اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد

افتتاح سایت قرنطینه مرکزی دام در استان قم

خبرگزاری فارس: مدیر کل دامپزشکی استان قم گفت: سایت قرنطینه مرکزی به عنوان یکی از طرح‌های کلیدی و مهم در امور دامی در استان قم و در مجتمع دامشهر افتتاح شد.

افتتاح سایت قرنطینه مرکزی دام در استان قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مهدی رفیعی محمدی امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اقدامات دامپزشکی استان قم در دهه فجر گفت: با توجه به فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی اداره‌کل دامپزشکی استان قم طرح‌ها و اقدامات موثری را در زمینه دام و فرآورده‌های دامی دراستان قم انجام داده است.

وی افزود: با توجه به حساسیت و ویژگی استان قم درایام فجر سایت قرنطینه مرکزی دامپزشکی استان قم که یکی از طرح‌های مهم و کلیدی دامپزشکی دراستان قم بود، افتتاح شد.

رفیعی محمدی ادامه داد: این سایت با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی احداث شده است و دارای امکاناتی از قبیل ساختمان اداری، انبار تجهیزات فنی، محل نمونه‌برداری آزمایشگاه، اتاق‌های فنی، سردخانه و جایگاه ضد عفونی است.

مدیرکل دامپزشکی استان قم خاطرنشان ساخت: این پروژه در مساحت 4 هزار و 360 متر مربع واقع در جاده قدیم کازرون ابتدای مجتمع دامشهر تاسیس شده که می‌تواند با تامین نیروی انسانی و تکمیل تجهیزات سهم موثر و مهمی را در پشتیبانی از فعالیت‌های قرنطینه‌ای دراستان ایفا کند.

وی با بیان اینکه استان قم درحال حاضر 60 درصد بازار کشور را در اختیار دارد، تصریح کرد: استان قم به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ارتباطی شمال و جنوب با نظر به اینکه در صنعت دامپروری نیز رشد خوبی داشته است، توانسته سالانه یک میلیون راس دام را وارد قم کرده و به تولید محصولات دامی بپردازد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم ابراز داشت: همجواری استان تهران با قم، حمل و نقل بسیاری از محصولات سایر استا‌ن‌ها به تهران از جمله مرغ منجمد گوشتی و انتقال فرآورده‌های خام دامی و حمل کود مرغی از استان تهران به استان‌های جنوبی باعث اهمیت این مسیر ارتباطی ( قم- تهران) شده ست.

رفیعی محمدی اظهار داشت: با توجه به اینکه این سایت به عنوان یک سایت پشتیبانی و ساماندهی تجمع قرنطینه‌ای طراحی شده از امکانات خوبی برخوردار است تا در صورت بروز اپیدمی و یا فراگیری بیماری‌های دامی بتوان اقدامات لازم را دراین مکان هدایت کرد.

وی در ادامه به دیگر فعالیت‌های قابل اجرا در دامپزشکی استان قم اشاره کرد و افزود: طرح واکسیناسیون بیماری تیلریوز(زردی) که یک بیماری انگلی است و توسط کنه انتقال پیدا کرده و خسارت‌های خونی و تلف‌شدن را به همراه دارد در دو طرح پیشگیری، واکسن و سمپاشی در استان قم انجام خواهد شد.

رفیعی محمدی با بیان اینکه بهترین زمان برای واکسیناسیون بیماری تیلریوز فصل زمستان است، ابراز داشت: درایام فجر واکسیناسیون 3 هزار و 100 راس دام به طور رایگان انجام می‌شود و در همین راستا نیز 17 هزار راس دام توسط بخش خصوصی واکسینه می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان قم اذعان کرد: در حال حاضر در پنج مرکز مایه کوبی در بخش جعفریه، قنوات، دام شهر و دو مرکز در قم طرح واکسیناسیون دام‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری از بیماری تیلریوز 3 میلیون و 90 هزار متر مربع از اماکن دامی استان سمپاشی شده است که این میزان در سال گذشته 545 هزار متر مربع بوده که در سال جاری 5/5 برابر حجم عملیاتی آن افزایش داشته است که قسمت عمده‌ای از این طرح با تامین اعتبارات استانداری و اداره‌کل دامپزشکی استان قم به صورت رایگان مورد سمپاشی قرار گرفته است.

رفیعی محمدی اظهار داشت: استفاده از سیستم «GIS» برای تحلیل بیماری‌های دام و طیور یکی از موفقیت‌های اداره‌کل دامپزشکی استان قم است که با استفاده از این سیستم تحلیل کانون بیماری و تمام اطلاعات از قبیل واکسن، جوجه‌ریزی، بیماری و نمونه‌برداری، بازدیدها و سایر اقدامات و همچنین مبارزه با بیماری‌های دام و طیور در این سایت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم در پایان گفت: سامانه رسیدگی به شکایات و گزارشات مردمی از نحوه عرضه گوشت‌ در سطح شهر با شماره 1512 آماده پاسخگویی به شهروندان است.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول