اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول واحد بیماری‌های مرکز بهداشت جیرفت:

عدم مراقبت از دندان‌های دائمی کودکان خطرناک است

خبرگزاری فارس: مسئول واحد بیماری‌های دهان و دندان مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: دندان‌های آسیایی که در سن شش سالگی می‌رویند و تا پایان عمر در دهان باقی می‌مانند، دندان‌های دائمی هستند که عدم مراقبت از آنها بسیار خطرناک است.

عدم مراقبت از دندان‌های دائمی کودکان خطرناک است
کیومرث سعیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: بعضی از خانواده‌ها به دلیل عدم آگاهی از زمان رویش دندان‌های دائمی در صورت پوسیدگی آن اقدام به درمان نمی‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه در زمان رویش این دندان‌ها، هنوز دندان‌های شیری نیفتاده‌اند، خانواده‌ها نسبت به آن بی‌تفاوت هستند.

سعیدی تصریح کرد: در دوره سنی شش تا 12 سال دندان‌های کودکان به شدت در معرض خطر قرار دارند که باید مراقبت‌های ویژه‌ای از آن‌ها صورت گیرد.

مسئول واحد بیماری‌های دهان و دندان مرکز بهداشت شهرستان جیرفت اظهار داشت: دندان‌های آسیایی که در سن شش سالگی در انتهای هر فک پس از آخرین دندان شیری می‌رویند و تا پایان عمر در دهان باقی می‌مانند، دندان‌های دائمی هستند که عدم مراقبت از آن‌ها بسیار خطرناک است.

وی مواد قندی را مهم‌ترین عامل پوسیدگی دندان دانست و ابراز داشت: کودکان در این دوره سنی معمولا تمایل بیشتری به مصرف تنقلات و شیرینی‌‌ها دارند به ویژه اگر حس چشایی آنان در سنین پایین‌تر به مواد شیرین عادت کرده باشد.

سعیدی بیان داشت: دندان‌های آسیایی دائمی معمولا در ابتدای رویش، دارای شکاف‌های عمیقی هستند که گیر کردن مواد غذایی به‌ ویژه مواد قندی در عمق این شیارها موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

وی عنوان کرد: در کودکانی که هنوز به سنی نرسیده‌اند که بتوانند بهداشت دهان و دندان خود را دقیقا رعایت کنند، باقی ماندن، ذرات غذا روی دندان‌ها، سرعت پوسیدگی را افزایش می‌دهد.

سعیدی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های کودکان باید آن‌ها را تشویق به خوردن غذای کامل در وعده‌های غذایی به‌ ویژه صبحانه کرد تا نیاز کمتری به مصرف مواد غذایی بین وعده‌ها داشته باشند.

وی با تأکید بر کاهش مصرف مواد قندی اذعان داشت: باید در بین وعده‌ها از میوه‌های تازه، نان و پنیر و سبزی‌‌ها، گردو، بادام و پسته که جانشین مناسبی برای مواد قندی هستند، طی روز استفاده کرد.

سعیدی گفت: والدین باید به کودکان بیاموزند که پس از مصرف مواد قندی دندان‌های خود را مسواک کنند و در صورت عدم دسترسی به مسواک حداقل چند بار دهان خود را با آب شستشو دهند.

مسئول واحد بیماری‌های دهان و دندان مرکز بهداشت شهرستان جیرفت افزود: برای سلامت دهان و دندان باید مصرف مواد قندی را به حداقل رساند و با مسواک زدن و کشیدن منظم نخ دندان بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد.

سعیدی تصریح کرد: باید هر فرد حداقل یک بار در سال برای ترمیم پوسیدگی‌ها و شیارهای عمیق دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کند.

انتهای پیام/غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول