اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه خبر داد

تصویب طرح توانمندسازی روانی، رفتاری دانش‌آموزان کرمانشاهی

خبرگزاری فارس: رئیس گروه مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: طرح توانمندسازی روانی، رفتاری دانش‌آموزان کرمانشاهی با محوریت پیشگیری و کاهش رفتارهای پرخاشگرانه به تصویب رسید.

تصویب طرح توانمندسازی روانی، رفتاری دانش‌آموزان کرمانشاهی
زری کهریزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: افزایش چشمگیر آسیب‌های روانی، اجتماعی از قبیل پرخاشگری، خودکشی، فرار از خانه، بزهکاری، ترک تحصیل، افت تحصیلی، افسردگی، اضطراب و ... ضرورت مصون‌سازی دانش‌آموزان در برابر این گونه مشکلات و مقابله با آن‌ها را جدی می‌سازد؛ به عبارت دیگر ایجاد شرایط مناسب برای ارتقای بهداشت روان و توانمندسازی دانش‌آموزان در برابر مشکلات مذکور از رسالت‌های پیشگیرانه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: فقدان منابع کافی، اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در مدارس کشور را با مشکل مواجه کرده است.

کهریزی ادامه داد: این گونه برنامه‌ها هزینه‌بر هستند و چون پیامدهای آن در بلند مدت ظاهر می‌شود، معمولا کسی آن را اجرا نمی‌کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: طراحی و تدوین یک برنامه جامع مستلزم پیشگیری، شناخت درست وضع موجود، اتخاذ استراتژی مناسب براساس مشکلات حاضر و هماهنگی سایر دستگاه‌ها و نهادهای اجتماعی با آموزش و پرورش است.

رئیس گروه مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه افزود: بررسی‌های انجام شده در خصوص دانش‌آموزان حاکی از آن است که 20 تا 30 درصد دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی و انواع مشکلات روانی، رفتاری هستند.

کهریزی خاطرنشان کرد: بررسی گزارش‌های آماری مراجعان به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی و هسته‌های مشاوره نیز موید این مسئله است؛ لذا مصون‌سازی و توانمندسازی دانش‌آموزان در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه براساس تحقیقات علمی انجام شده در دنیا شیوع پرخاشگری در نوجوانان بین 2 تا 16 درصد است، افزود: شیوع پرخاشگری در پسران بیش از دختران است.

رئیس گروه مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: آمار پرخاشگری در نوجوانان مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره دانش‌آموزی در استان کرمانشاه بین 10 تا 30 درصد است.

وی با بیان اینکه  هدف این طرح ارتقای سطح سلامت روانی، رفتاری دانش‌آموزان، والدین و معلمان است، تاکید کرد: ایجاد و ارتقای مهارت‌های ارتباطی و کنترل خشم از دیگر اهداف اجرای این طرح در مدارس استان کرمانشاه خواهد بود.

کهریزی اضافه کرد: افزایش مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی، کاهش میزان شیوع آسیب‌های اجتماعی با محوریت پرخاشگری، ارتقای وضعیت تحصیلی و درسی دانش‌آموزان از طریق کاهش عوامل آسیب‌آفرین، ایجاد تغییرات مثبت در دانش‌آموزان، نگرش رفتارهای والدین و دانش‌آموزان و افزایش ظرفیت روانی برای مقابله با عوامل تهدیدآمیز بهداشت روان از اهداف جانبی این طرح است.

وی تعداد جمعیت دانش‌آموزان پسر در مقاطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه استان کرمانشاه را 102هزار و 550 نفر عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود یک سوم از این جمعیت در معرض آسیب باشند که نیاز به تشکیل 8 کارگاه 30 نفری دیده می‌شود.

کهریزی با بیان اینکه این طرح در چهار فاز اجرا می‌شود، اظهار کرد: فاز اول این طرح شیوع‌شناسی پرخاشگری در دانش‌آموزان بوده و فاز دوم برگزاری دوره تربیت مدرس با محوریت کنترل خشم، مقابله با استرس و ... است که مشاوران مدارس را در بر می‌گیرد.

وی فاز سوم طرح را برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و فاز چهارم را دوره‌هایی برای والدین دانش‌آموزان دانست.

رئیس گروه مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پایان خاطرنشان کرد: هزینه اجرای این طرح در استان کرمانشاه 175 میلیون تومان است که در مدت 6 ماه قابل اجرا خواهد بود.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول