری خبر داد و گفت: هم‌چنین از منابع خشک‌سالی نیز اعتباری معادل یک میلیارد و 980 میلیون ریال به این اداره اختصاص یافته است.

علیپور ادامه داد: با این میزان اعتبار اختصاص یافته به منابع طبیعی و آبخیزداری نهبندان تعداد 11 پروژه آبخیزداری در شهرستان شامل بندهای خاکی، بندهای سنگ و ملاتی و گابیونی تعریف و اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/غ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول