اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست واحد موسیقی صدا و سیمای خراسان رضوی:

موسیقی مقامی خراسان از قاب جهانی شنیده می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست واحد موسیقی صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: موسیقی مقامی خراسان که روزگاری در سکوت پرشور خود فرو رفته بود؛ اکنون از قاب جهانی دیده و شنیده می‌شود.

موسیقی مقامی خراسان از قاب جهانی شنیده می‌شود

سعید دلیرچی‌لو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد ضمن اشاره به موفقیت معنوی موسیقی مقامی خراسان در جهان اظهار داشت: نوای موسیقی مقامی خراسان ریشه در باورها، اعتقادات، ارزش‌ها و حکایت این خطه دارد.

سرپرست واحد موسیقی صدا و سیمای خراسان رضوی افزود: موسیقی مقامی نمادی از فرهنگ و هنری است که نسل به نسل تاریخ قوم خود را از طریق سازهایی نظیر دوتار، دهل، سرنا، کمانچه و آواز رساند تا نوای موسیقی مقامی یک‌بار برای همیشه در فهرست میراث معنوی سازمان (یونسکو) ثبت شود تا برگ زرینی از افتخار ایرانی باشد.

وی افزود: با راه‌اندازی رادیو مشهد در سال 1388 فرصتی بوجود آمد تا هنرمندان موسیقی نواحی خراسان بعد از 5 دهه سکوت برای نخستین بار هنر خود را از امواج رادیویی به مردم عرضه کنند.

دلیرچی‌لو تاکید کرد: اکنون هنرمندان، نوای موسیقی مقامی را هم در داخل کشور هم در آن سوی مرزها به قلم مصور کشاندند.

دلیرچی‌لو از فعالیت موسیقیایی سازمان صدا و سیمای خراسان رضوی در راستای معرفی چهره‌های بومی موسیقی نواحی خراسان خبر داد و گفت: در سال 1363 مدیران رادیو خراسان به سراغ چهره‌های گمنامی چون حاج قربان سلیمانی، محمد حسین یگانه و ... رفتند و توانستند در گسترش فعالیت این بزرگان از طریق رسانه، نقش بسزایی داشته باشند، هر چند که هنر این استادان از چشم هیچ کس پوشیده نیست.

سرپرست واحد موسیقی صدا و سیمای خراسان در ادامه افزود: در سال‌های گذشته شاهد برگزاری فستیوال‌ها و کنسرت‌های موسیقی مقامی خراسان در بیشتر مناطق ایران به‌ویژه تهران که این امر توانست علاقه‌مندان کثیری را به خود جلب کند.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت پرونده موسیقی مقامی خراسان از طریق میراث فرهنگی به کمیته ارزیابی میراث معنوی سازمان (یونسکو) ارسال شد و در سال 1389 موسیقی مقامی به ثبت این سازمان رسید.

حبیب شهسوارپور تهیه‌کننده رادیو خراسان رضوی در ادامه با تاکید بر زنده نگهداشتن موسیقی مقامی خراسان در بین نسل جوان از طریق رادیو و تلویزیون افزود: موسیقی مقامی از دیرباز تاکنون مورد علاقه خراسانی‌ها بوده و می‌باشد.

تهیه کننده رادیو خراسان رضوی اظهار داشت: این به آن معنا نیست که قشر جوان امروزی تمایلی به موسیقی مقامی نشان نمی‌دهد و این نوع موسیقی فقط برای قدیمی‌ها می‌باشد بلکه رادیو و تلویزیون باید مکانی برای عرضه این نوع موسیقی باشد تا هر طیف از مردم جذب آن شوند.

وی در ارتباط با تولید برنامه‌های رادیویی گفت: ما در تولیدات رادیویی تا جایی که امکان داشته‌باشد از موسیقی مقامی خراسان استفاده می‌کنیم و قصد داریم این سبک از موسیقی را در ذهن مخاطب زنده نگه‌ داریم.

شهسوار پور از رشد مخاطبان موسیقی مقامی خراسان از طریق رادیو خبر داد و افزود: امیدوارم که موسیقی مقامی در تمام ابعاد گسترش پیدا کند و نه تنها در خراسان مورد توجه قرار گیرد بلکه در تمام نقاط دنیا طرفدارانی استوار داشته باشد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول