اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی:

امکان وحدت از طریق نخبگان و علما شدنی است

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی گفت: دستیابی به وحدت از طریق علما، اندیشمندان و نخبگان گزینه اساسی و مهم بوده و امری دست‌یافتنی است.

امکان وحدت از طریق نخبگان و علما شدنی است

حجت‌الاسلام علی انصاری ‌بویراحمدی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در قم، اظهار کرد: مسئله وحدت یکی از مسائل اساسی و کلیدی در جهان اسلام بوده و ضرورت این مسئله در جهان اسلام غیر قابل انکار است.

وی خاطر نشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که وحدت رویه سبب پیشبرد اسلام شده و تفرقه و اختلاف منجر به ضربه زدن و عقب نگه داشتن جامعه اسلامی می‌شود و دشمنان داخلی و خارجی می‌توانند از این امر سوء استفاده کنند.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی با اشاره به عملی کردن وحدت امت و جهان اسلام گفت: اگر بخواهیم وحدت جهان و امت اسلام را عملی کنیم باید در سه گزینه وحدت از طریق دولت‌ها، وحدت از طریق امت، وحدت از طریق علما، بزرگان و دانشمندان اسلام به فعالیت بپردازیم.

وی با بیان اینکه وحدت از طریق دولت‌ها به عنوان محور نخست دست یافتنی نیست، بیان داشت: برخی دولت‌ها وابستگی خاصی به استکبار جهانی دارند، بنابراین همه دولت‌های کشورهای اسلامی با یکدیگر متحد نیستند.

انصاری ‌بویراحمدی خاطرنشان کرد: گاهی دولت‌ها تغییر می‌کنند، بنابراین در سطح جهان اسلام به طور کلی تعداد دولت‌هایی که بتوانند وحدت جهان اسلام را حفظ کرده و عملی کنند کم هستند.

وی ادامه داد: در برخی از این دولت‌ها آدم‌های لائیک بر سر کار بوده که پایبند دین نبوده و برخی دیگر مردمی نیستند تا بتوانند وحدت را پیاده کنند.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی با اشاره به ایجاد وحدت از سوی امت و مردم گفت: یکی از آسیب‌های این امر این است که کل امت جهان اسلام به این موضوع آگاهی کامل ندارند و جمع کثیر و عوام امت این ضرورت را درک نمی‌کنند که باید جهان و امت اسلام از گرفتاری تفرقه و تضاد خارج شود و به وحدت برسد.

وی خاطر نشان کرد: تعصبات و کج‌اندیشی قومی و قبیله‌ای از دیگر عواملی است که سبب می‌شود ملت‌ها نتوانند وحدت را پیاده کرده و به راحتی در برابر وحدت جهان اسلام از داده‌های اصلی خود بگذرند.

انصاری ‌بویراحمدی ادامه داد: نداشتن رهبر واحد برای جهان و امت اسلام از دیگر عواملی بوده که مانع دستیابی به وحدت جهان اسلام می‌شود، زیرا تنها در صورت دارا بودن رهبر واحد می‌توانیم وحدت را فریاد بزنیم و به دنبال رهبر و مقتدای کل جهان اسلام حرکت کنیم.

وی وحدت از طریق علما، اندیشمندان و نخبگان را گزینه اساسی و مهم در دستیابی به وحدت ذکر کرد و افزود: این افراد در حکومت‌ها حضور داشته و گاهی نقش تاثیرگذار دارند.

رئیس مجمع جهانی شیعه‌شناسی تصریح کرد: علما و نخبگان جامعه در برابر امت اسلامی احساس مسئولیت می‌کنند و در بیان حقیقت شجاعت دارند و در جایی که دین در خطر باشد با همه وجود به صحنه می‌آیند و مطالب را به مردم گوشزد می‌کنند.

وی بیان داشت: علمایی هستند که می‌توانند بفهمند که کدام مسئله اختلاف برانگیز است و کدام مسئله نمی‌تواند به اختلافات دامن بزند.

انصاری‌ بویراحمدی خاطر نشان کرد: تکلیف خواص است که با برنامه‌ریزی دقیق به این مهم بپردازند، البته همه بزرگان باید بدانند وحدت تن دادن به خواسته‌ها نیست، بلکه به این معناست که به مسائل کلان بیندیشیم و از اختلافات جزئی جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: وظیفه علما و بزرگان است که در مسیر اتحاد اسلام تلاش کنند تا دشمنان مایوس شوند و جهان اسلام به تمدن اسلامی برسد.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول