اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در صورت صدور مجوز؛

اصفهان بزرگ‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک را تجربه می‎کند

خبرگزاری فارس: اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک کرال کودکان مشتمل بر یک گروه ۱۵۰ نفره از نوازندگان و کر‌خوانان مستلزم دریافت مجوز است.

اصفهان بزرگ‌ترین کنسرت ارکستر سمفونیک را تجربه می‎کند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، کنسرت ارکستر سمفونیک کرال کودکان به مناسبت روز جهانی کودک در سالن گل نرگس اصفهان از 14 تا 16 مهرماه برگزار می‎شود.
کنسرتی که قطعه «رنگین کمان از ثمین باغچه‌بان» را با 150 نوازنده به روی صحنه می‎برد، اما نکته قابل تأمل در اجرای این کنسرت این است که با توجه به قوانین وضع شده توسط مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد کشور، «اجرای کنسرت در شهرستان نیازمند مجوز از تهران است و هر کنسرت شهرستان تنها باید در یک سانس برگزار شود».
و در حال حاضر این سوالی است که آیا سرنوشت برگزاری این کنسرت هم همچون کنسرت سالار عقیلی در اصفهان می‌شود.
رهبر این ارکستر بزرگ اظهار داشت: این کنسرت قطعه «رنگین‌کمان ثمین باغچه‌بان» را با یک گروه کر ۸۰ نفره مشتمل بر کودکان هشت تا ۱۴ سال و یک گروه موسیقی ۷۰ نفره اجرا می‌شود، و این اجرا بزرگ‌ترین کنسرتی است که تا به امروز در اصفهان اجرا می‌شود.
احسان عباسی افزود: ۷۰درصد نوازندگان این کنسرت از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، ملی و صدا و سیما هستند و از سازهای سنگین که بیشتر بادی بوده و در اصفهان سابقه استفاده از آنها وجود نداشته بهره می‎برند.
وی در مورد قطعه اجرا شده توسط این ارکستر بزرگ کرال ادامه داد: این سوییت در سال ۱۳۵۷ به پایان رسید و در همان سال ارکستر رادیو و تلویزیون وین به اجرای آن پرداخت، بعد از آن زمان این قطعه به طور جدی در ایران اجرا نشد و تنها بخش‌هایی از آن‌ چهار سال پیش و پس از فوت ثمین باغچه‌بان در تهران نواخته شد.
عباسی درباره سختگیری‌های به عمل آمده و فراز و نشیب‌هایی که این ارکستر به خود دیده است، بیان داشت: این ارکستر سال‌های اخیر تصمیم به اجرای این کنسرت گرفته بود اما با مخالفت‌هایی مواجه شد اما بالاخره سال گذشته توانستیم این کنسرت را برگزار کنیم.
رهبر این ارکستر بزرگ ادامه داد: اجرای امسال هم با مشارکت گروه کر کودکان پارسه اجرا می‌شود و همان قطعه‌ای که سال گذشته اجرا شد با ارکستراسیون و ساز‌بندی بزرگ‌تر نواخته می‌شود.
این رهبر ارکستر سمفونیک اظهار داشت: مجوز اجرا هنوز صادر نشده و برگزاری آن تنها مستلزم مجوز است.
به گزارش فارس، ثمین باغچه‌بان، خالق قطعه رنگین‌کمان فرزند جبار باغچه‌بان مؤسس نخستین مدرسه ناشنوایان ایران است که در سال ۱۳۰۴ در تهران متولد شد و بعد از تحصیلات مقدماتی در هنرستان عالی موسیقی به ترکیه سفر کرد و تحصیلات خود را در رشته موسیقی در ارکستراتوار دولتی آنکارا به پایان رساند و در سال ۱۳۲۹ به ایران برگشت، از باغچه‌بان آثار بسیار در عرصه موسیقی کشور به جا مانده که از آن میان می‌توان به زال و رودابه او اشاره کرد که در سال ۱۳۴۶ در جشن گشایش تالار رودکی نواخته شد وی همچنین از خود یک سوییت بومی، ملی، کرال‌های گل گندم، نفس نقره و نوروز را نیز بر جای گذاشته است.
وی در سال ۱۳۸۶ نیز جان به جان آفرین تسلیم کرد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول