اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله سبحانی:

کتاب غذای معنوی انسان است / مسئولان مشکلات مربوط به گرانی کاغذ را حل کنند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: گرانی کاغذ موجب مشکلاتی در عرصه چاپ و نشر شده و مسئولان فرهنگ کشور باید برای این مسئله چاره‌اندیشی کنند.

کتاب غذای معنوی انسان است / مسئولان مشکلات مربوط به گرانی کاغذ را حل کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در آیین گشایش هفتمین نمایشگاه کتاب استان قم که پیش از ظهر امروز در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد اظهار کرد: خداوند در 40 نقطه از قرآن سوگندهایی را یاد کرده است.
وی با بیان اینکه سه مطلب در بیان سوگند دارای اهمیت است، افزود: نخستین مورد، مقسم ‌به یعنی آن چیزی است که به آن قسم یاد می‌شود و دومین مورد اهمیت مقسم‌به است ضمن اینکه باید به ارتباط میان جواب قسم با مقسم‌به نیز توجه کرد.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ارتباط میان جواب قسم با مقسم‌به کمتر مورد توجه مفسرین قرار داشته است در حالی که در دو مورد نخست تحقیقات فراوانی صورت گرفته و به خوبی تشریح شده‌اند.
وی گفت: خداوند در سوره قلم به دو چیز قسم یاد می‌کند که شامل دوات و مطلبی است که نوشته می‌شود و باید ارتباط میان این دو با جواب قسم را مورد بررسی قرار داد.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به واگذاری بخشی از نتیجه‌گیری به مخاطب به عنوان شیوه رایجی میان محققان و نویسندگان افزود: این امر موجب فهم و درک بهتر و نیز واداشتن مخاطبین به تفکر می‌شود.
وی ادامه داد: خداوند در میان تمام موجودات به قلم و آنچه که می‌نویسد قسم یاد می‌کند و این نوشته شامل مواردی است که به گسترش تمدن و اخلاق و پیشرفت بشر کمک کند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه حضرت محمد(ص) بدون آموزش رسمی و در غار حرا پرورش یافته است، گفت: قسم به قلم و نوشتن نشان‌دهنده این است که اسلام، دین فرهنگ علم و دانش بوده و پیشرفت بشریت را در نظر دارد.
وی مسلمانان را اهل دانش معرفی کرد و افزود: کتابخانه‌های شخصی و عمومی فراوانی که در دنیای اسلام وجود داشته و دارند گویای این مسئله است به طوری که برخی از علمای مسلمان در کتابخانه شخصی خود بیش از 80 هزار جلد کتاب داشته‌اند.
آیت‌الله سبحانی با اشاره به هجوم مغول و سلاجقه به ایران در طول تاریخ، اظهار کرد: با وجود اینکه این اقوام با علم و دانش آشنا نبوده و کتابخانه‌های ایران را تخریب کردند، اما هنوز آثار گران‌بهایی از دانشمندان ایرانی و مسلمان به جا مانده است.
وی گفت: زمانی که مغولان به بغداد حمله کردند تا روزها آب دجله از مرکب کتاب‌هایی که به آن ریخته می‌شد سیاه‌رنگ بود اما خواست الهی این بود که کتاب‌ها و آثار اسلامی برای ما باقی بماند.
این استاد حوزه علمیه قم به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و افزود: ایشان می‌فرماید سه چیز موجب از میان رفتن حجاب‌‌هاست که نخستین مورد آن متناسب با نویسندگان اسلامی است که شامل صدای مخفی قلم در حال نوشتن است زیرا این صدا نزد خداوند دارای ارزش بوده و ثواب زیادی به آن داده می‌شود.
وی این روایت را بالاترین توصیف‌ها برای بیان ارزش علم و دانش دانست و گفت: کسی که به نوشتن علم می‌پردازد نیز دارای ارزش والایی است به طوری که تلاش دانشمندان در طول تاریخ موجب باقی‌ ماندن آثار گرانبهایی برای ما شده است.
این مرجع تقلید صدای پای جهادگران در میدان جهاد را دومین صدای ارزشمند نزد خداوند معرفی کرد و ابراز داشت: صدای پای رزمندگان اسلام موجب تقویت اسلام و شکست دشمنان می‌شود، زیرا شهدا با بذل جان خویش،‌ امنیت و آسایش کنونی ما را تامین کردند.
وی افزود: سومین صدای ارزشمند برای خداوند در این روایت،‌ صدای چرخ ریسندگی و بافندگی زنان در خانه‌هاست و منظور از این سخن، کسانی هستند که به کار تولیدی در منزل اشتغال داشته و هر کاری که زنان پاکدامن به منظور استقلال مملکت اسلامی از دشمنان انجام دهند نزد خداوند ارزشمند خواهد بود.
آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه حضرت محمد(ص) در این روایت هر سه جنبه فرهنگی، نظامی و اقتصادی را مدنظر قرار داده است، گفت: استقلال کشور در این زمینه‌ها موجب پیشرفت و پیروزی مسلمانان می‌شود و امام خمینی(ره) نیز در اوایل انقلاب این مسئله را مورد تاکید قرار داده و خواستار تلاش جوانان برای استقلال کشور شدند.
وی خاطرنشان کرد: دشمنان همواره به دنبال تخریب و توطئه در زمینه‌های مختلف و ضربه زدن به نظام اسلامی هستند زیرا آنها جزو شیاطین بوده و هجمه‌های گوناگونی از داخل و خارج متوجه جمهوری اسلامی است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت توجه ویژه مسئولان نظام به نقشه‌های دشمنان افزود: کتاب غذای معنوی انسان است بنابراین نویسندگان و ناشران باید نسبت به عرضه کتاب‌های مفید و سازنده توجه ویژه داشته باشند.
وی قیمت بالای کاغذ را موجب بروز مشکلاتی برای ناشران و علاقمندان به خرید کتاب دانست و تاکید کرد: مسئولان فرهنگی کشور باید به این مسئله توجه کنند زیرا تمام دغدغه ناشران چاپ کتاب‌های مفید است در صورتی که با وضعیت موجود، چاپ و عرضه کتاب با مشکلاتی مواجه شده است.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول