اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون رئیس جمهور در گفت‌وگو با فارس:

آلایندگی واحدهای صنعتی تا پایان برنامه پنجم برطرف می‌شود‌

خبرگزاری فارس: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: بر اساس برنامه آلایندگی واحدهای صنعتی تا پایان برنامه پنجم باید رفع شود که این در گرو مشارکت واحدهای صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه های ذیربط است.

آلایندگی واحدهای صنعتی تا پایان برنامه پنجم برطرف می‌شود‌

محمدجواد محمدی‌زاده در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار داشت: با تحقق این برنامه آلایندگی واحدهای صنعتی در بخش‌های پساب، بخار و گازها رفع خواهد شد و از مشکلات زیست محیطی کاسته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون روند کار مطلوب است، افزود: اکنون حدود 85 هزار واحد صنعتی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که این واحدها مجوزهای بهره‌برداری را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده‌اند.

محمدی‌زاده با بیان اینکه تا پایان سال 89، 4 هزار و 175 واحد آلایندگی داشتند، تصریح کرد: این تعداد کمتر از 5 درصد مجموع واحدهای صنعتی کشور را شامل می‌شد.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته و امسال خوشبختانه 10 درصد از این واحدهای آلاینده رفع آلایندگی کرده و از لیست واحدهای آلاینده حذف شدند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور همچنین در مورد مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان گفت: بر همین اساس در سال آینده چندین کار اساسی در این سازمان برنامه‌ریزی شده که مهم‌ترین آن مشارکت بخش غیر دولتی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی اظهار داشت: مثلاً آزمایشگاه‌هایی که بتوانند کار نظارت را بر مجموعه فعالیت‌های واحدهای صنعتی و تولیدی انجام دهند، آنها به نمایندگی از ما کار را انجام و پیش خواهند برد.

محمدی‌زاده تصریح کرد: بر همین اساس قراردادهای خود را به آزمایشگاه‌های مرجع در سراسر کشور گسترش داده تا بتوان از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی استفاده کنیم.

وی گسترش پایش‌های لحظه‌ای و آنلاین را از دیگر اولویت‌های کاری این سازمان برشمرد و گفت: تمام موارد آلایندگی را در همه فعالیت‌های توسعه‌ای از طریق ظرفیت‌سازی که از امکانات مجازی این واحدها انجام می‌شود، از طریق مرکزی که در اختیار حفاظت محیط زیست، دفاتر استانداران و نهاد ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت، به شکل آنلاین پایش کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: با گسترش این طرح دیگر نیازی به اعزام نیرو و یا گزارش‌های نوبه‌ای نخواهد بود و در واقع با نرم افزاری که به سیستم می‌دهیم پایش را به شکل رایانه‌ای و ماشینی انجام خواهیم داد.

وی مبارزه با توسعه بیابان‌ها و مهار ریزگردها را از دیگر اولویت‌های کاری این سازمان در سال آینده برشمرد و گفت: برای مقابله با این پدیده، هم از طریق تکنولوژی‌های نوین و هم از طریق توسعه جنگل‌کاری و هم به خصوص طرح‌های جلوگیری از توسعه بیابان در کشور پیگیری می‌شود.

محمدی‌زاده بالا بردن استانداردهای تولید صنعتی به ویژه در امر خودرو و بهبود کیفیت‌های فرآورده‌های سوختی را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: اکنون در سوخت عمده تولید کشور در بنزین یورو 4 و در نفت سفید و گازوئیل یورو 5 است که این را به بالاترین استاندارد روز دنیا که یورو 5 بوده باید ارتقا دهیم.

وی همچنین از تدوین استانداردهای کامیون خبر داد و گفت: در این راستا این انتظار می‌رود تا این استاندارد در سطح کشور همه‌گیر و فراگیر شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور اظهار داشت: بر همین اساس باید کامیون‌هایی که در کشور تولید می‌شود استاندارد لازم را پاس کنند.

وی همچنین استاندارد محیط زیست موتورسیکلت را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق برنامه استاندارد یورو 3 برای موتورسیکلت طی سال آینده تعریف شده که باید این استاندارد تا 5 سال دیگر به یورو 5 ارتقا یابد.

محمدی‌زاده هدف‌گذاری محیط زیست برای استاندارد تولید داخلی خودروی سواری را یورو 4 اعلام کرد و افزود: تا پایان سال 91 این استاندارد برای تمام خودروها لازم‌الاجرا بوده که تاکنون برای 30 خودرو اعمال شده که این روند باید تکمیل شود.

وی استاندارد واردات خودرو به داخل کشور را یورو 5 عنوان کرد و گفت: باید واردکنندگان خودرو به این موضوع توجه و اهتمام لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/‌ش10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول