اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اصفهان:

عدالت، گمشده تمام اعصار تاریخ است

خبرگزاری فارس: استاندار اصفهان گفت: عدالت، گمشده تمام اعصار تاریخ و برپایی حق و حقیقت همواره دغدغه بشر بوده است.

عدالت، گمشده تمام اعصار تاریخ است
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا ذاکر‌اصفهانی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی ادیان توحیدی با موضوع نقش ادیان در گسترش معنویت و عدالت اظهار داشت: مفهوم عدالت و جایگاه آن در اسطوره‌ها و در فلسفه غرب به وضوح مشخص است و آن‌چه افلاطون به عنوان نماینده فلسفه غرب در تمام طول زندگی به دنبال آن بود، عدالت بود.

وی افزود: پس از سال‌ها جست‌و‌جو افلاطون به این نتیجه رسید که برپایی عدالت در جامعه، مدینه فاضله‌ای است که نمی‌توان به آن دست یافت.

استاندار اصفهان تصریح کرد: فلاسفه دیگر مانند ارسطو نیز حول عدالت به کار فلسفی پرداخته‌اند و این موضوع در سیر تاریخی بشر و در ادوار مختلف نیز به وضوح دیده می‌شود.

وی ادامه داد: اوج این اندیشه ژرف در دین اسلام و به ویژه تشیع دیده می‌شود و این موضوع در سرتاسر نهج‌البلاغه و کلام امامان(ع) بازتاب بالایی دارد.

ذاکر‌اصفهانی تأکید کرد: بدون در نظر گرفتن تعریف عدالت از دیدگاه‌های مختلف، تمام انسان‌ها در طول تاریخ به دنبال عدالت بوده‌اند که این موضوع نشانه تعالی این مفهوم در زندگی بشر است.

وی با اشاره به اینکه آنچه مردم دنیا را به استرس‌های روحی و روانی در جنگ واداشته، بی‌عدالتی در جهان است، بیان داشت: زمانی آمریکا به اشتباه الگویی برای جهان محسوب می‌شد اما جنبش وال‌استریت که اعتراضی به بی‌عدالتی در تقسیم منابع است از همین کشور آغاز شد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: این انقلاب چالش بزرگی در دنیای غرب محسوب می‌شود که منافع لیبرال دموکراسی را به خطر افکنده و به همین علت نظام سلطه سعی می‌کند زمان بخرد تا به خیال خود این دوره گذار طی شود، غافل از اینکه این نهضت ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه مارکس اصول نظام عادلانه را تدوین کرد، گفت: عمل‌گرایانی مانند لنین، استالین و اشخاصی دیگر سعی کردند این تئوری را عملیاتی کنند، اما سرانجام این تلاش‌ها این بود که نه تنها در این کار موفق نشدند بلکه آرامش و رستگاری که به بشر وعده کردند را نیز نتوانستند به او اهدا کنند.

ذاکر‌اصفهانی افزود: بشر نه تنها نتوانست عدالت را برای هم‌نوعان خود ایجاد کند بلکه حق طبیعت و دیگر موجودات را نیز در این زمینه زیر پا گذاشت و تمام اینها ناشی از این بود که عدالت را در پرتو عقل مادی و به دور از دین طلب کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین این عقل وابسته به ماده به علت منقطع بودن از عالم وحی نتوانست بشریت را به سرانجام برساند و این تفوق تکنولوژیک نتوانست بر ایدئولوژی دینی برتری یابد، چرا که انسان دارای دو جنبه مادی و معنوی است و عدالت‌خواهی بشر به دور از دین تنها اومانیسمی است که سرانجامی جز بی‌عدالتی که در جهان شاهد آن هستیم، ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین آن‌چه گذشته بشر را رهبری می‌کرد دیگر نمی‌تواند بشر امروزی را به پیش ببرد و همان‌گونه که در قیام کشورهای مختلف جهان علیه بی‌عدالتی می‌بینیم شعارها با گرایش دینی همراه است و اینها همه نشانه گرایش به معنویت، عدالت و بازگشت به فطرت اصیل انسانی در جهان تشنه عدالت و حق است.

انتهای پیام/و10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول