اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی:

مرمت معروف‌ترین باغ دارالسلطنه تبریز از نیمه گذشت

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی گفت: مرمت برج خلعت‌پوشان، معروف‌ترین باغ دارالسلطنه تبریز از نیمه گذشته است.

مرمت معروف‌ترین باغ دارالسلطنه تبریز از نیمه گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی با بیان اینکه مرمت برج خلعت‌پوشان، معروف‌ترین باغ دارالسلطنه تبریز از نیمه گذشته است، اظهار داشت: این اثر یکی از معروف‌ترین باغ‌های دارالسلطنه تبریز در دوران قاجاریه بوده و در آن تاریخ که تبریز شهر ولیعهدنشین ایران نام داشت از اهمیت بالایی در کشور برخوردار بود.

وی که در حاشیه بازدید از کارگاه مرمتی برج خلعت‌پوشان سخن می‌گفت، افزود: مرمت این اثر از 70 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده است.

محمدی با اشاره به عملیات مرمتی انجام گرفته در این اثر ثبتی گفت: مرمت مصطقه سنگی، کاشی‌کاری‌ها، طاق و گنبد همچنین حذف الحاقات اضافی از دیگر ترمیم‌های انجام گرفته بر روی برج خلعت‌پوشان،مرمت جداره‌ها، عایق‌سازی اطراف عمارت و پیگردی برای پیدا کردن استخر مجموعه بخشی از این عملیات مرمتی به شمار می‌رود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی افزود: در میان این باغ استخری بزرگ قرار داشت که کوشک در وسط آن ساخته شده و برج خلعت‌پوشان نامیده می‌شد.

محمدی اظهار داشت: اکنون این استخر از میان رفته و تنها کوشک آن باقی مانده به طوریکه محوطه باغ به طور کلی دگرگون شده است.

وی با اشاره به کاربرد این باغ و وجه‌تسمیه نامگذاری آن به‌عنوان خلعت‌پوشان تشریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین مراسم درباری قاجار در این باغ برگزار می‌شد به طوری‌که در آن خلعت اعطایی شاه قاجار طی مراسمی خاص بر دوش رجالی که دربار برگزیده بود، قرار می‌گرفت.

محمدی تصریح کرد: دارالسلطنه تبریز در دوره قاجاریه در میان شهرهای ایران موقعیتی ممتاز داشت که این موقعیت تابع اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران با جهان پیرامون بود که به تبریز جایگاه سیاسی و اقتصادی ویژه‌ای می‌بخشید.

وی یادآور شد: شکل گرفتن مهم‌ترین مرکز اقتصادی کشور در تبریز دوره قاجاریه که تجلی کالبدی آن گسترش یافتن این شهر تا حد بزرگ‌ترین بازار ایران بود و نیز اقامت ولیعهدهای قاجار در این شهر و تمرین سلطنت گواهی بر این مدعا است.

محمدی با اشاره به موقعیت قرارگیری باغ خلعت‌پوشان در شهر گفت: این باغ در حومه جنوب شرقی تبریز و بیرون از حصار در فاصله یک فرسخی شهر قرار داشته و در کنار جاده‌ای واقع شده بود که دارالسلطنه تبریز را به دارالحکومه تهران متصل می‌کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: این عمارت در مسیر جاده ابریشم قرار داشت که از نظر اقتصادی معبری بسیار حائز اهمیت بوده و همواره قافله‌های بسیاری در آن تردد می‌کردند.

محمدی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین توانمندی‌های محیط طبیعی در پیرامون خلعت‌پوشان رودی بود که از شمال باغ عبور می‌کرد و به سمت شهر می‌رفت.

وی تصریح کرد: پدیدآورندگان اولیه باغ مکانی برای ساخت آن انتخاب کرده بودند که جریان رود عبوری از آن علاوه بر اثرگذاری بر بقا و حیات باغ، هوای شهر را نیز تلطیف می‌کرد.

انتهای پیام/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول