به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پیش از ظهر امروز همایش بینالمللی ادیان توحیدی با قرائت پیام حضرت آیتالله مظاهری در این همایش افتتاح شد.
در بخشی از این پیام آمده است: معنویت گوهر واحد و جانمایه تمام ادیان الهی است و به طور اصولی تشریع دین برای تضمین و تأمین معنویت انسانها و معنابخشی به سرتاسر زندگی فردی و جمعی آدمی است.
وی افزود: در قرآن کریم خطاب به مسلمانان آمده است خداوند برای شما همان آیینی را مقرر و تشریع نموده که به نوح(ع) سفارش کرده بود و آنچه بر پیامبر خاتم(ص) وحی شده همان چیزی است که به ابراهیم، موسی و عیسی که درود خدا بر آنها باد توصیه شده، آن این است که دین را برپا داشته و در آن اختلاف و تفرقه نکنند، بر این اساس برپا داشتن آیین خداوند تعالی که در تمام زمینهها که به معنی احیا و اقامه دین است و همچنین پرهیز از تفرقه در مشترکات دینی دو رکن مهم و معناگرایانهای است که هم در بعد فردی انسانساز و حیاتبخش است و هم در بعد اجتماعی جامعهساز و تضمین کننده اتحاد و یکپارچگی اهل ایمان و تشکیلدهنده جبهه واحد مؤمنان جهان است.
در بخش دیگری از این پیام آیتالله مظاهری با اشاره به رواج فریبهای معنوی در اشکال گوناگون و جدید تصریح شده است: معنویتهای دروغین رواج شایانی پیدا کرده و براساس آن سعی میشود که انواع معناگرایی بریده از خدا و دین ترویج و تبلیغ شود اما معلوم نیست معنویتی که تنها دستاورد فکر بشر و پدید آمده در خلأ پروردگار و شریعت باشد از چه میزانی برای رهنمون شدن آدمی به کمال و سعادت ابدی و رهایی بخشیدن او از انحطاط روحی و روانی برخوردار است، قرآن کریم در اینباره تصریح میکند که اعتقاد به پنج اصل مشترک بین ادیان، برون مایه ایمان و معنویت است و همه مؤمنان عالم باید به این اصول مشترک ایمان داشته باشند و هر کس به این اصول پنجگانه کفر ورزد به راه گمراهی رفته است و نمیتواند به سرمنزل سعادت و رشد و کمال معنوی دست یابد.
در ادامه پیام رئیس حوزه علمیه اصفهان آمده است: برابر آیه شریفه قرآن خداوند، فرشتگان الهی، همه کتابهای آسمانی و همه پیامبران خدا در روز واپسین و معاد، پنج اصل مشترک ایمان ارزشی و در حقیقت گوهر واحد ادیان خداوندی و مسیر هدایت و سعادت آدمی را تشکیل میدهند، بنابراین معنویتی که در خلأ این اصول اساسی و بریده از ایمان به غیب شکل گرفته باشد، نمیتواند انسان را به کمال رشد برساند.
وی امید و آرامش، شادابی و رضایت باطن، معناداری زندگی، برخورداری از زندگی اصیل و فهم و هضم تفاوتهای خود با دیگران را از جمله مؤلفههای معناگرایانهای دانسته که در پرتو دین و دینداری به دست میآید و تأکید کرده است: رضا دادن به امور تغییرناپذیر، انضباط درونی داشتن، جدی گرفتن زندگی و برخورداری از صداقت کامل از دیگر عناصر با اهمیت در این امر است و نمیتوان این مؤلفههای معنوی را در عرصهای بریده از خدا و ایمان به غیب و در خلأ راهنمایی پیامبران جستجو کرد.
آیتالله مظاهری در بخش دیگری از پیام خود به همایش ادیان توحیدی آورده است: اما عدالت که دومین موضوع مورد بحث در همایش حاضر است از بااهمیتترین و بافضیلتترین مشترکات ادیان توحیدی و یکی از اهداف واحد پیامبران خدا است، آرمان بلندی که همه موحدان عالم و بلکه همه انسانها به صورت فطری به آن عشق میورزند و آن را گرامی میدارند، به بیان دقیق و عمیق قرآن کریم، انبیای الهی با سه ابزار بسیار مهم بینات، کتابهای آسمانی و میزان سنجش حق از باطل به سوی بشریت روان شدهاند تا زمینهای را مهیا و فراهم سازند که انسان خود مجری قسط و عدالت باشد.
در قرآن کریم آمده است که انبیاء با سه وسیله با اهمیت مبعوث شدهاند تا مردم را به حدی از آگاهی و معرفت دینی و شعور انسانی برسانند و به گونهای آنها را تربیت کنند که انسانها خود اجرا کننده عدالت باشند و این راه دشوار را با پای خویش و نه با اجبار و سیطره دیگران بپیمایند و البته در ادامه آیه، سخنی از ضمانت اجرای این هدف والا در برابر گردنکشان و طغیانگران میشود که مانع اجرای قسط و عدل در صحنه حیات بشری هستند.
رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه درباره مسئله عدالت، از منظرهای گوناگون معرفتشناسانه سخنان بسیار گفته شده، بیان داشت: عدالت در ساحت توصیف و در مرحله سخن، از وسیعترین میدانها برخوردار است و در صحنه اجرا، با کمترین اقبال و بختیاری رو به رو است، چرا که عدالت و قسط حقیقتی است که به نفع هیچ شخص و گروهی جریان نمییابد مگر آنکه به همان اندازه به سود و نفع آنها جریان مییابد و به همین سبب چه بسا موارد بیشماری که به تعبیر امام علی(ع) که امام قسط، صدای بلند عدل و شهید راه عدالت است، شنیدن حق و عرضه نمودن عدالت نیز به آدمیان گران میآید چنانکه در قرآن نیز میفرماید: "به درستیکه کسی که شنیدن حق و یا عرضه داشتن عدالت به او، برایش مشکل و سنگین باشد، عهد به آن برای وی گرانتر و گزافتر خواهد بود" بنابراین برای اقامه قسط و عدل و برای اینکه انسان با پای خود راه دشوار عدالت را بپیماید و با رغبت و میل عدالت را هر چند به زیان خود باشد احیاء و اجرا کند که برای این کار هم آگاهیبخشی و هم فرهنگسازی لازم است و هم تمرین و مجاهدت.
در ادامه این پیام تاکید شده است: ادیان و آیینهای متعالی در این مسیر نقش و جایگاه برجستهای دارند، سخن واحد و آموزههای مشترک آیینهای الهی و توحیدی عدالت است و مبارزه با ظلم، ستم، طغیان و سرکشی علیه قسط در همه ادیان بر این معنا اتفاق نظر دارند که باید این روحیه ابتدا در درون یکیک آدمیان و تمرین و مجاهدت با نقش شفقت بر خلق تقویت شود تا انسان به حق و راستی پای در راه عدالت نهد و آن را به نفع خود و دیگران به شمار آورد.
آیتالله مظاهری در پایان متذکر شده است: این همایش و گردهمایی خردورزانه نمایندگان محترم ادیان به بارور شدن هر چه بهتر این مباحث کمک و مساعدت مینماید و زمینههای مساعدت برای گسترش عدالت و معنویت در جامعه بشریت را فراهم میکند.
انتهای پیام/و30/ط4000