اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دبیر کل خانه کارگر:

عدالت قربانی توسعه و اقتصاد آزاد نشود

خبرگزاری فارس: معاون دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران گفت: نباید عدالت قربانی توسعه و اقتصاد آزاد شود.

عدالت قربانی توسعه و اقتصاد آزاد نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حسن صادقی صبح امروز در جمع فعالان کارگری آذربایجان‌شرقی، استان آذربایجان‌شرقی، شهر تبریز را خطه‌ای فرهنگ‌ساز در تمام ابعاد خواند و افزود: وقتی تاریخ را ورق می‌زنیم نشانگر آن است که نقش این خطه در زمینه‌های مختلف چشمگیر و به‌عنوان یک الگوی سرآمد کشور مطرح بوده است که نمونه‌های آن را در بسترهای گوناگون اقتصادی، صنعتی و فرهنگی شاهد هستیم.

وی گفت: حتی خود ریشه بروز فرهنگ بیمه در کشور از تبریز بوده است.

صادقی، در این زمینه همچنین رشد متوازن خانه کارگر استان آذربایجان‌شرقی را یادآور شد و تصریح کرد: در راستای چنین فرهنگی است که خانه کارگر تبریز طی دو دهه گذشته در سایه مدیریت و برنامه‌ریزی دبیر اجرایی، همراهی اعضای هیئت اجرایی و تلاش پرسنل توانسته است به‌عنوان یک الگو در سطح کشور مطرح شده و با وجود دیوارهای ظاهری ایجاد شده میان تشکل‌ها، آنان را برای دفاع از منافع کارگران و بازنشستگان گردهم آورد که ما همواره تلاش داشته‌ایم چنین بینش و فرهنگی را در سراسر کشور توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه اختلاف سلیقه میان تشکل‌ها یک امر طبیعی است، تاکید کرد: البته نباید اجازه داد که این اختلاف‌نظرها مانع رشد تشکلات شده و منافع جامعه کارگری و بازنشستگان در برابر منافع فردی به خطر بیفتد موضوعی که در خانه کارگر تبریز همواره طی دو دهه گذشته با ارجح بودن جمعی در اولویت قرار داشته و سبب موفقیت آن شده است.

صادقی در ادامه با اشاره به دستاوردهای موفقیت‌آمیز انقلاب اسلامی ایران برای کارگران و بازنشستگان در طی سه دهه گذشته، شرایط حساس کنونی کشور را یادآور شد و گفت: در وضعیت فعلی ما کارگران و بازنشستگان با نگاهی دقیق‌تر به این شرایط باید خود برای پاسداشت از این دستاوردها برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی، شرکت گسترده در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و انتخاب نمایندگان متعلق به کارگران و بازنشستگان را بهترین راهکار در حال حاضر برای توجه دادن جامعه به مشکلات و رنج‌های این قشر دانست.

صادقی با اشاره به حضور یکپارچه نمایندگان کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی استان آذربایجان‌شرقی در این گردهمایی گفت: البته در مرحله نخست این وظیفه شما نمایندگان کارگران است که ذهن و فکر این قشر را نسبت به اهمیت موضوع انتخابات آگاه سازید.

وی با تاکید بر اینکه ما در انتخابات دنبال‌روی اهداف سیاسی و احزاب نیستیم، اظهار داشت: آنچه که برای ما مهم است منافع صنفی کارگران و بازنشستگان است، در طول سال‌های گذشته هر دولتی که روی کار آمده و یا احزابی لیستی در انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه داده، با شعار دفاع از محرومان و جذب آرای آنان بوده ولی خروجی نهایی آن ‌بخش نبوده است.

 رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور با بیان اینکه طی شش سال گذشته دولت اصولگرا با تمرکز بر دفاع از محرومان و ایجاد عدالت وارد میدان شد و در ظاهر این با خواسته‌های ما در مقایسه با دولت اصلاحات بیشتر مرتبط بود، گفت: شعارهای دولت اصولگرا در واقع بازگوکننده دیدگاه‌های حمایتی ما از قشر محروم بود به همین خاطر ما در مسیر دولت اخلال نکردیم و نخواهیم کرد و حتی از نقد آن هم پرهیز کردیم.

وی با بیان اینکه دولت در این سال‌ها در بخش اقتصادی تمرکزی بر توسعه صنعت و تولید نداشته است، اظهار داشت: روز به روز شاهد واردات بی‌رویه و قاچاق کالا از مبادی قانونی و غیرقانونی بوده‌ایم که حاصلش جز تعطیلی کارخانجات نبوده است.

معاون دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در دولتی که عدالت‌محوری شعار اصلی آن بود شاهد حذف کالاهای یارانه‌ای بودیم، گفت: ما مخالف حذف کالاهای یارانه‌ای نیستیم اما باید حاصل این کار به بخش تولید منتقل شود.

صادقی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و نصایح حضرت امام خمینی(ره) در دفاع از قشر کارگر تصریح کرد: ما باید به دنبال اقتصادی باشیم که پایه و اساس آن را نیروی کار و تقویت جایگاه کارگران شکل دهد.

صادقی افزود: دولت موظف است تا برنامه چهارم توسعه را اجرا کند تا سند چشم‌انداز 20 ساله که در آن پیش‌بینی شده کشور رتبه اول منطقه در عرصه‌های مختلف باشد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور ما بر یک مبنای علمی اداره نمی‌شود، گفت: اقتصادی که با یک سخنرانی یک وزیر دچار تغییر می‌شود دارای معضلات نابهنجاری است که نیاز به یک تغییر و واکاوی اساسی دارد.

صادقی، اقتصاد دوران دفاع مقدس را نمونه‌ای از موفقیت کشور در این عرصه برشمرد و افزود: در آن دوران با وجود شرایط جنگ و هزینه‌های ناشی از آن سفره‌های کارگران و محرومان خالی نبود، علت آن این است که ما به جای افراد صاحب‌نظر به سیاسی‌کاران مسئولیت داده‌ایم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور با تاکید بر اینکه نباید عدالت قربانی توسعه و اقتصاد آزاد شود، گفت: در نظام اسلامی ما که در آن قرآن و احادیث و فرامین امام راحل و مقام معظم رهبری بر رعایت عدالت تاکید دارند، روزی شاهد بودیم که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری از محل منابع عمومی کشور به تصویب رسید اما کارگران بازنشسته فراموش شدند که آن زمان با برپایی تجمعات مجلس قبول کرد از محل فروش کارخانجات و شرکت‌های سودده منبع آن را تامین کند که البته تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

وی با اشاره به بدهی‌های دولت، کارفرمایان دولتی و بخش خصوصی به سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: اگر تنها دولت این بدهی و یا حتی سود بانکی آن را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند ارائه بسیاری از خدمات به بازنشستگان و کارگران بدون مشکل فراهم خواهد شد.

صادقی، روند فعلی اصلاح قانون کار را نادرست خواند و گفت: اگر به دنبال تغییر قانون کار هستیم نباید مدال طلا را از آن بگیریم و مدال برنز جایگزین آن کنیم باید در نظر داشته باشیم که قانون کار تسریع‌کننده امنیت کار و توسعه‌دهنده بازار اشتغال بوده و نمایندگان کارگران باید در قبال تغییرات این قانون آگاهانه و در راستای منافع کارگران وارد کار شوند.

معاون دبیرکل خانه کارگر، به نحوه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها در کشور در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: ما هم معتقدیم که باید روزی قیمت‌ها در کشور واقعی شود اما حاصل آن باید به تولید برگردد.

وی افزود: در این شرایط که هر روز عرصه بر کارگران و بازنشستگان تنگ می‌شود باید از بسترهای موجود از جمله انتخابات بهره لازم را ببریم و با ایجاد یک موج و انتخاب نمایندگانی که حافظ منافع بیش از 44درصد جمعیت کشور باشند جایگاه شایسته و در شأن کارگران و بازنشستگان را ارتقا بخشیم.

صادقی با بیان اینکه ارائه طرح‌های بازدارنده و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی منافع کارگران را تحقق می‌بخشد، تصریح کرد: تا به امروز توانسته‌ایم سه بار اصلاح قانون کار، دو بار طرح منفک شدن بخش درمان تامین اجتماعی و واگذاری آن به وزارت بهداشت درمان و آموزش را از دستور کار مجلس خارج کنیم و یا با ارائه طرح‌های قانون ماده واحده کارهای سخت و زیان‌آور، ماده 10 قانون اصلاح صنایع، ماده واحده لحاظ کردن مدت کار در بخش‌های سخت و زیان‌آور با ضریب 1،5، تفسیر قانون بیمه اجباری کارگران ساختمانی و آخرین آن در اصلاح قانون بیمه بیکاری شاهد تحولات چشمگیری در احقاق حقوق کارگران باشیم.

وی افزود: در شرایط فعلی و با توجه به برنامه‌های مختلفی که در سطح کشور در قبال قوانین کار و تامین اجتماعی وجود دارد لازم است تا جامعه کارگری و بازنشستگی کشور به دور از گرایش‌های سیاسی با تمرکز بر حقوق صنفی، در انتخابات مجلس نهم حضوری جدی را داشته تا بتوانیم در مجلس آینده اندیشه‌های بیشتری را از هواداران کار و تولید شاهد باشیم.

صادقی در پایان با تاکید مجدد بر حضور گسترده کارگران و بازنشستگان در انتخابات مجلس نهم، بر لزوم شناسایی نمایندگان متعلق به جامعه کارگری همچنین حمایت از کاندیداهای معرفی شده از سوی خانه کارگر استان آذربایجان‌شرقی گفت: امیدواریم جامعه کارگری و بازنشستگان استان آذربایجان‌شرقی همچون گذشته بتواند با گرم کردن تنور انتخابات و رای تشکیلاتی خود نمایندگان اصلح و شایسته برای مجلس نهم انتخاب کند.

انتهای پیام/ح10/چ3000

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول