اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان پدافند غیر عامل:

پدافند غیر عامل کشور را حفاظت سایبری می‌کند

خبرگزاری فارس: معاون اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل گفت: حفاظت سایبری از کشور و تامین نیازهای مردم از کارکردهای پدافند غیرعامل است.

پدافند غیر عامل کشور را حفاظت سایبری می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسن قبولیان ظهر امروز در نخستین همایش ملی پدافند غیر عامل در حوضه آبی دریای خزر در تالار حکمت دانشگاه گیلان به تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر محافظت نظامی نباشد تمام دستاوردهای فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی در یک نصف روز هدر می‌رود.
وی بر پدافند غیر عامل تاکید کرد و افزود: پدافند غیر عامل مجموعه اقدام‌های غیرمسلحانه‌ای است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدام‌های نظامی دشمن می‌شود.
قبولیان کاهش آسیب‌پذیری، بازدارندگی دفاعی، افزایش پایداری، استمرار خدمات ضروری و تسهیل مدیریت بحران را از جمله مفاهیم و اهداف پدافند غیر عامل برشمرد و تصریح کرد: حفاظت از جان و تامین نیازهای مردم، حفاظت سایبری از کشور، پایدارسازی مدیریت عالی کشور، حفاظت از تاسیسات و تجهیزات نادر، استمرار خدمات ضروری و حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی از کارکردهای پدافند غیر عامل است.
معاون اطلاعات سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به ماموریت این سازمان، خاطر نشان کرد: برآورد تهدیدها، تامین دفاع غیر عامل و کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌های ملی و مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور در مقابل تهدیدهای دفاعی امنیتی با تاکید بر ایجاد عزم ملی و باور عمومی جامع از طریق فرهنگ‌سازی، سیاست‌گذاری، طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی راهبردی و همچنین تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های تخصصی با قابلیت هدایت بخش‌های کشوری و لشکری به منظور رعایت اصول پدافند غیر عامل و نظارت بر اجرای آن از جمله ماموریت‌های سازمان پدافند غیر عامل است.
وی به مفهوم دفاع اشاره کرد و گفت: دفاع یک مفهوم یکپارچه است که شامل دو بخش عمده دفاع عامل و دفاع غیر عامل می‌شود.
قبولیان دفاع عامل را شامل تمام طرح‌ریزی‌ها و اقدام‌های دفاعی دانست و بیان داشت: این امر مستلزم به‌کارگیری سلاح و تجهیزات جنگی است.
معاون اطلاعات سازمان پدافند غیر عامل، مجموعه اقدام‌های غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدام‌های نظامی دشمن می‌شود، را پدافند غیر عامل عنوان کرد.
وی تهاجم دشمن را همه‌جانبه توصیف کرد و ابراز داشت: دفاع شامل دفاع مسلحانه و دفاع غیرمسلحانه می‌شود.
قبولیان با بیان اینکه در دفاع مسلحانه نیروهای نظامی و شبه‌نظامی به‌کارگیری می‌شوند، اذعان داشت: در دفاع غیرمسلحانه، ملاحظه‌ها و تمهیدات پدافند غیر عامل در شرایط صلح به‌کارگیری می‌شود.
معاون اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل، دفاع را شامل اقدام‌های بدون به‌کارگیری سلاح و تجهیزات نظامی خواند و یادآور شد: دفاع غیر عامل مکمل دفاع است.
وی به تحول در مفاهیم در آنالیز، تجزیه و تحلیل حوزه پدافند غیر عامل اشاره کرد و افزود: پدافند غیر عامل در مقیاس ملی باید بتواند سیستم ملی را در برابر تهدیدهای خارجی پایدار کند.
قبولیان پدافند غیر عامل را سبب کاهش آسیب‌پذیری‌ها، خطرپذیری و هم‌افزایی دانست و تصریح کرد: مجموعه حکومت، دولت، مردم و بخش دفاع را سیستم ملی می‌گویند.
معاون اطلاعات سازمان پدافند غیر عامل آمریکا را تهدید معرفی کرد و اظهار داشت: پایداری و قابلیت اداره کشور و همچنین پاسخگویی به نیازهای مردم، اداره دستگاه‌های حیاتی و حساس و آسیب‌ناپذیری سیستم دفاعی راهبرد مقابله با آمریکاست.
وی بر آنالیز، تجزیه و تحلیل مفاهیم دفاعی در حوزه پدافند غیر عامل تاکید کرد و گفت: کاهش آسیب‌پذیری، افزایش پایداری بدون سلاح و افزایش پایداری در برابر تهدیدهای نظامی را پدافند غیر عامل می‌گویند.
قبولیان مدیریت بحران را شامل نحوه مدیریت بر حوادث کشور ناشی از تهدید نظامی اعلام کرد و ابراز داشت: دفاع غیرنظامی شامل نحوه سازماندهی، اداره، به‌کارگیری و تامین نیازمندی‌های حیاتی مردم در شرایط جنگ است.
معاون اطلاعات سازمان پدافند غیرعامل نحوه اداره کشور، استان‌ها و دستگاه‌ها را از موارد مدیریت و اداره کشور در شرایط جنگ خواند و تصریح کرد: ایمن‌سازی مراکز حیاتی و حساس کشور و نهادینه کردن رعایت اصول و ضوابط پدافند غیر عامل در طرح‌های توسعه منتهی به ایجاد مراکز طبقه‌بندی، از اهداف بلند مدت پدافند غیر عامل است.
وی دستیابی به علوم و فناوری با تاکید بر تولید دانش و گسترش مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی، توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی متخصص، فرهنگ‌سازی و ایجاد باور عمومی در مورد تاثیر پدافند غیر عامل در کاهش آسیب‌پذیری و افزایش آستانه مقاومت ملی و تقویت مولفه‌های مقاومت در مقابل تهدیدها، را از جمله اهداف بلندمدت پدافند غیر عامل برشمرد.
قبولیان با تاکید بر بالا بردن قابلیت بقا و حفظ کشور در شرایط بحران، خاطر نشان کرد: کاهش مجموعه آسیب‌پذیری‌های کشور و نمایان کردن اقتدار ملی ناشی از آن به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی بازدارندگی و کاهش آسیب‌پذیری در مقابل حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی از دیگر اهداف بلندمدت پدافند غیر عامل در کشور است.
معاون اطلاعات سازمان پدافند غیر عامل از راه‌اندازی کارگروه‌های تهدیدشناسی و شناخت آسیب‌پذیری در وزارت علوم خبر داد و بیان داشت: حدود 12 گروه با مشارکت اساتید و متخصصان این حوزه و به‌کارگیری تمام دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده است.
وی با تاکید بر اینکه پدافند غیر عامل باید تبدیل به باور شود، اذعان داشت: کاهش خسارت بر تجهیزات، کاهش تلفات نیروی انسانی، کاهش خسارت بر اماکن و تاسیسات، کاهش تهدید و حمله و همچنین کم شدن درجه ریسک و خطر موجب کاهش آسیب‌پذیری می‌شود.
انتهای پیام/خ۱۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول