اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات قلب دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:

خراسان‌جنوبی از فوق‌تخصص قلب اطفال برخوردار نیست

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: امکانات تخصصی برای درمان بیماری‌های قلب اطفال در استان وجود ندارد که وجود این امکانات نیازمند حضور فوق‌تخصص اطفال است.

خراسان‌جنوبی از فوق‌تخصص قلب اطفال برخوردار نیست

طوبی کاظمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، به میزان شیوع بیماری‌های قلبی مادرزادی در خراسان‌جنوبی اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون در ارتباط با شیوع بیماری‌های مادرزادی قلب در استان کار تحقیقاتی انجام نشده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف پژوهشی ما در سال‌جاری بررسی وضعیت بیماری‌های مادرزادی قلب در استان است.

*یک درصد نوزادان بیماری‌های قلبی مادرزادی دارند

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: براساس آمار کتب معتبر شیوع بیماری‌های مادرزادی قلب در سطح جهان هشت در یک‌ هزار نوزاد متولد شده زنده است که تقریباً حدود یک درصد تولد نوزادان را شامل می‌شود.

کاظمی در پاسخ به این سؤال که علت اصلی ایجاد بیماری‌های مادرزادی قلب چیست، اظهار داشت: برخی از عوامل محیطی مانند مصرف الکل در دوران بارداری توسط مادر و مصرف داروی خودسرانه ضریب خطر ابتلای نوزاد به بیماری‌های مادرزادی قلب را افزایش می‌دهد.

وی به سایر عوامل محیطی که زمینه ابتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی را افزایش می‌دهد اشاره کرد و گفت: ابتلای مادر به بیماری‌های ویروسی مانند سرخچه در دوران بارداری، قندخون کنترل نشده، عوامل ژنتیکی مانند ابتلای پدر و مادر به بیماری‌های ژنتیکی مانند سندرم مارفان از دیگر عوامل شناسایی شده است.

*امکانات درمان بیماری‌های قلب نوزادان در استان وجود ندارد

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به امکانات درمانی استان در این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تشخیص و درمان بیماری‌های مادرزادی قلب در مراحل اولیه توسط متخصص قلب در شهر بیرجند انجام می‌شود.

کاظمی ادامه داد: بعد از این مرحله برای انجام اقدامات تکمیلی و تأیید تشخیص به فوق تخصص قلب اطفال در سایر استان‌ها ارجاع داده می‌شود که برای رفع مورد فوق، نیاز به وجود فوق تخصص قلب اطفال در استان است.

وی به مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مادرزادی قلب در نوزادان اشاره کرد و گفت: عدم مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر توسط والدین به ویژه مادر در دوران بارداری و عدم مصرف خودسرانه دارو در دوران بارداری مگر با مشورت با پزشک متخصص زنان و یا پزشک معالج فرد از جمله این نکات پیشگیرانه است.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خودداری از، در معرض اشعه ایکس قرار گرفتن در دوران بارداری به ویژه ماه‌های اول حاملگی را از نکات اصلی در پیشگیری از تولد نوزاد با مشکلات قلبی عنوان کرد.

کاظمی انجام واکسیناسیون سرخچه قبل از حاملگی را ضروری عنوان کرد و یادآور شد: در صورت عدم واکسیناسیون لازم است که در دوران بارداری مادران حامله با کودکان و یا افراد بالغ مبتلا به تب و ضایعات پوستی مشکوک، سرخک یا سرخچه تماس نداشته باشند.

*انجام مشاوره ژنتیک قبل از بارداری در افراد مشکوک لازم است

وی بر کنترل دقیق قندخون در دوران بارداری تأکید کرد و گفت: هم‌چنین لازم است در صورت وجود بیماری‌های ژنتیکی در پدر یا مادر حتماً قبل از بارداری مشاوره ژنتیک انجام شود.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول