اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خبرگزاری فارس در مازندران پیگیری می‌کند

بسته ‌شدن دفتر نمایشگاه کتاب /حکایت محل برپایی نمایشگاه همچنان باقی است

خبرگزاری فارس: هشتمین نمایشگاه کتاب مازندران عصر دیروز در حالی به کار خود پایان داد که بحث مکان برگزاری این رویداد فرهنگی از متن برگزاری آن پررنگ‌تر بود.

بسته ‌شدن دفتر نمایشگاه کتاب /حکایت محل برپایی نمایشگاه همچنان باقی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، هشتمین نمایشگاه کتاب مازندران عصر دیروز در حالی به کار خود پایان داد که بحث مکان برگزاری این رویداد فرهنگی از متن برگزاری آن پررنگ‌تر بود.

در حالیکه این رویداد فرهنگی همه ساله با هدف فرهنگ‌سازی نقش کتاب در زندگی امروز به عنوان یک کالای معنوی و همچنین نهادینه کردن کتاب‌خوانی در جامعه به عنوان عامل پیشرفت فرهنگی و علمی برگزار می‌شود، امسال حواشی این رویداد مهم از متن آن برجسته‌تر بود.

اصل بحث برگزاری این رویداد فرهنگی با کشمکش‌هایی که برای مکان برگزاری آن شروع شد جلوه خوبی پیدا نکرد به ویژه زمانی که حتی غرفه‌داران که از عناصر فرهنگی برجسته کشور محسوب می‌شوند نیز از این داستان قدیمی باخبر شدند.

نگاهی به شهرهایی که این غرفه‌داران از آنجا برای ارائه کتب و محصولات فرهنگی تالیف شده خود به مازندران آمده‌اند همانند اصفهان مهد فرهنگ و تمدن ایران زمین، قم پایگاه علم و قلم و فرهنگ اسلامی، مشهد قبله قلوب ایرانیان و بالاخره تهران پایتخت ایران و مرکز بزرگ‌ترین انتشارات کشور به خوبی قبح این مساله نمایان می‌سازد و به‌راستی باید پرسید که این سفرای فرهنگی در بازگشت از مازندران به همراه نام این استان چه کلماتی را به کار می‌برند.

با این توضیح که مطمئنا می‌شد در زمانی دیگر با حضور مسئولان ارشد و متولیان فرهنگی استان داستان مکان نمایشگاه بین‌المللی را ریشه‌ای بررسی کرد.

بر آن شدیم تا با انجام یک تحقیق ملی و بررسی نمایشگاه‌های بین‌المللی در استان‌های دیگر به صورت رندومی و همچنین انعکاس نتیجه آن، زوایایی از این هندسه نه چندان پیچیده را روشن کنیم.

 

*لزوم بازتعریف از مرکز استان و شهرستان‌های تابعه

اگر قرار باشد که امکانات زیرساختی مهم که تنها یک نمونه از آن باید در هر استان قرار داشته باشد در مرکز استان مستقر نشود پس لزوم تشکیل یک دیوان عدالت استانی برای تشخیص مکان ساخت پروژه‌های استانی در 19 شهرستان مازندران ضروری به نظر می‌رسد.

در این صورت این سئوال مهم در اذهان بوجود می‌آید که جایگاه مرکز استان‌ها کجاست و باید با این شرایط یک بازتعریف جدید از مرکز استان و شهرستان‌های تابعه داشته باشیم.

 

*پاسخگویی به چند سئوال ضروری به نظر می‌رسد

آیا نباید این مکان در مرکز ثقل جمعیتی استان که مرکز استان است ساخته شود تا با کمک به هویت و جایگاه یک مرکز استان بتوان به معنای واقعی عدالت را برقرار کرد.

آیا می‌توان تنها مرکز اصلی یک استان را در یک شهرستان به جزء مرکز استان ساخت تا مردم از همه جای استان با این شهرستان بیایند در این صورت باز هم این سئوال پیش می‌آید که پس جایگاه مرکز استان کجاست؟

 

*توجه به استانداردهای گردشگری در ساخت نمایشگاه بین‌المللی

اگر بخواهیم نمایشگاه بین‌المللی فقط نام بین‌المللی را یدک نکشد و این مرکز بتواند با برگزاری همایش‌های منظم و مهم به صنعت گردشگری استان نیز کمک کند اینجاست که ضرورت توجه به استانداردهای گردشگری در ساخت نمایشگاه بین‌المللی خود را به رخ برنامه‌ریزان استان می‌کشد.

مسئله مهم در این بحث، ضرورت نزدیکی مکان نمایشگاه بین‌المللی مازندران به فرودگاه بین‌المللی استان‌ است که برای برگزاری همایش‌های در سطح بین‌المللی هیچ کسی فاصله کمتر از 10 دقیقه‌ای را با رانندگی بیش از 100دقیقه‌ای معاوضه نمی‌کند.

 

*سنت کشمکش

وجود کشمکش و نوعی رقابت غیرمتعارف در سال‌های اخیر بین برخی مدیران تنها در برخی شهرستان‌های استان با مرکز استان باعث شده تا مدیران این شهرها با نگاه کردن دائمی به مرکز استان مترصد موقعیتی باشند تا بتوانند امکاناتی را از مرکز استان به حاشیه ببرند.

اما باید قبول کرد که اینگونه مدیران با این کارها هم به‌وسیله غفلت از مسائل مهم‌تر به توسعه استان ضربه وارد می‌کنند و هم مرکز استان را به عنوان نماد شهرستان خالی از زیرساخت می‌کند که باز هم به ضرر تمام استان است.

 

*محل دقیق نمایشگاه‌های بین المللی 15 استان کشور

همچنین محل دقیق نمایشگاه‌های بین المللی 15استان در ذیل آمده است نکته جالب اینکه که هیچ یک از استان‌ها حتی همسایه شرقی‌مان که به دلیل توسعه‌نیافتگی روزگاری از ما جدا شد امروز این مسائل حاشیه‌ای را ندارند.

نشانی تمام این نمایشگاه‌ها صراحتا مشخص است.

1- محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی استان هرمزگان - کیلومتر 4 جاده برازجان- محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی بوشهر

2- محل برگزاری نمایشگاه در یاسوج- مصلای امام خمینی (ره)- محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کهکلویه و بویراحمد

3- محل برگزاری نمایشگاه واقع در گرگان- کیلومتر ۵ جاده آق قلا- روبروی فرودگاه- محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی استان گلستان

4- محل برگزاری نمایشگاه واقع در اهواز، میدان کیانپارس، محل دائمی نمایشگاه‌های خوزستان

5- محل برگزاری نمایشگاه واقع در شیراز، شهرک گلستان، محل دائمی نمایشگاه‌های استان فارس

6- محل برگزاری نمایشگاه واقع در مشهد، وکیل آباد، محل دائمی نمایشگاه‌های استان خراسان رضوی

7- محل برگزاری نمایشگاه واقع در کرمان، میدان بیرم آباد (سرآسیاب)، محل دائمی نمایشگاه‌های استان کرمان

8- محل برگزاری نمایشگاه واقع در سمنان- بلوار 17 شهریور ـ سالن فرهنگی ورزشی وحدت محل دائمی نمایشگاه‌های  استان سمنان

9- محل برگزاری نمایشگاه واقع در اراک- سه راه خمین ـ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان مرکزی

10- محل برگزاری نمایشگاه واقع در کرمانشاه- خیابان بهشتی-  پارک شاهد ـ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان کرمانشاه

11-محل برگزاری نمایشگاه واقع در ارومیه- پارک جنگلی شیخ تپه ـ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی آذربایجان غربی

12- محل برگزاری نمایشگاه واقع در خرم آباد ـ میدان دانشجو ـ جنب هلال احمر  محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان

13- محل برگزاری نمایشگاه واقع در رشت کیلومتر چهار  جاده تهران

14- نمایشگاه واقع در تبریز، محل دائمی نمایشگاه‌های استان آذربایجان شرقی

15- محل برگزاری نمایشگاه واقع در شمال شهر زنجان، منطقه گاوازنگ که مشرف به شهر است محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان زنجان شامل هتل پنج ستاره، انبار، پارکینگ، رستوران، دفاتر تجاری، کافی نت

و ...

هدف از تهیه این آمار و نوشتار، کم‌کردن ارزش تلاش‌های مدیران زحمتکش استان و خادمان مردم نیست و این گزارش لزوم بازتعریف از یک استان، مرکز استان و شهرستان‌های تابعه همچنین چگونگی قرارگرفتن مراکز زیربنایی در استان‌های دیگر کشور را نشان می‌دهد، مسئله‌ای که به نظر می‌رسد سال‌هاست در کشور حل شده است.

و در پایان اینکه در کل کشور، مازندران به همراه استان البرز هنوز مشکل مکان دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی را دارد.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول