اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روزشمار انقلاب در اردبیل

تقدیم 47 شهید در ایام مبارزات انقلاب اسلامی از خطه اردبیل

خبرگزاری فارس: در دوران انقلاب اسلامی مردم اردبیل همچون سایر شهرهای کشور با مجاهدت بی‌نظیر و تقدیم 47 شهید به تثبیت پایه‌های نظام اسلامی کمک شایانی کردند.

تقدیم 47 شهید در ایام مبارزات انقلاب اسلامی از خطه اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مردم این دیار انقلابی با حضور در خیابان‌ها و برپایی تظاهرات گسترده مخالفت خود را با رژیم پهلوی به نمایش گذاشته و بر اساس باورهای مذهبی خود نقش بسزایی را در سرنگونی رژیم پهلوی و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی داشتند. با آغاز قیام مردم کشورمان علیه رژیم پهلوی، مردم انقلابی اردبیل طبق اعتقادات مذهبی و غیرت دینی خود علم مخالفت با رژیم شاهنشاهی را برافراشتند و در چهلم شهدای تبریز به یک حرکت بی‌نظیر و تاریخی در مخالفت با سردمداران کفر و الحاد پرداختند.

مردم این دیار نهم شهریور ماه سال 57 در یک روز به یاد ماندنی و لحظه تاریخی با مبارزان انقلابی همسو شده و در این روز رژیم برای مقابله با مردمی که در تشییع یکی از شهدای انقلاب شرکت کرده بودند از تانک و زره‌پوش استفاده کرده و مردم را به گلوله بستند.

در این روز تاریخی که در اذهان مردم این دیار فراموش نشدنی است 50 نفر از مردم مبارز اردبیل بر اثر حمله عمال رژیم طاغوت مجروح شدند.

صحنه دیگر به یاد ماندنی در مبارزات مردم ولایی و حسینی اردبیل روز 26 آبان ماه سال 57 بود که مردم این دیار در مخالفت با رژیم شاهنشاهی و سلطنتی اجتماعی گسترده را در میدان ساعت این شهر انجام دادند که با دخالت ماموران و با مجروح شدن جمعی از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی از جمله آیت‌الله مروج این صحنه نیز به عرصه مقابله با رژیم پهلوی تبدیل و در سطور تاریخ به یادگار ماند.

در یک روز تاریخی دیگر که مربوط به 18 دی ماه سال 57 است مردم روستای نیارق تظاهرات اعتراض‌آمیزی را علیه رژیم طاغوت و حکومت استبدادی بر پا کردند که با شلیک وابستگان رژیم پهلوی به سوی مردم 18 نفر از اهالی این روستا شهید یا مجروح شدند که اهالی این منطقه پیکر دو شهید را روز بعد تشییع کردند.

اما در اوج مبارزات مردم ایران در سرنگونی رژیم پهلوی، در یک روز تاریخی دیگر مردم مشگین‌شهر افتخار آفریدند به طوری که در 30 دی ماه مردم این شهر که سابقه درخشانی در مبارزه با رژیم‌های وابسته داشتند به خیابان‌ها آمده و بر اثر درگیری با عمال رژیم پنج نفر از اهالی این شهر به شهادت رسیدند.

با گذشت روزها و فرارسیدن بهمن سرنوشت‌ساز و به یادگار ماندنی 57 مردم خلخال در جنوب استان اردبیل در روز به یاد ماندنی هفت بهمن ماه مجسمه شاه را به زیر کشیدند و با صدای بلند فریاد مرگ بر شاه و طاغوت سر دادند که این حرکت با حمله ماموران رژیم مواجه شد و در نتیجه این حرکت به یاد ماندنی یک نفر از اهالی خلخال به شهادت رسید.

اما با اوج‌گیری نهضت انقلاب اسلامی و ورود امام راحل به میهن اسلامی بر شدت مبارزات مردم اردبیل افزوده شد و در آستانه پیروزی انقلاب پادگان اردبیل تسلیم شد و نیروهای ارتش با مردم اعلام همبستگی کردند و سرانجام در 23 بهمن سال 57 با سقوط شهربانی اردبیل کنترل شهر به دست نیروهای انقلابی افتاد و به این ترتیب مردم اردبیل با لبیک‌گویی به ندای رهبر فقید خود و تقدیم 47 شهید در این مسیر نقش تاریخی و بی‌نظیر خود را به شایستگی انجام دادند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول