اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آهنگساز اصفهانی:

محبوبیت نشانه سلامت فعالیت نیست

خبرگزاری فارس: یک استاد آواز و آهنگساز اصفهانی گفت: در حال حاضر محبوبیت و شهرت تنها راه گرفتن مجوز اجرا است، اما محبوبیت که نمی‌تواند نشانه سلامت آثار اجرا شده را تضمین کند.

محبوبیت نشانه سلامت فعالیت نیست
مجید عارفیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: زمانی می‌توان گفت یک موسیقی ماندگار است که حداقل تا یک ‌صد سال در ذهن مخاطبان باقی بماند.

وی افزود: موسیقی از واکنش‌های عاطفی انسان سرچشمه گرفته است، موسیقی باید تکرار داشته باشد و نظم خاصی را دنبال کند، همان‌طور که حالت‌های شادی و غم در انسان‌ها متفاوت است اما همه انسان‌ها به یک شکل آن را بروز می‌دهند.

استاد آواز اصفهان تأکید کرد: موسیقی هم می‎تواند درمانگر باشد و هم ویرانگر اما بیشتر موسیقی‌های که امروزه عرضه می‌شود، ویرانگر هستند، اجرای موسیقی زمان و مکان خاصی دارد و هر موسیقی را نمی‌توان در یک زمان و مکان گوش داد، زیرا موسیقی به دو جنبه درون‌گرا و برون‌گرا تقسیم می‌شود.

عارفیان با بیان اینکه موسیقی درون‌گرا زمان خاصی از شب را به همراه تفکر می‌طلبد و موسیقی‌ برون‌گرا زمانی از صبح  شنیدنی است، گفت: در موسیقی درون‌گرا باید به مکان آن نیز توجه داشت، گوش دادن به موسیقی‌های درون‌گرا در اتومبیل مضر است.

وی مهاجرت افراد ناکارآمد عرصه موسیقی به پایتخت، را ابتذال موسیقی و رواج موسیقی بی‌محتوای رپ دانست و ادامه داد: آلبوم‌های زیرزمینی نوعی توهین به هنر موسیقی و شخصیت مخاطب ایرانی تلقی می‌شود، موسیقی رپ که در جهان وجود دارد وسیله‌ای برای نقد اجتماعی محسوب می‌شود اما بعضی از موسیقی‌های رپ ایرانی با سوءاستفاده از این موضوع  شخصیت جامعه را زیر سؤال می‎برد.

استاد آواز و موسیقی سنتی با اشاره به اعمال تبعیض در صدور مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شهرت فعالان موسیقی تنها عامل کیفیت و سلامت کار آنها نیست، اما برخی مسئولان با اعمال این نظر استعداد و کارآمدی جوانان را نادیده می‌گیرد و تنها راه ارائه مجوز اجرا را شهرت و محبوبیت قرار داده‎اند، اما محبوبیت هیچ‌گاه نمی‎تواند ضامن خوبی برای سلامت آثار ارائه شده باشد.

وی تصریح کرد: در گذشته تعداد خوانندگان و فعالان موسیقی بسیار محدود بود، اما همین تعداد کم از علم موسیقی بهره‌مند بودند، اما امروزه به دلیل ورود تکنولوژی به موسیقی، این علم دچار مشکلات عدیده‌ای شده است که یکی از آنها ورود افراد ناکارآمد به عرصه موسیقی به شمار می‌رود که حتی توانایی نواختن یک ساز را به صورت تخصصی ندارند.

این آهنگساز معیارهای محبوبیت در جامعه را معیارهای نادرستی دانست و گفت: جوانان موسیقی پاپ را جایگزین موسیقی سنتی کرده‌اند و خوانندگان نیز به اجبار باید موسیقی سنتی را رها کرده و به موسیقی پاپ بپردازند، تنها راه اصلاح این فرهنگ نادرست به برنامه‌ریزی توسط مسئولان نیازمند است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول