اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران:

مدیران کشور وظیفه‌ای جز تجهیز منابع مالی ندارند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان سرمایه گذاری ایران با تأکید بر اینکه باید نگاه بنگاه محوری در مدیران استان‌های کشور شکل گیرد، گفت: مدیران در سطح کشور وظیفه‌ای جز تجهیز منابع مالی ندارند و برای تحقق این امر باید نوع رفتارها دگرگون شود.

مدیران کشور وظیفه‌ای جز تجهیز منابع مالی ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بهروز علیشیری در جریان بازدید از مجتمع فولاد مبارکه در جمع مدیران این شرکت ضمن گرامیداشت دهه فجر اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را می‌توان به سه دوره متوالی تقسیم‌بندی کرد و دگردیسی سیاسی تنها به روز 22 بهمن 57 مربوط نمی‌شود چرا که این روز سمبل یک تغییر در نظام کشور ایران بود.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب کشور ابتدا دوره تثبیت خود را سپری کرد و با گذراندن دوران گسترش وارد عصر شتابان شد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به اینکه هر سه دوره یاد شده دارای ویژگی های متمایزی است، تصریح کرد: ساختار کارکرد، نحوه انتخاب مدیران و دستگاه‌ها و بنگاه‌ها در هر یک ارز این ادوار با یکدیگر متفاوت است و هر کدام دستور کار مشخص و متمایزی با دوره دیگر دارد.

وی با بیان اینکه دوره توسعه شتابان ویژگی‌های مخصوصی دارد، اضافه کرد: ویژگی‌های این دوره را در قالب یک مثال بیان می‌کنم و آن اینکه، در کتاب «دولت و چپاول و توسعه» در توضیح فرآیند توسعه کشور کره جنوبی در ابتدای دهه 70 و 80 میلادی آمده که طرح‌های توسعه فولادی که به نظر کره‌ای‌ها برای پیشرفت کشورشان مؤثر بود از سوی نمایندگان موسسه‌های بین‌المللی هم‌چون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول گستاخانه به نظر می‌رسید و در نامه‌ای رسمی به این کشور گفته شد، کره مزیت نسبی به لحاظ اقتصادی در زمینه تولید فولاد ندارد.

علیشیری ادامه داد: اما مطالعات بعدی همین موسسه‌های بین‌المللی در کره نشان داد که این کشور می‌تواند در زمینه تولید فولاد گام بردارد و این امر حاکی از آن است که دولت کارآمد اگر پشت موضوعی قرار گیرد، زمینه‌ساز مزیت نسبی می‌شود.

وی تأکید کرد: دولت کارآمد می‌تواند مسیرهای توسعه را دگرگون و راه‌های توسعه صنعتی را پیشنهاد کند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری ایران با اشاره به اینکه در دوره توسعه شتابان دید مدیریتی اقتصادی باید نگاه بنگاه محوری باشد، اظهار داشت: باید استانداران در استان‌ها نقش هر دستگاه را در مدل توسعه مشخص کنند و در فواصل زمانی تعیین شده استاندار از فعالیت‌های هر دستگاه در روند توسعه مدل توضیح بخواهد.

وی افزود: اگر قرار است به سند چشم‌انداز 20 ساله که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، دست پیدا کنیم باید هدف‌ گذاری‌های مشخصی داشته و براساس آن حرکت کنیم، چرا که در غیر این صورت به هدف نهایی دست پیدا نمی‌کنیم.

*سهم هر استان باید از نظر GDP در کشور مشخص باشد

علیشیری با اشاره به اینکه ما در سازمان سرمایه‌گذاری به عنوان یک بخش تخصصی پیشنهادی‌های را برای توسعه اقتصادی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی به دولت ارائه کرده‌ایم، اضافه کرد: در این پیشنهاد آمده که سهم هر استان باید از نظر GDP در کشور مشخص باشد و استان‌ها براساس آن حرکت کنند، هم‌چنین بودجه عمرانی تمامی دستگاه‌ها قطع شود و تنها به دستگاه‌ها و استان‌هایی که در مدل‌سازی طرح‌های توسعه‌ای و برجسته کردن نقش بخش خصوصی داخلی و خارجی فعالیت می‌کنند، بودجه اختصاص یابد.

وی بیان داشت: با این حساب اختصاص بودجه عمومی مشروط به ارزیابی وضعیت طرح‌های توسعه‌ای در هر استان می‌شود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به اینکه این تمام کار نیست، یادآور شد: در گذشته اقتصاد کشور به طور کامل دولت محور بود و پروژه‌ها با قیمت زیاد و در مدت زمان طولانی به ثمر می‌نشست در حالی که امروزه با ورود بخش خصوصی، سرمایه‌گذار خارجی و بخش تعاونی‌ها بسیاری از آن وابستگی‌ها به دولت کاهش یافته است، اما این روند مستقل شدن باید سیر شتابانی به خود گیرد.

وی تأکید کرد: با این اوصاف مدیران در سطح کشور وظیفه‌ای جز تجهیز منابع مالی ندارند و برای تحقق این امر باید نوع رفتارها دگرگون شود.

علیشیری در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه استان اصفهان با وجود تمامی ظرفیت‌های خود رتبه درخور شأنی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ندارد، ادامه داد: اصفهان این ظرفیت را دارد که تمام سرمایه‌گذاری خارجی کشور به تنهایی در این استان محقق شود که برای رسیدن به این امر ابتدا باید به منظور جذب منابع مالی، تعریف عملیاتی از پروژه‌ها داشته باشیم و طرح‌ها را به زبان استاندارد و بین‌المللی بازگردان کنیم و سپس مراحل بعدی جذب سرمایه‌گذاری را طی کنیم.

وی گفت: ما در سازمان سرمایه‌گذاری آمادگی داریم چنان‌چه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را به ما براساس استانداردهایی که بیان شد، تحویل دهند، سرمایه‌گذار معرفی کنیم چرا که معتقدیم پروژه‌های بزرگ موتور کشنده جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول