اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر پروژه لوح فشرده جامع الاحادیث:

تدوین احادیث از توصیه‌های اهل‌بیت(ع) بوده است

خبرگزاری فارس: مدیر پروژه لوح فشرده جامع الاحادیث گفت: به دلیل توصیه‌های مداوم اهل‌بیت(ع) علمای شیعه از زمان امامت حضرت علی(ع) همچون فرزندان ابورافع به نگارش احادیث روی آوردند.

تدوین احادیث از توصیه‌های اهل‌بیت(ع) بوده است
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام محمدحسین بهرامی ظهر امروز در مراسم رونمایی از نرم افزار جامع الاحادیث نسخه3.5  که با حضور طلاب و دانشجویان در مرکز علوم کامپیوتر اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک آغاز امامت امام زمان (عج) و تقارن آن با دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره)، اظهار داشت: پس از رحلت رسول اکرم(ص) از مسئله‌هایی که سبب اختلاف بین مسیر حق به رهبری اهل‌بیت(ع) و جریان مخالف آن شد اختلاف در تدوین حدیث بود.

وی ادامه داد: اگر چه خلفای اول و دوم در دوره‌ای اقدام به جمع آوری حدیث نبوی کردند اما به این نتیجه رسیدند  که جمع آوری احادیث به خصوص کتابت احادیث به صلاح نیست و اقدام به ممانعت کتابت احادیث کردند در حالی که ائمه اطهار(ع) اصحاب خود را به صورت جدی به حفظ احادیث پیامبر سفارش می‌کردند.

مدیر پروژه لوح فشرده جامع الاحادیث با بیان اینکه به دلیل توصیه‌های مداوم اهل‌بیت(ع) علمای شیعه از زمان امامت حضرت علی(ع) همچون فرزندان ابورافع به نگارش احادیث روی آوردند، تصریح کرد: در دوره زندگانی امام صادق(ع) نگارش احادیث نبوی و اهل‌بیت(ع)  به اوج خود رسید و این حرکت متناسب با نیاز روز ادامه داشت.

وی با اشاره به اینکه اسلام در دوره‌های بعد به نگارش و موضوع بندی کتاب‌های جوامع روی آورد، خاطرنشان کرد: در آغاز دوران غیبت امام زمان(عج) نخستین و برجسته‌ترین کتابی که به احادیث اهل‌بیت(ع) می‌پرداخت، اصول کافی از آثار مرحوم کلینی(ره) بود.

بهرامی با بیان اینکه نگارش و کتابت احادیث اهل‌بیت(ع) در دوران متاخر و در غالب جوامع و نیازهای جدید تداوم یافته است، افزود: در دوره‌های مختلف شاهد هستیم علما به جمع آوری، نگارش و عرضه احادیث در شرایط زمانی خود کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این حرکت در دوران معاصر ادامه پیدا کرد، اظهار داشت: دردوره معاصر که عصر فناوری اطلاعات همه ابعاد زندگی هر کسی را تحت تاثیر قرار داده است امروزه احادیث ائمه اطهار(ع) در بستر نرم افزارهایی که در مرکز کامپیوتر علوم اسلامی توسط طلاب فاضل و متعهد تولید شده است به سراسر جهان عرضه می‌شود.

مدیر پروژه لوحه فشرده جامع الاحادیث با تاکید بر اینکه در لوح فشرده سه زبانه جامع الاحادیث که آخرین دستاورد مرکز علوم کامپیوتر اسلامی است، تصریح کرد: در این نرم افزار سعی شده است از آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های برتر و امکانات در دسترس برای عرضه و تسهیل دسترسی به روایات ائمه اطهار(ع) استفاده شود.

وی با بیان اینکه نرم افزار لوح فشرده سه زبانه جامع الاحادیث نسخه جدید لوح فشرده فرهنگ جامع روایات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است که با افزایش متن 34 عنوان کتاب در قالب 179 جلد است، خاطرنشان کرد: لوح فشرده «جامع‌الاحادیث 3.5»، حاوی متن کامل 427 عنوان کتاب در هزار و 142 جلد از منابع روایی شیعه به همراه ترجمه و شرح است که به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی عرضه شده است.

بهرامی با اشاره به اینکه این لوح فشرده نسخه تکمیل شده «جامع الاحادیث 3» است گفت: در نسخه پیشین کاربران و محققان با 393 عنوان کتاب در قالب 963 جلد کتاب و از امکانات محدودتری برخوردار بودند که در نسخه جدید سعی شده است علاوه بر تنوع ابزار پژوهشی به منابع و غنای آن افزوده شود.

وی با تاکید بر اینکه ادعیه و زیارات، اخلاق، تاریخ، تفسیر، جوامع حدیثی، فقه، فضایل، کلام و رجال همراه با مشاهده ترجمه‌ها و شروح در کنار متن کتاب اصلی از جمله مطالب این نرم‌افزار مذهبی محسوب می‌شوند، اضافه کرد: بازسازی سند احادیث اربعه و وسائل‌الشیعه مشتمل بر تحویل، تعلیق، عطف و ضمیر از جمله موارد افزوده شده در این نسخه است.

مدیر پروژه لوح فشرده جامع الاحادیث با بیان اینکه در این نرم افزار کاربران می‌توانند ترجمه‌ها و شروح را در کنار متن اصلی کتاب مشاهده کنند، اضافه کرد: قابلیت دسترسی به روایات مشابه و مقایسه بین آنها از دیگر ویژگی‌های نرم افزار لوح فشرده جامع الاحادیث 3.5 است.

وی با اشاره به اینکه در نرم افزار لوح فشرده جامع الاحادیث 3.5 محیط جستجو ساده سازی شده است، ادامه داد: ارائه جستجوی همزمان ترکیبی، الگو و ریشه کلمات از مهم ترین ویژگی‌های این نرم افزار است.

بهرامی با تاکید بر اینکه متن کامل 10 دوره لغت نامه عربی و فارسی در 62 جلد با قابلیت جستجو در نرم افزار لوح فشرده جامع الاحادیث 3.5  تعبیه شده است، اظهار داشت: در این نرم افزار کاربران می‌توانند به تفسیر آیات در دامنه احادیث عرضه شده دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول