اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

رئیس کمیسیون حمل و نقل پارلمان مصر درگفت‌وگو با فارس:

اسلام بهترین الگو برای اداره مصر است/توسعه روابط قاهره - تهران قطعی است

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون حمل و نقل پارلمان مصر با اعلام اینکه به توسعه روابط تهران - قاهره اطمینان دارد، تاکید کرد که بهترین الگو برای اداره مصر، دین اسلام است که می‌توان با تکیه بر آن، دولتی مدنی و دموکراتیک را تشکیل داد.

اسلام بهترین الگو برای اداره مصر است/توسعه روابط قاهره - تهران قطعی است

"صبری عامر" رئیس کمیسیون حمل و نقل پارلمان مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، به بررسی تحولات جاری این کشور پرداخت.

عامر یک مهندس است که نماینده اتحادیه مهندسان در "المنوفیة"، عضو حزب "آزادی و عدالت"، عضو جماعت اخوان المسلمون و عضو پارلمان از سال 2005 تا 2010 بوده که در انتخابات اخیر نیز بار دیگر انتخاب شده است.

این نماینده پارلمان مصر با تاکید براینکه شریعت اسلامی بهترین الگوی اجرایی برای تشکیل دولتی مدنی و دموکراتیک در مصر است، درباره آینده روابط قاهره - تهران گفت که به روند توسعه این روابط در مرحله آینده اطمینان دارد.

این عضو جماعت اخوان المسلمون مصر در ادامه به بررسی راهکارهای فراروی مصر برای ایجاد اصلاحات در کشور، برقراری امنیت، و خروج از هیمنه غرب پرداخت و سپس آینده روابط مصر و آمریکا و اسرائیل، روند اصلاحات در کشور، جایگاه مصر در منطقه و جهان و نقش اخوان المسلمون و سلفی‌ها در آینده مصر را مورد ارزیابی قرار داد.

 

*******مشروح این گفت‌وگو در ذیل می آید*******

 

1- اصلاحات در سازمان‌های سیاسی، حزبی و حقوقی مصر پس از سرنگونی مبارک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اول اینکه، باید بگویم اگر آنچه که اکنون در مصر بعنوان یک سردرگمی بزرگ به وجود آمده ادامه یابد، بزودی آنچه که انقلاب مصر به ما داده است را از بین خواهد کرد. ما به خوبی می‌دانیم که تغییری جامع و ریشه‌ای در حیات سیاسی مصر به وجود آمده است.

همین کافی است که بدانیم مردم مصر همانگونه که مسابقات فوتبال را تماشا می‌کنند، اکنون نشست‌های پارلمان را از طریق تلویزیون‌های نصب شده در قهوه‌خانه‌ها و مکان‌های مختلف دنبال می‌کنند. گویی که در حال پیگیری مسابقه فوتبال تیم ملی مصر هستند. اما این امر کافی نیست. ما می‌دانیم که اصلاحات سیاسی بطور عملی با برگزاری انتخابات آزاد و شفاف آغاز شد و طی آن ملت مصر رکن اصلی برای ایجاد اصلاحات سیاسی در کشور را انتخاب کرد که پارلمان بود. ما نیز از همین جا برای تغییر قوانینی که به نفع یک شهروند آزاده مصری نیست، تلاش می کنیم همانگونه که موفق شدیم قانون فوق العاده کشور را لغو کنیم.

2- چگونه ممکن است که مصر از هیمنه غرب خارج شود و به جایگاه تاریخی و والای خود بازگردد؟

موضوع کاملا ساده است. اما تمام نیروهای ملی با تمام طیف‌های حاضر باید برای برون‌رفت مصر از بحران کنونی بکوشند. خروج از هیمنه غرب با پیشرفت‌های اقتصادی، کویرزدایی سینا، استخراج و بهره‌برداری از منابع طبیعی مصر میسر خواهد شد. ما باید طرح‌ها و پروژه‌های آینده را مشخص کنیم و در مقابل دیدگان خود آنها را حفظ کنیم تا کسی که بعد از ما می‌آید نیز راه اصلاحات را ادامه دهد و در چارچوب طرح‌هایی که تدوین شده، حرکت کند تا تمام کشور به طور یکپارچه برای اجرای این طرح تلاش کند. تا به این ترتیب هرکس برای خود یک نقشه راه تدوین نکند و کشور را درسردرگمی که پیش از این از آن رنج می برد، گرفتار نکند.

3- نقش نیروها و دولت‌های تاثیرگذار در مصر، منطقه و جهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما نمی‌توانیم در تاثیرگذاری مصر برای دولت ها بویژه آمریکا تردید کنیم. برای این کشور، مصر در اولویت است. زیرا کشوری است که نقشی محوری در خاورمیانه دارد و توانمند بودن و ثبوت آن به معنای ثبات منطقه است و برهیچ کس پوشیده نیست که هر دولت عربی نیز از جایگاه مصر در منطقه آگاه است.

4- با توجه به تمام شاخصه‌های اجتماعی، سیاسی، قومی و مذهبی مصر، الگوی مناسب شما برای اداره سیاسی کشور چیست؟

الگوی مناسب، الگوی اسلامی است که بر پایه دین اسلام است و آن دینی فراگیر است و در هر زمان و مکانی پاسخ می‌دهد. این الگو می‌تواند، حیات سیاسی، اجتماعی و ملی را تنظیم کند، زیرا  می‌توان دولتی مدنی بر پایه شریعت تشکیل داد و این شریعتی است که تمام احوالات شخصی، آزادی‌ برای مسلمان و غیرمسلمان را تضمین می‌کند.

5- آیا روابط ایران و مصر در مسیر صحیح خود قرار دار؟ انتقادات شما چیست؟ برای بهبود روابط و تقویت آن چه پیشنهادی می‌دهید؟

روابط مصر و ایران در آینده بهتر نیز خواهد شد و من بعنوان یکی از اعضای جماعت اخوان المسلمون و نیز نماینده حزب آزادی و عدالت به روند توسعه روابط با ایران در مرحله آینده اطمینان دارم.

6- آیا دولت مصر در تحقق اصلاحات و تقویت امنیت کشور موفق بوده است؟ کجا اشتباه و کجا موفق عمل کرده است؟

تاحدودی امنیت به کشور بازگشته است اما به نسبت ضعیفی یعنی 50 درصد این امر محقق شده است. البته این، تقصیر پلیس نیست. عناصر رژیم سابق، خویشتن داری پلیس در برخورد با تظاهرات‌کنندگان موجب شده است که شهروند مصری احساس امنیت خود را از دست بدهد. اما من معتقدم که امنیت بزودی به کشور بطور کامل بازخواهد گشت.

7- نقش جماعت اخوان المسلمون و جریان سلفی را در آینده سیاسی و فرهنگی مصر چگونه می‌بیند؟

من زیاد درباره نقش اخوان المسلمون سخن نخواهم گفت زیرا این جماعت از زمان تاسیسش در مصر در کشور نقش ایفا می‌کرد حتی زمانی که رژیم سابق تلاش کرد تا آن را در انزوا نگه دارد، این جماعت به فعالیت خود ادامه می‌داد و برای مصر خیر آورد. اخوان المسلمون برای ثبات و امنیت کشور تلاش خواهد کرد و طی سالهای آینده مصر را به بهترین حالت و وضعیت خود خواهد رساند. اما درباره جریان سلفی باید بگویم که برغم این‌که یک جریان نوظهور در جهان سیاست است اما در مصر از محبوبیت زیادی برخوردار است و ما با این جریان و سایر گروه‌های سیاسی مصر برای پیشرفت و اصلاح کشور همکاری خواهیم کرد.

8- روابط مصر با اسرائیل و آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟

روابط مصر با اسرائیل و آمریکا نیز مانند هر دولت دیگری در جهان خواهد بود اما هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و عرب ها را رد می‌کنیم. واکنش اسرائیل در قبال این موضع‌گیری نیز گاه به تیره شدن روابط میان دو طرف منجر می شود.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول