اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لاریجانی تاکید کرد

ضرورت حمایت وزارت ارشاد از ناشران

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران تاکید کرد و خواستار شکل‌گیری اقتصاد نشر در کشور شد.

ضرورت حمایت وزارت ارشاد از ناشران

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی لاریجانی در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این نمایشگاه که مربوط به کتاب‌های دینی است، از تنوع بسیار خوبی برخوردار بود.

وی فضای این نمایشگاه را کم دانست و ابراز داشت: به علت محدودیت فضا بسیاری از ناشران نتوانسته بودند تمام آثار خود را در این نمایشگاه عرضه کنند و تنها تعداد کمی از عناوین کتاب‌های خود را در این نمایشگاه ارائه کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه نشان می‌دهد تحرک خیلی خوبی در موضوعات مختلف دینی انجام شده است، خاطر نشان کرد: ‌در این نمایشگاه برخی درس‌های حوزوی با شکل جدید و گاهی با ترجمه آمده که برای افراد مبتدی که در ابتدای راه هستند بسیار مفید است.

وی با اشاره به اینکه برخی از آثار جنبه تالیفی دارد و از کارهای جدید است، اظهار داشت: برخی از آثار ارائه شده در دومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه نیز از نظر کیفیت چاپ، پیشرفت خوبی کرده است.

لاریجانی نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه را پر منفعت دانست و گفت: این نمایشگاه برای همه بازدیدکنندگان سودمند است و این امر نشان می‌دهد که ناشران با سلیقه و خیلی خوب در حال فعالیت هستند.

وی رشد و توسعه ناشران به ویژه ناشران قمی را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: آثار عرضه شده در دومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه هم از نظر تنوع موضوع و ترجمه و هم از نظر کیفیت چاپ از رشد بسیار خوبی برخوردار بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به برگزارکنندگان این نمایشگاه و ناشران حاضر، از مردم خواست تا از این نمایشگاه که نمایشگاه ارزشمندی است بازدید کنند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص شهرک چاپ و نشر قم و مشکلات چاپخانه‌داران، این شهرک را گام بزرگی در حوزه چاپ و نشر قم دانست و ابراز داشت: قم قطب چاپ و نشر است و از این نظر احتیاج به یک شهرک دارد.

لاریجانی مشکل اصلی را مربوط به اقتصاد نشر دانست و خاطر نشان کرد:‌ تا وقتی که در کشور ما اقتصاد نشر شکل نگیرد و بازار درستی نداشته باشد نسبت به آن خیلی اقبال نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ناشران جزو مظلوم‌ترین قشر‌ها هستند، اظهار داشت: ناشران سرمایه‌گذاری زیادی انجام می‌دهند اما وقتی با تجارت مقایسه می‌کنید برگشت سرمایه ناشران بسیار کم است. وزارت ارشاد باید بسته‌ای را برای حمایت از ناشران آماده کند.

وی با بیان اینکه تیراژ کتاب در ایران خیلی زیاد نیست،‌ بیان داشت: وقتی یک کتاب چاپ می‌شود تیراژ آن جز در موارد خاص از دو یا سه هزار تجاوز نمی‌کند و معمولا زمان زیادی طول می‌کشد تا سرمایه برگردد به همین دلیل ناشری که سرمایه‌گذاری می‌کند سرمایه‌گذاری او بازدهی لازم را ندارد.

لاریجانی بار دیگر با تاکید بر حمایت از ناشران، به افزایش قیمت ارز و رسیدن به هزار و 800 تومان اشاره کرد و گفت: حتما باید به ناشرین کمک شود تا آنها بتوانند با خیال آسوده به کار خود بپردازند. اگر وزارت ارشاد این بسته حمایتی را آماده کند ما نیز  حتما در بودجه وضع خاصی برای این مهم در نظر خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اختصاص فضایی در بلوار پیامبر اعظم(ص) به محل دائمی نمایشگاه‌های فرهنگی قم ابراز داشت: اصل این تفکر ارزنده است و باید یک جایگاه نمایشگاهی برای قم در نظر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قم زمینه‌های ایجاد نمایشگاه دائمی را داراست، گفت: یک مرکز نمایشگاهی در ابتدای اتوبان در نظر گرفته شده بود که در حال حاضر پیگیری شده و مشکلات آن رفع شده است.

وی اضافه کرد: در عین حال ایجاد نمایشگاه در بلوار پیامبر اعظم(ص) نیز پیشنهاد خوبی است و این مسیر فرصت مناسبی است تا از آن در ارتباط با نمایشگاه استفاده شود.

انتهای پیام/خ۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول