اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان:

هر اسلام‌شناسی نمی‌تواند درباره ادیان توحیدی اظهار نظر کند

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان گفت: حوزه ادیان تخصصی است به همین دلیل هر اسلام‌شناسی نمی‌تواند درباره ادیان توحیدی اظهار نظر کند.

هر اسلام‌شناسی نمی‌تواند درباره ادیان توحیدی اظهار نظر کند
حبیب رضا ارزانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به آیه‌ شریفه «دین نزد خدا تنها اسلام است» در قران کریم اظهار داشت: مفهوم این آیه این نیست که ادیان دیگر هویتی ندارند بلکه اسلام آوردن در این آیه به معنای تسلیم‌پذیری در برابر خدا و پذیرش کلام حضرت حق است.

وی با اشاره به سیره پیامبر اکرم(ص) در برخورد با پیروان دین‌های دیگر افزود: حضرت محمد(ص) پیروان ادیان دیگر را همیشه دعوت به راه حق می‌کرد، اما هیچ‌گاه دین خود را به آنها تحمیل نکرد، به گونه‌ای که آنها در کنار مسلمانان به راحتی زندگی می‌کردند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ادیان در دنیا به دو دسته دین‌های زنده و خاموش تقسیم می‌شوند، گفت: ادیان زنده شامل دین‌هایی است که پیروانی داشته و دارای مناسک دینی هستند که پیروانشان به آنها عمل می‌کنند.

وی افزود: ادیان خاموش پیروان اندکی دارند و ارکان شریعت آنها چندان مشخص نیست ضمن اینکه این ادیان در نقاطی خاص متمرکز شده و به نقاط دیگر تسری نیافته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با بیان اینکه از میان چند صد دین زنده ثبت شده در دنیا  اکنون تنها 11 دین زنده مهم وجود دارد، تصریح کرد: ادیان زنده نیز به دو بخش توحیدی و غیر توحیدی تقسیم‌بندی می‌شوند که ملاک قرار گرفتن یک دین در شاخه ادیان توحیدی اعتقاد به وحدانیت خدا و عمل به یک سری اصول اخلاقی و قوانین دینی است.

وی ادامه داد: چهار دین زرتشت، یهودیت، مسیحیت و اسلام ادیان توحیدی را تشکیل می‌دهند و ادیان دیگر مانند بودائیسم، کنفسیوس، هندوئیسم، جینیسم  و موارد دیگر که خدای واحد متشخص نداشته و یا الهه‌ها و خدایان بسیار دارند آیین نامیده می‌شوند.

ارزانی با اشاره به اینکه از سالیان دور پیروان چهار دین توحیدی در اصفهان با مسالمت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، تاکید کرد: به همین دلیل از سال گذشته هم‌زمان با برپایی همایش ملی ادیان، دبیرخانه ادیان توحیدی در اصفهان تاسیس و نشست‌هایی منسجم‌تر از سال‌های گذشته با رهبران این ادیان در طول سال تشکیل دادیم.

وی درباره پذیرش توحیدی بودن این ادیان از جانب بزرگان دینی گفت: درباره مسیحیت و یهود این اتفاق‌نظر وجود دارد که افراد پیرو این ادیان قائل به وحدانیت خدا هستند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: به طور مثال شاید در وهله نخست به نظر برسد یک مسیحی قائل به سه خداست اما اگر از آنها درباره تثلیث بپرسیم آن را خدای واحدی می‌دانند که در سه وجود متجلی شده است.

وی در ادامه بیان داشت: بنابراین با کمی اغماض می‌توان آنها را معتقد به وحدانیت خدا دانست و این در حالی است که آنها در وجود خود نیز به خدای یگانه اعتقاد دارند.

ارزانی با بیان اینکه برای مسلمانان توحید اصل اساسی دین است و در دین یهود نیز یهوه خدای واحد و متشخص است، اظهار داشت: این امر مسلم است که زرتشتیان آتش‌پرست نیستند و تنها آتش را مقدس شمرده و به سمت نور عبادت می‌کنند.

وی افزود: این امر به معنای پرستش نور نیست زیرا مسلمانان نیز به سمت قبله نماز می‌خوانند، اما این موضوع به معنای پرستش قبله از جانب آنها نیست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بنابراین زرتشتیان نیز به وحدانیت خدا و معاد اعتقاد دارند و در برخی روایات ما به پیامبر بودن زرتشت نیز اشاره شده است.

وی اضافه کرد: گر چه درباره زرتشتیان اختلاف نظر بسیاری وجود دارد، اما از دیدگاه رهبر معظم انقلاب و برخی علمای دیگر آنها پاک هستند و جزو اهل کتاب محسوب می‌شوند.

ارزانی به کتاب مقدس زرتشتیان اشاره و تاکید کرد: پنج گات (بخش) در اوستا وجود دارد و همه بخش‌های آن مورد وثوق نیست به گونه‌ای که خود زرتشتیان نیز معتقدند در طول زمان بخش‌هایی به این کتاب اضافه شده است و تمام گات‌ها از زبان زرتشت نیست.

وی ادامه داد: اما پیروان حضرت مسیح معتقدند اگر چه بخش‌های بسیاری از کتابشان از زبان حضرت عیسی و مسیح نیست اما بعدها روح‌القدس تمام آنها را تصویب کرده و حضرت عیسی نیز این موضوع را پذیرفته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی ادیان توحیدی در اصفهان بیان داشت: در هر چهار دین معضلات، چالش‌های اجتماعی و دغدغه‌های مشترکی وجود دارد و این نشست‌ها می‌تواند به رفع مشکلات استان، رسیدن به ارتقاء و کمال و ایجاد هم‌دلی و صمیمیت بین پیروان ادیان منجر شود.

وی اضافه کرد: به منظور رفع برخی کج‌‌فهمی‌ها که هنوز در این ارتباط وجود دارد، لازم است رسانه‌ها قوی‌تر عمل کنند و با تاکید بر آموزه‌های مشترک دینی به فرهنگ‌سازی در این‌باره بپردازند.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول