اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شهرستان نطنز

مرمت گنبد میرسید افوشته به پایان رسید

خبرگزاری فارس: بنای تاریخی گنبد میرسید در افوشته نطنز با هزینه 300 میلیون ریال مرمت شد.

مرمت گنبد میرسید افوشته به پایان رسید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در چند ماه اخیر خبرهای بی‎شماری از تخریب یک بنای تاریخی به گوش رسید، آثاری که از آنها به عنوان میراث فرهنگی یاد می‎شود، اما اعتبار و ارزش سایر میراث‎های مادی که از گذشتگان به ارث رسیده است را ندارد، میراثی که از ادوار گذشته به جای مانده و هر کدام از آنها با مشکلات مخصوص به خود دست و پنجه نرم می‎کند، تعدادی از این آثار باستانی در دست مرمت بوده‎اند، اما نیمه کاره رها شده‎اند، یکی در هجوم موش‎ها در حال نابودی است و دیگری به دلیل ساختمان‌سازی‎های مجاورش محصور شده است، یکی در آتش‌سوزی و حمله مهاجمان مورد غارت قرار می‎گیرد و بعضی از آنها هم اگر جان سالم به در برند و خوش‌شانس باشند به دست سرمایه‌گذاران خارجی سپرده می‎شوند، تا از آنها نگه‌داری شود.

اما خبری که در سال‌جاری کمتر به گوش رسید، خبر مرمت بود کاری که اگر برای انجام آن همتی دوچندان صورت گیرد، آثار باستانی ما جانی دوباره می‎گیرد و صنعت گردشگریمان رونق می‎گیرد، در این بین شهری که آثار باستانی متنوع و بی‎شماری را در دل خود جای داده، شهر نطنز است که دارای آثار باستانی بی‎شماری است.

تاکنون یک هزار و 800 اثر تاریخی، طبیعی و فرهنگی در این شهرستان شناسایی شده است که از این آثار 115 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و پس از اصفهان و کاشان رتبه سوم را به لحاظ آثار تاریخی و فرهنگی دارد، یکی از بناهایی که پس از تخریب نیمی از آن به تازگی مرمت آن به پایان رسیده است، مرمت بنای تاریخی گنبد میرسید در افوشته نطنز است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز اظهار داشت: گنبد میرسید در شمال‌شرقی افوشته نطنز بر فراز رشته کوهی کم ارتفاع قرار دارد که با طرحی جالب و زیبا نظر هر بیننده داخلی و خارجی را به خود جلب می‎کند، برای تعمیر و به‌سازی تزئینات داخلی، گچبری‎ها ، کاشی‌کاری و ساق گنبد این بنای تاریخی 300 میلیون ریال هزینه شد.

وی در ادامه بیان داشت: گنبد میرسید، به شکل دو پوسته‌ای است که پوسته دوم آن یکی از زیباترین کلافبندی‎های زمان خود بوده است و هر یک از دو طبقه آن هشت صفّه دارد که صفّه‎های بالایی آن از طریق راهرو یا پاگردی که پیرامون گنبد، حیاط یا تالار است به یکدیگر مرتبط شده‎اند.

این مسئول گفت: بنای تاریخی گنبد میرسید افوشته نطنز در سال 1352 با شماره 954 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنای هشت ضلعی که از جنس آجر با گنبدی به رنگ فیروزه است، نقش و نگارهای اسلیمی دارد و مشابه آرامگاه‎ها یا بقاع متبرکه ساخته شده است.

انتهای پیام/خ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول