علی دبستانی در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان، اظهار داشت: اصفهان همانند دیگر شهرها دارای پیشینه فرهنگی غنی است و خود دارای مکتب موسیقی جداگانهای در ایران است که به نام مکتب اصفهان نامگذاری شده و مفاخر بسیاری را در خود پرورانده است.
وی افزود: رنگ و بوی موسیقی مکتب اصفهان را هنوز میتوان از قطعات به جا مانده استاد تاج اصفهانی، بداهه نوازیهای استاد حسن کسایی و استاد جلیل شهناز یادآور شد، طنینهایی که پس از گذشت مدتها هنوز هم گوشنوازی میکنند و تازگی دارند.
این خواننده و آهنگساز در ادامه بیان داشت: موسیقی مکتب اصفهان در دهههای اخیر به فراموشی سپرده شده است و تنها اندکی از هنردوستان به سراغ این مکتب میروند و از مفاخر و جاماندهای آن یاد میکنند و موسیقیهای بیمحتوا و زودگذر که یکی پس از دیگری میآیند و در اندک مدتی ناپدید میشوند جای مکتبهای اصیل موسیقی سنتی را گرفته است.
وی در مورد ابتذال موسیقی گفت: یکی از مشکلاتی که موسیقی اصفهان با آن دست و پنجه نرم میکند، جایگزینی موسیقیهای بدون پشتوانه و دلبستگی جوانان به این نوع موسیقیهای بیمایه است که درمان وضعیت کنونی در جامعه هنری به ویژه عرصه موسیقی نیازمند فرهنگسازی است.
دبستانی راز ماندگاری آلبومهای موسیقی را توجه به اصالت ایرانی و مکاتب موسیقی دانست و اضافه کرد: موسیقی که در اختیار گروه سنی هجده تا بیست و هفت سال قرار میگیرد، قابل قبول نیست.
وی تصریح کرد: افرادی که در عرصههایی همچون موسیقی فعالیت میکنند، باید برای تعیین خط و مشی مناسب در این عرصه تمام تلاش خود را به کار بگیرند و خود را نسبت به موسیقی که در اختیار جوانان قرار میگیرد مسئول بدانند و در راستای رشد و غنای آن تمام تلاش خود را به کار بگیرند.
این هنرمند تأکید کرد: رسالت موسیقیدانان تنها انتشار آلبومهای موسیقی نیست، بلکه آنها باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند و موسیقیهایی که با فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم همخوانی ندارد را از سبد فرهنگی جوانان حذف کنند، جایگزین مناسبی را به ارمغان بیاورند که بتواند جای موسیقیهای مبتذلی که افکار جوانان را آشفته میکند، بگیرد.
انتهای پیام/خ20/ط4000