اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن اردبیل:

اشتغال در بخش صنعت کمتر از 22 درصد است

خبرگزاری فارس: رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن اردبیل گفت: در حال حاضر اشتغال به وجود آمده در بخش صنعت استان اردبیل 22 درصد است که این رقم بسیار پایین و در حد غیر قابل قبول است.

اشتغال در بخش صنعت کمتر از 22 درصد است
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حسین پیر‌موذن صبح امروز در نشست با تجار و بازرگانان اردبیل اظهار داشت: بخش صنعت قابلیت بیشتری در ایجاد فرصت‌های اشتغال جدید دارد که اگر بتوانیم بخش عظیمی از ظرفیت‌های این حوزه را ارتقا دهیم باید این شاخص‌ها اصلاح و ترمیم شود.
وی به گستردگی کار تجارت و وسعت فعالیت‌های صنعتی و تجاری اشاره کرد و افزود: با گستردگی کار صادرات و واردات تنها نیاز نیست که ما کالای تولیدی استان خودمان را صادر کنیم چرا که تنوع تولید کالا در استان ما محدود است و باید این امر را بپذیریم که زمینه‌های تولید و صنعت متنوع در استان ما دیر آغاز شده و به همین دلیل ما همچنان از شاخص‌های برخورداری از امکانات و تسهیلات استان صنعتی به دور بوده و با آن فاصله داریم.
رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن اردبیل ادامه داد: هر چند مسئولان استان اقدامات خوبی را در تامین زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاران در بخش صنعت انجام داده‌اند اما همچنان فاصله و شکاف تاریخی ترمیم نشده و ضعف‌هایی را در این حوزه شاهد هستیم.
این مسئول در ادامه سخنان خود به وضعیت واردات استان اردبیل اشاره کرد و ابراز داشت: در بخش واردات در هفت ماه اول امسال بنا بر آمار رسمی ارائه شده از گمرک کشور 52 میلیون دلار واردات کالا به کشور ثبت شده که این مقدار واردات حدود 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
پیرموذن با اشاره به برخی نگرانی‌های مطرح شده در این رابطه تصریح کرد: اگر به کالاهای وارداتی نگاه کنیم آنچه که در استان اردبیل بیشتر شاهد آن بودیم اغلب مواد اولیه و ماشین‌آلات سنگین بوده که البته این روند در مدت مشابه یاد شده رو به تعدیل گذاشته چرا که قسمت عمده واردات استان مربوط به واردات ماشین‌آلات سنگین به استان بوده که در تجهیز و راه‌اندازی خطوط تولید در کارخانه‌ها نقش موثری دارد.
رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن اردبیل اضافه کرد: ما معتقدیم اگر نگاه به واردات به سمت کالاهای سرمایه‌ای باشد جای نگرانی وجود ندارد چرا که تحلیل‌های آماری نیز نشان می‌دهد عمده کالاهای وارداتی به استان مربوط به کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای بوده است.
این مسئول با بر شمردن علل افزایش واردات گفت: یک قسمت از افزایش واردات به استان ناشی از فعال شدن بازارچه‌های مرزی و همچنین فعالیت شرکت‌های تعاونی مرزنشینان است که در فاصله زمانی سال 84 تا 88 هیچ گونه فعالیت مرزنشینی در استان به ثبت نرسیده بود و هر سال 23 میلیون دلار سهمیه مبادلات تجاری مرزنشینان در استان از بین می‌رفت.
وی ادامه داد: با تدبیری که مسئولان امر اتخاذ کردند از سال 88 تعاونی‌های مرزنشینان شناسایی و فعالیت‌شان را با عضو‌گیری آغاز و مبادرت به کار تجاری کردند.
رئیس اتاق بازرگانی و صنعت و معدن اردبیل اضافه کرد: رقم مبادلات تجاری این تعاونی‌ها در سال 90 حدود 6 میلیون دلار واردات که عمدتاً برنج بوده در تعاونی‌های مرزنشینی استان اردبیل به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، پیرموذن در پایان ابراز داشت: سود حاصل از فعالیت این تعاونی‌ها بیشتر متوجه مرزنشینان با هدف محرومیت‌زدایی از مناطق مرز‌نشین است چرا که اکثریت مرزنشینان در این شرکت‌ها سهام‌دار هستند و سود‌آوری آنها به نفع اعضا تمام می‌شود.
انتهای پیام/ر10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول