اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک نوازنده و پژوهشگر عرصه موسیقی:

تعداد موسیقی‌دانان سازنده آهنگ خوب کم است

خبرگزاری فارس: یک نوازنده و پژوهشگر عرصه موسیقی گفت: تعداد موسیقی‌دانانی که بتوانند آهنگ خوب بسازند بسیار کم است، زیرا اکثر آنها به بهانه نوآوری در موسیقی آهنگ بی‎محتوا می‌سازند.

تعداد موسیقی‌دانان سازنده آهنگ خوب کم است
رضا ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: هنرمندان عرصه موسیقی به ویژه فلامنکو در دنیا شمار زیادی دارند و نوازندگان بسیاری نیز در دنیا وجود دارند که از تکنیک خوب و جامعی تبعیت می‎کنند، اما باز هم تعداد هنرمندانی که بتوانند آهنگ خوب بسازند بسیار کم است.
وی افزود: آهنگ‌سازی حساس‎ترین کار است و نباید بدون پشتوانه فکری صورت بگیرد چه بسا که امروزه آهنگ‎های بدون پشتوانه فکری و مخرب به وفور یافت می‎شود.
این نوازنده و آهنگساز در ادامه بیان داشت: امروزه نوازندگان ما بدون پیروی از یک منبع و مرجع مناسب دست به خلق آهنگ می‎زنند که کار بیهوده‌ای است، به عنوان مثال یک نوازنده فقط آکوردها و ارپژها را به هم وصل می‎کند تا به زمان مشخصی برسد و بگوید فلان قطعه را ساخته است و از فلان تکنیک تبعیت می‎کند که این کار نادرستی است.
وی با تأکید بر این موضوع که نوازندگان نباید به بهانه نوآوری در موسیقی دست به ساخت آهنگ بد و بی‎محتوا بزنند، گفت: باید در موسیقی فلسفه‌ زیباشناسی‌ در نظر گرفته شود و در تأیید این امر می‎توان گفت: تقلید و تکرار در عرصه موسیقی بهتر از آهنگ بی‎محتوا ساختن است.
ناظمی در مورد موسیقی بی‎کلام، بیان داشت: به اعتقاد من ارتباط مستقیم بین یک قطعه موسیقی بی‎کلام و فلسفه خاص وجود ندارد، البته در این بین نباید منکر ارتباط غیرمستقیم موسیقی و فلسفه شد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال یک شاعر و یا یک خواننده می‎تواند مستقیم با فلسفه در ارتباط باشد، اما یک نوازنده و آهنگساز موسیقی بی‎کلام خود را از حس نشأت گرفته از درونیاتش می‌سازد که البته ممکن است فلسفه‎ای هم در پشت آن نهفته باشد که غیرمستقیم بر آن تأثیر گذاشته است.
پژوهشگر عرصه موسیقی وجود کتب، منابع و هم‌چنین متدهای موسیقی را در کشور کم دانست و بیان داشت: متدها و کتاب‎های که در کشور وجود دارد متدهای خوبی هستند اما بسیار محدود است زیرا هر آهنگساز باید با نوازندگان قدیمی و تکنیک‎های آنها بیشتر آشنا شود و این امر بسیار ضروری است زیرا وارد شدن در دنیای هنر بدون در نظر گرفتن تاریخچه آن بی‎فایده است.
انتهای پیام/خ20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول