اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد روابط بین‌الملل واحد رشت:

انقلاب جایگاه واقعی زن را مشخص کرد

خبرگزاری فارس: کارشناس ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت گفت: انقلاب اسلامی جایگاه واقعی زن مسلمان را در محیط اجتماع و منزل مشخص کرد.

انقلاب جایگاه واقعی زن را مشخص کرد

حجت‌الله تقوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با تبریک فرا رسیدن سی‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به ارتقای جایگاه زنان در اجتماع به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: مشخص شدن جایگاه واقعی زن مسلمان در محیط اجتماع و منزل از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه بر اثر رواج ارزش‌های غربی در عصر پهلوی هویت زن مسلمان ایرانی مورد تهدید قرار گرفته بود، افزود: زن به عنوان یک مخلوق عملا به عنوان ابزار و بازیچه استفاده می‌شده که هنوز نیز این روند در غرب ادامه دارد.

مدرس گروه معرف دانشگاه‌های آزاد گیلان، نگاه غرب به زن را نگاهی ابزار انگارانه نامید و اذعان داشت: در جامعه اسلامی طبق شعار امام راحل، زنان مادران جامعه هستند که بهشت زیر پای آنان است.

وی شکل‌گیری نهضت فمنیسم در غرب را به دلیل دفاع از حقوق زن به عنوان یک ابزار و بازیچه خواند و گفت: این نهضت می‌کوشد تا به عنوان ابزار فشار از حقوق زن دفاع کند.

تقوی با بیان اینکه زنان در جامعه اسلامی همراه مردان در عرصه‌های مختلف نقش محوری و کلیدی ایفا کرده‌اند، اذعان داشت: در رژیم گذشته که فرهنگ برهنگی و بی‌عفتی بر جامعه حاکم بود، موجب می‌شد تا از فعالیت اجتماعی زنان کاسته شود و در چنین شرایطی امام خمینی(ره) ارتقای جایگاه زن را محوری‌ترین دیدگاه‌های خود مطرح کرده بودند.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تبیین جایگاه زنان در جامعه اسلامی، زنان در تمام بحران‌ها و حوادث پس از انقلاب همواره در جامعه نقش‌آفرینی کردند که حضور آنها در حمایت از پشت جبهه‌های جنگ اهمیت به‌سزایی دارد.

استاد دانشگاه‌های آزاد گیلان، احیای هویت جدید برای زنان مسلمان را از مهم‌ترین تاکیدات بنیانگذار انقلاب اسلامی دانست و ابراز داشت: بدون تردید خودباوری زنان از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران با تمام انقلاب‌های دنیا از بسیاری جهات متفاوت بوده است، اظهار داشت: در تفکر شکل‌گیری جمهوری اسلامی ایران جایی برای عقلانیت ابزاری، سکولاریسم و اومانیسم وجود نداشت بلکه حاکمیتی الهی با هویتی کاملا مذهبی، شکل گرفت.

تقوی، ادامه داد: این اصول نه تنها در شعار مردم ایران به وضوح دیده می‌شد، بلکه کندوکاو در بنیان‌های فرهنگی انقلاب ایران همواره مورد توجه دانشمندان و نظریه‌پردازان غربی و اروپایی نیز بوده و این امر در آثار آنان نیز قابل بررسی است.

وی به نظریه یکی از دانشمندان علوم اجتماعی فرانسه به نام «میشل فوکو» و توجه او به انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: آنچه که نظریه‌پردازان غربی و اروپایی را شگفت‌زده کرده بود، وحدت کلمه مردم و شکست مدرنیسم بوده است.

مسئول دفتر واحد رودسر و املش، با تصریح بر اینکه انقلاب اسلامی در راستای هویت‌خواهی و استقلال‌طلبی مردم ایران در کنار وجود روحانیت شیعی روی داده است، خاطر نشان کرد: این امر موجب شده تا بسیاری از نظریه‌های مختلف درباره انقلاب اسلامی مطرح شود.

وی افزود: با بررسی جنبه‌های مختلف فرهنگی انقلاب اسلامی می‌توان دریافت که انقلاب ایران با دیگر انقلاب‌های دنیا نظیر انقلاب روسیه، چین، فرانسه و آلمان و غیره متفاوت است.

تقوی با اشاره به کتاب «ایران روح جهان بی‌روح» اثر میشل فوکو، متذکر شد: سه مولفه رهبری مذهبی، حضور مردم و وجود ایدئولوژی مذهبی موجب شده تا انقلاب ایران به یک انقلاب فرا مدرن تبدیل شود که در انقلاب‌های دیگر چنین وضعیتی وجود نداشته است.

وی، پیوند سه مولفه مسجد، حوزه و دانشگاه را نیز در پیروزی انقلاب اسلامی سهیم دانست و یادآور شد: مسجد به عنوان نخستین پایگاه اجتماعی نیروهای انقلابی و محل اجتماع مسلمانان و حوزه و دانشگاه هر یک در تربیت مبارزان انقلابی نقش اساسی داشتند.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول